تخریب چهار ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه محوطه باستانی شهر ارجان بهبهان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان از تخریب چهار ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه درجه یک محوطه باستانی شهر ارجان با حکم قضائی خبر داد.

علی حداد رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان گفت: ساخت و ساز‌های یادشده در عرصه درجه یک محوطه باستانی ارجان انجام شده بود و پرونده این چهار ملک از اوایل سال ۹۷ گذشته در مراجع قضائی در دست بررسی بود که پس از تشریفات قضایی و دریافت حکم قطعی، با همکاری عوامل شهرداری بهبهان و پشتیبانی نیروی انتظامی شهرستان و نماینده اجرای احکام دادگستری، ۱۴۰۰۰ هزار مترمربع از اراضی تصرف‌شده که ساخت و ساز و حصار کشی بدون توجه به تذکرات یگان حفاظت و اداره میراث‌فرهنگی انجام شده بود، تخریب شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان ادامه داد: بیش از ۴۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه و حریم شهر تاریخی ارجان انجام شده است که از این تعداد، چهار مورد در عرصه تخریب شده است و مابقی در حریم محوطه باستانی بدون مجوز از جهاد کشاورزی و میراث‌فرهنگی، حصارکشی، فنس‌کشی شده و اتاقک‌های انباری درون آنها ساخته شده است که پیگیری آن در دستورکار است و بعد از حکم قضائی و اجرای احکام اجرایی تخریب آنها اجرایی خواهد شد.

او می گوید: این یک هشدار جدی به افراد خاطی است که بدون توجه به اخطار و تذکر نیرو‌های یگان حفاظت میراث‌فرهنگی که ضابط قضایی هستند به چنین اعمالی اقدام می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز در عرصه اصلی و در حریم باستانی با حکم قضایی این ساخت‌وساز‌ها تخریب می‌شوند و با جریمه سنگینی مواجه می‌شوند.

حداد با بیان این‌که ساخت‌وساز در عرصه محوطه باستانی ارجان همانند سایر عرصه‌های باستانی کاملاً ممنوع است افزود: درخصوص ساخت‌وساز در محوطه ۵۰۰۰ هکتاری شهر باستانی ارجان نیز، چنانچه مجوز جهاد کشاورزی دریافت شود، میراث‌فرهنگی نیز می‌تواند مجوز ایجاد ساخت‌وساز به صورت سنتی را صادر کند.

به گفته او محوطه ۵۰۰۰ هکتاری باستانی ارجان در سال ۹۲ تعیین عرصه و حریم شد و بر این اساس هرگونه دستکاری و ساخت و ساز در عرصه محوطه‌های باستانی ارجان جرم محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار