سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از اول پاییز آغاز می‌شود؛

برداشت چغندر قند در آذربایجان غربی

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از اول مهر ماه برداشت چغندر قند از ۳۰ هزار هکتار از کشت زار‌های استان آغاز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه کمیته پیگیری مسائل چغندرقند استان اظهار کرد: از اول مهر ماه برداشت چغندر قند از ۳۰ هزار هکتار از کشتزار‌های استان آغاز می‌شود.

علی دیانتی افزود: از نظر تولید هم این استان با تولید یک میلیون ۷۰۰ هزار تُن چغندر قند رتبه اول را در کشور داراست و برنامه ابلاغی کشت چغندر قند در سال زراعی جاری ۳۰ هزار هکتار است.

وی بیان کرد: سطح زیر کشت چغندر قند در حوضه ابریز دریاچه ارومیه ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار بصورت قرار دادی است و ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز در خارج از حوزه کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اذربایجان غربی، با بیان اینکه از اول مهر ماه برداشت چغندر قند از مزارع استان آغاز می‌شود، گفت: پیرانشهر و میاندواب پیشتاز در کشت چغندر قند هستند و پیش بینی تولید اولیه سال زراعی جاری یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن ارزیابی شده است.

وی گفت: میزان بذر مصرفی در این زمینه ۶۲ هزار یونیت بوده و ارقام مورد کشت شامل داویدا، اورسلینا، مارینا، انا مارینا، سمنتا، واویلو، انواع بتاسید، پرفکتا، انا کوندا، پریمیرا است که حدود ۴۱ رقم بذر مختلف عمدتا خارجی در سبد توزیع کارخانجات قرار گرفته است.

دیانتی گفت: میزان کود مصرفی حدود پنج هزار و ۸۶۹ تن کود ازته، هزار و ۴۷۵ تن کود فسفانه، و ۹۹۷ تن کود پتاسه بوده که علاوه بر آن کود‌های ریز مغذی و کود‌های مایع که توسط کارخانجات قند تامین و توزیع شده است.

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی در سال جاری به ازای هر کیلوگرم چغندر قند با عیار ۱۶ درصد ۳۹ هزار و ۳۰۰ ریال است وبا افزایش عیار مطابق جدول قیمت افزایش می‌یابد و در قبال تحویل هر تن چغندر قند ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به نرخ ۱۲ هزار ریال و ۲ کیلوگرم قند یا شکر به نرخ ۳۰ هزار ریال به عنوان جایزه به کشاورزان پرداخت می‌شود.

 سطح کشت چغندر بهاره کشور در سال زراعی جاری ۱۰۰ هزار هکتار است که اذربایجان غربی با سطح قابل برداشت ۳۰ هزار هکتار حدود ۳۰ درصد از سطح چغندر کشور را داراست ومتوسط عملکرد در هکتار کشور ۵۵.۵ تن بوده و عملکرد استان ۶۰ تن در هکتار است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.