سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیمایی‌صراف در صحن علنی مجلس:

باید کرامت دانشجویان را به رسمیت بشناسیم/ سلامت اجتماعی و روانی جامعه نگران‌کننده است

وزیر پیشنهادی علوم گفت: فرزند نهاد علم هستم و با گفتمان مسئولیت اجتماعی آمده‌ام. نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بی‌طرف نخواهم بود.

حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس اظهار کرد: سخنان خود را با قدرشناسی آغاز می‌کنم، قدرشناس همه وزیران آموزش عالی هستم و امیدوارم میراث دار عمیقی برای زحمات آن‌ها باشم. همچنین قدران صبر و حوصله نماینگان مجلس هستم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مردم عزیز نمایندگان با جدیت به دنبال حل کردن مشکل هستند و بستر‌های قانونی و مناسبی برای برخی از چالش‌ها برگزیدند، به عنوان مثال قانون برنامه هفتم که موارد خوبی را برای حوزه آموزش عالی داشته، قانون جهش تولید، قانون جهش تولید مسکن که راهکار موثری برای تامین مسکن دانشگاهیان را اجرا کردند.

سیمایی‌صراف بیان کرد: مجلس برای بخش فرهنگی برای اولین بار بودجه خوبی در نظر گرفته و آن را به ذینفعان اختصاص داده، من مفتخر هستم که فرزند نهاد علم هستم، خوشه چینی در محضر بزرگان همت و منطق و اصول که کماکان در تحقیق و تفسیر در سر سفره آن‌ها حضور دارم.

وی ادامه داد: در کمیسیون‌ها عنوان کرده ام که گفتمان ما، گفتمان مسئولیت اجتماعی است. در ۴ سال آینده پژوهشگاه و دانشگاه‌ها باید بیشتر مسئولیت اجتماعی خود را اجرایی کند و نسبت به نیاز‌ها مسائل کشور بی توجه و نسبت به مسائل اجتماعی بی طرف نخواهند بود.

سیمایی‌صراف اظهار کرد: نگرانی از معیشت با کرامت انسانی و دانشگاهیان سازگار نیست، کرامت استاد و دانشجو ایجاب می‌کند که استقلال نهاد علم را به رسمیت بشناسیم.

مهاجرت دانش آموخته‌ها غصه بزرگی است

وی گفت: برخی از مخالفان عزیز تعدادی از چالش‌ها را گوشزد کردند و می‌گویم به این نگرانی‌ها بی توجه نیستم، از نطر من گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره چالشها گزارشی کارشناسی است.

سیمایی‌صراف افزود: پیوند مناسبی میان تقاضا و عرضه آموزش عالی وجود ندارد، در حوزه مهارتی ضعیف هستیم و با مدرک‌های بی مهارت به جامعه تحویل می‌دهیم، کثرت مهاجرت دانش آموخته‌ها غصه بزرگی است، وای بر روزی که فقر منابع انسانی که منشاء تولید قدرت نرم هستند مشکل دار شوند.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: اکنون اقبال نسبت به علوم پایه و علوم انسانی با کاهش مواجه است، در این ۲ حوزه جمعا حدود ۴۰۰ هزار نفر داوطلب داریم که بسیار پایین است.

وی بیان کرد: متاسفانه پژوهش‌ها مسئله محور نیستند، این نیز از ضعف‌های ما است، در آینده نگری نیز ضعف جدی داریم و دیر متوجه میشویم، سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی بسیار پایینم است که مایه تاسف است و این سهم تنها نیم در صد است در حالی در کشور‌های کوچکتر این سهم ۵ درصد است.

۳۰ درصد دانشجویان نیازمند خدمات سلامت روان هستند

سیمایی‌صراف گفت: زیر ساخت‌های ما، مانند ساختمان و ابزار تحقیق و سایر مسائل فرسوده است، تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی فشار سنگینی را وارد کرده است. سلامت اجتماعی و روانی نگران کننده است و حال استاد و دانشجو و کارمند ما خوب نیست و نزدیک به ۳۰ درصد آن‌ها نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان هستند.

کسی به‌دلیل فقر و معیشت از آموزش عالی محروم نیست

سیمایی‌صراف بیان کرد: برای فائق آمدن بر چالش‌ها محور اول ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی است. توسعه کمی بس است و به اندازه بسیاری از کشور‌های بزرگ واحد آموزش عالی داریم و تا سرحدات کشور رفته و مایه افتخارات بزرگی است. کسی به‌دلیل فقر و معیشت از آموزش عالی محروم نیست، اما سیطره کیفیت بر کمیت بس است. اولویت مهم من اتقان و ارتقای کیفیت آموزش عالی است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محور دوم آموزش منطبق بر مهارت‌افزایی است. برنامه دیگر بازنگری در برنامه‌های درسی است که همه موسسات آموزش موظف می‌شوند به اقتضای بازار کار بخشی از واحد‌های درسی خود را در قالب مهارت آموزش و کسب درآمد تعریف کنند. سهم آموزش‌های فنی حرفه‌ای باید به ۴۰ درصد برسد. بخش‌های مهم اقتصادی ترغیب می‌شود در تقویت سرمایه انسانی خود مشارکت کنند. 

سیمایی‌صراف بیان کرد: آیین‌نامه ارتقا باید با این برنامه مصوب منطبق شود و مقاله‌محور صرف نباشد و مهارت به اندازه یک مقاله ارزش داشته باشد. 

وی ادامه داد: اولویت بعد ارتقا و کیفیت پژوهش و اثربخشی در مشکلات کشور است. یکی از راهکار‌های تحول ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌هاست. هر دانشگاهی یک مزیت نسبی دارد و با توجه به آن مزیت دانشگاه ماموریت دارد و راهکار دیگر افزایش سهم تحقیق و توسعه است که الان سهم ما نیم درصد و مجلس آن را به دو درصد ارتقا داد که خیلی مهم است یعنی چهار برابر.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: درباره پیوند دانشگاه و صنعت که دغدغه نمایندگان محترم است اگر دانشگاه با صنعت مرتبط شود پژوهشگر ما با معضلات آشنا می‌شود و دانشگاه را ثروتمند و نشاط می‌آورد.

سیمایی‌صراف بیان کرد: جذب و نگاهداشت آموختگان یک قصه پرغصه است. عوامل مهاجرت مادی و غیرمادی هستند. عوامل مادی مثل شغل، درآمد و معیشت است و غیرمادی مثل ناامیدی و نبود کرامت است. 

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از راهکار‌های جذب نخبگان تسهیل جذب آنها در دستگاه‌های علمی و اجرایی است. ما ۱۶۰۰ مجله داریم که ۹۰۰ تا در علوم انسانی است. از ۱۶۰۰ تا فقط ۱۷۳ تا نمایه بین‌المللی می‌گیرد که امیدواریم در طول دولت این تعداد را به ۲۷۰ تا برسانیم.

عارف به من گفت تو وامدار هیچکس نیستی

وی ادامه داد: دیپلماسی علمی سودمندترین دیپلماسی است، چون نخبگانی است و از سطحی‌نگری مبراست. ارتباطات علمی و تبادل استاد و دانشجو یک تجارت بزرگ است و جذب دانشجویان خارجی که در قانون برنامه تعداد ۳۲۰ هزار تا پیش‌بینی شده است. از بودجه‌های که به دانشگاه‌ها داده شده تشکر می‌کنم. ارتقای روحیه مقاومت، گسترش فرهنگ جهاد و مقاومت و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس. ازجمله برنامه‌هاست.

سیمایی‌صراف بیان کرد: تقویت زیرساخت‌ها از اولویت‌های من است. تسهیلاتی که ایجاد شده به جد دنبال می‌کنم. اگر ابهام وجود دارد از مجلس استفسار می‌کنیم. 

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من را هیچ جناح سیاسی معرفی نکرده؛ آقای عارف به من گفت تو وامدار هیچکس نیستی، چون خودت بالا آمدی. مشی من اعتدال بوده و کسانی که به‌کار گرفتم از همه گرایشات بودند و در ماجرای بورسیه‌ها من عضو شورای بورس نبودم.

سیمایی‌صراف بیان کرد: من درباره عاشورا گفتم رابطه جوانان را باید با امام حسین (ع) حفظ کنیم. همیشه به ما اشکالات و انتقادات را بگویید، چون من در سوابق پارلمانی خود ثابت کردم که گوش شنوایی هستم.

خبرنگاران: نیک خوی متین و محمد امیرحسینی 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۳۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
ای خدا ! دوباره اینا اومدن با این حرفا مردم رو دیونه کنن!
ناشناس
۱۳:۰۹ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
سلام دایی من به کدملی 1218681381هزارتا خانه و هزارتا مغازه کلاهبرداری کرده . تو دهک اول گذاشتنش . من تو خیابان می‌خوابم .چون افغانی زیاد شده و قیمت اجاره خانه نجومی شده . من را دهک 7گذاشتن . واینکه قیمت بنزین باید لیتری 50هزارتومان شود که دولت کسری بودجه نداشته باشد
تورم،مالیات فقرا به اغنیا
۱۴:۱۸ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
ما مردم ایران خیلی از نشونی اشتباه خوشمون میاد
ناشناس
۱۲:۳۸ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
عجب فرمایشات عوام فریبانه ای.
ناشناس
۱۱:۰۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
وقتی اساتید دلایل شخصی را در سرنوشت یک نخبه تاثیرمیدهند و باعث اخراج یک دانشجوی دکترا باشه بار جامع می شوند .وقتی پادگان ما ازیک نخبه علمی به عنوان توالت شورو آشپز و...دردوره سربازی استفاده میکند .نخبگان ما از این کشور فرار میکنند چون قدرعلم وعالم را نمی دانند مسئولین ما.
ناشناس
۱۰:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
حرفهای تکراری و بدون پشتوانه و چاخانهای همیشگی
شرکتی مظلوم
۱۰:۴۹ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
باسلام و درود خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد
ناشناس
۱۰:۴۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
اخراج افغانیها مطالبه ملی .
ناشناس
۱۰:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
الآن تو یکنفری مطالبه ملی هستی؟!