کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین از کشف و ضبط هفت قرص برنج از یک عطاری در قزوین خبر داد.

رامش مهرآیین کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین از کشف ۷ قرص برنج از یک عطاری در قزوین خبر داد و گفت: اکثر عطاری‌هایی که مجوز ندارند، این دسته از قرص‌های غیرمجاز را در اختیار مردم می‌گذارند چرا که این قرص‌ها به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و فروش آنها در عطاری‌ها غیرقانونی است.

وی ادامه داد: عموم مردم به ویژه جوانان به این موضوع توجه داشته باشند که مصرف خودسرانه هر دارویی عواقب خطرناک و جبران ناپذیری دارد و حتی می‌تواند راه بی بازگشتی را برای فرد مصرف کننده رقم بزند.

مهرآیین گفت: مسمومیت قرص برنج با درصد بالای مرگ همراه است و در این میان نارسایی قلبی- عروقی، هیپوتانسیون (کاهش فشار خون)، اسیدوز شدید و نارسایی حاد کلیه، از علا d م شایع این نوع مسمومیت است.

این مسئول یادآورشد: متاسفانه درصد کشندگی قرص برنج بالا است و حتی قبل از آنکه بیمار برای درمان لازم به مرکز درمانی مراجعه کند، جان خود را از دست می‌دهد و در صورت ارجاع به هنگام نیز نمی‌توان کار خاصی انجام داد.

وی با بیان اینکه این ماده بسیار سمی بوده و در تماس با آب یا بخار آب گاز فسفین تولید می‌کند، افزود: بر این اساس از نگهداری محصولات خطرناک مانند سم قرص برنج در آشپزخانه و کمد باید اجتناب کرد، چراکه تنفس گاز متصاعد شده از قرص برنج می‌تواند منجر به مرگ شود و اغلب خانواده‌ها به ویژه در مناطق روستایی این ماده را برای پیشگیری از آفت زدگی غلات و حبوبات در منزل استفاده می‌کنند.

مهرآیین ادامه داد: بازرسان اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین، به طور مداوم روی عطای‌ها نظارت جدی دارند و اگر افراد متخلف شناسایی شوند به شدت با آنها برخورد شده و عطاری آنها نیز پلمپ می‌شود.

کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو قزوین بیان کرد: از شهروندان می‌خواهیم که در صورت مشاهده چنین تخلفاتی، حتما با شماره ۳۳۶۶۳۸۴۴ تماس حاصل فرمایند و موضوع را به معاونت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین اطلاع دهند تا بازرسان به سرعت عطاری مورد نظر را بررسی کرده و پیگیری‌های لازم را برای آنها انجام شود.

برچسب ها: غذا و دارو ، قرص برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار