سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تخصیص روزانه ۲۰ سهمیه برای دارو‌های خاص در قزوین

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل استان قزوین گفت: روزانه ۲۰ سهمیه دارویی برای بیماران خاص در استان تخصیص داده می‌شود که بر حسب نوع فعالیت داروخانه‌ها در اختیار شرکت‌های پخش قرار می‌گیرد.

امید کارآگاه مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل استان قزوین گفت: برخی از دارو‌ها به شکل عام توزیع می‌شود که توسط شرکت‌های پخش در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد و گروه دیگری از دارو‌های تخصصی به صورت سهمیه بندی از سوی اداره کل دارو به استان‌ها تخصیص می‌یابد.

وی به بیان مشکلات کمبود دارو در قزوین پرداخت و افزود: هم اکنون عمده کمبود‌های دارویی قزوین در ۲ بخش بیمارستانی و سرپایی است که در بخش اول با کمبود دارو‌های بیهوشی و در بخش دوم نیز با کمبود دارو‌های گوارشی و بتامتازون‌ها در داروخانه‌ها روبرو هستیم.

کارآگاه با بیان اینکه مشکلات دارویی استان قزوین از مسائل کل کشور نشات می‌گیرد، ادامه داد: در برخی از دارو‌های خارجی برای بیماران خاص همانند پیوندی، تالاسمی، هموفیلی و ام اس کمبود‌هایی وجود دارد و این درحالی است که استان سهمیه کمی از این دارو‌ها داشته و از این رو کمبود دارو به نماد‌های خاصی خلاصه می‌شود.

این مسئول، یکی از دلایل کمبود دارو را تخصیص ارز ترجیحی به این حوزه دانست و توضیح داد: اگر تولیدکننده و واردکننده دارو نتواند به موقع ارز دریافت کند ممکن است در تولید دارو اختلال ایجاد شود و داروخانه‌ها نیز با کمبود دارو مواجه شوند.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل استان قزوین همچنین فرهنگ صحیح مصرف دارو را نیز در رفع کمبود دارو مهم و اثرگذار دانست و گفت: وقتی بیمار به پزشک مراجعه می‌کند، هم تعداد دارو‌های تجویز شده بیش از حد نیاز بیمار بوده و هم اینکه بیمار دارو‌ها را به صورت کامل و در ساعت مشخص مصرف نمی‌کند، در نتیجه همین موضوع باعث تجمیع دارو در خانه‌ها می‌شود، بنابراین باید به خرید و مصرف صحیح دارو‌ها نیز توجه لازم داشته باشیم.

کارآگاه اضافه کرد: زنجیره درمان متشکل از بیماران، پزشکان و داروسازان است که بیمار به محض درگیری به بیماری با مراجعه به پزشک معالج به دارو و داروخانه احتیاج دارد و داروسازان وظیفه دارند که دارو‌هایی با بهترین کیفیت را در اختیار بیماران قرار دهند.

وی یادآور شد: نقش مهمی در حکمرانی سلامت و بهبود کیفیت خدمات بهداشتی دارند و دسترسی عادلانه و برابر به خدمات بهداشتی برای همه افراد جامعه، بدون توجه به نژاد، جنسیت، وضعیت اقتصادی و اجتماعی نیز از اصول مهم این حکمرانی سلامت است.

۲۰۴ داروخانه در سطح قزوین وجود دارد که شامل ۱۸۷ داوخانه شهری و ۱۷ داروخانه بیمارستانی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.