سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عرضه عسل تقلبی به صنعت تبدیل شده است

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور با ابراز نگرانی از وضعیت بازار عسل گفت: عسل تقلبی به یک صنعت تبدیل شده و بطور گسترده در بازار عرضه می‌شود.

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور گفت: عسل طبیعی به مایع شیرین و غلیظی اطلاق می‌شود که از شهد گل‌ها و آنزیم‌های ترشح شده از زنبور عسل بدست می‌آید و از طریق فرایند طبیعی جمع‌آوری شهد گل‌ها توسط زنبور تولید می‌شود.

احمد قربانی افزود: در این فرایند، زنبور با خرطوم خود شهد گل را می‌مکد و در عسلدانش ذخیره می‌کند و پس از تکرار این عمل و افزودن آنزیم به آن، دوباره بوسیله خرطوم، آن را چندین بار در حجره‌‎های قاب عسل تخلیه کرده که در نهایت حاصل آن عسل مرغوب طبیعی است.

او با اشاره به تفکیک انواع عسل تقلبی گفت: تقلب‌ شامل سه نوع است، شربت‌های شیرین‌کننده که بعنوان عسل به فروش می‌رسد، عسل‌هایی که بدون وجود زنبور در کارگاه تولید و بصورت پاتیل به بازار عرضه می‌شود و عسل نارس که دارای رطوبت بالا و آنزیم کم است.

وی در باره عسل نارس توضیح داد: این نوع عسل حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آب و رطوبت دارد و فرایند تولید آن ناقص است، زیرا زنبور نتوانسته است بطور کامل رطوبت را کاهش دهد و آنزیم‌های لازم را اضافه کند.

قربانی با تاکید براینکه تشخیص عسل خالص، تنها در آزمایشگاه انجام می‌شود، گفت: عسل‌های طبیعی از نظر رنگ و بو، متفاوت است و این ویژگی‌ها تحت تأثیر نوع گل، زمان گلدهی و محل رویش گیاه قرار دارد با این حال، تشخیص کیفیت و میزان خلوص عسل، تنها از طریق آزمایش تخصصی ممکن است.

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه زنبورداری با اشاره به شایع‌ترین نوع عسل تقلبی در بازار افزود: این نوع عسل‌ها، عسل‌های دست‌ساز یا پاتیلی است که با عصاره گیاهان معطر مانند آویشن و شکر تولید می‌شود.

قربانی بر لزوم اصلاح ساختار برای جلوگیری از تولید این نوع عسل و تشکیل موسسات پایش محصول، اتحادیه زنبورداری و صندوق زنبورداران تاکید کرد و گفت: استفاده از هولوگرام بعنوان یک اقدام برای جلوگیری از توزیع عسل تقلبی در بازار ضروریست و همچنین حضور و فعالیت محققان و کارشناسان علمی در دانشگاه‌ها برای شفاف‌سازی این موضوع اهمیت دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.