سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادق در صحن علنی مجلس:

ستاد ملی ترانزیت را تشکیل خواهم داد/ نهضت مسکن ملی و مسکن مهر را تکمیل میکنم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مدیریت و ساماندهی برنامه تولید و عرضه مسکن به ویژه برای جوانان و بی بضاعتان اهمیت دارد.

فرزانه صادق مالواجرد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بیان برنامه‌های خود برای وزارت راه و شهرسازی گفت: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که یکی از وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر حضور زنان در عرصه سیاست را عملی کردند.

وی ادامه داد: تمامی دولت‌های گذشته در دوران گذشته عملکرد مثبت و خوبی داشتند. اعلام کرده ام که تعهد به مردم، تعهد نظام اسلامی به ولی نعمتان آن است. تغییر در شرایط حمل و نقل کشور به خوبی عملکرد مثبت دولت‌های گذشته را نشان می‌دهد.

صادق یادآور شد: صنعت حمل و نقل در چهار بخش زمینه ساز رفاه و مایحتاج مردم است. تعامل با دیگر دستگاه‌ها بسیار در این وزارتخانه اهمیت دارد. مدیریت و سامان دهی برنامه تولید و عرضه مسکن به ویژه برای جوانان و بی بضاعتان اهمیت دارد.

فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از شاخص های اصلی توسعه اقتصادی، توسعه ترانزیت است. موضوع ترانزیت در اولویت اول با کشورهای همسایه است.

وی بیان کرد: تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس جمهور از برنامه های من است. با همراهی مجلس، طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر را مطابق برنامه هفتم تکمیل خواهیم کرد.

صادق یادآور شد: صنعت حمل و نقل در چهار بخش زمینه ساز رفاه و مایحتاج مردم است. تعامل با دیگر دستگاه‌ها بسیار در این وزارتخانه اهمیت دارد. مدیریت و سامان دهی برنامه تولید و عرضه مسکن به ویژه برای جوانان و بی بضاعتان اهمیت دارد.

صادق مالواجرد ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاری این جانب توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در توسعه شبکه‌های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی در کشور البته متناسب با ظرفیت بار و مسافر در هر محور با اصل توجه خاص به مسیر‌های شریانی و ترانزیتی و کریدور‌ها در پهنه سرزمین و اتصال آنها به بنادر کشور‌های همسایه با هدف بازیابی تاریخی حمل و نقل بین‌المللی از سرزمین ایران عزیزمان است. به غیر از نقطه نظری که در خصوص ساختار اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی داشتم و این نکته به مراتب برای تامین بودجه امیدبخش است. از طرفی دیگر خوشبختانه با تدبیر عالی مقام معظم رهبری متصل ناشی از اشراف کامل معظم الله بر ابعاد مختلف موضوع حمل و نقل می‌باشد کمک بی‌نظیری برای تامین منابع مالی ابر پروژه‌های حمل و نقل صورت گرفته است که ان‌شاءالله با تعامل حداکثری دولت و مجلس در جهت استفاده کامل و فوری این ظرفیت فوق العاده ایجاد شده شاهد تحول چشمگیر خواهیم بود.

وی یادآور شد: در این خصوص تکمیل حلقه‌های جنوب شرق، تکمیل شبکه ریلی شمال به جنوب و مرکز تکمیل شبکه ریلی شرقی و غربی، اتصال بندر بوشهر پایتخت انرژی کشور، عسلویه و سایر استان‌های برنامه‌ریزی شده، برقی کردن قطار‌ها و قطار سریع‌السیر و دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی، ایجاد زمینه‌های اتصال چشمه بار مراکز بزرگ صنعتی و معدنی به شبکه ریلی از طریق مشارکت با بخش خصوصی از جمله اقدامات مهم است. در بخش زیرساختی و فرودگاهی، افزایش ظرفیت فرودگاه‌های اقتصادی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای کمی و کیفی فرودگاه‌ها، کاهش مناطق پرواز ممنوع و محدودیت‌های پروازی، باز طراحی شبکه پروازی کشور از جمله راهکار‌هایی است که می‌توان در راستای افزایش پرواز‌های عبوری کشور و اقتصادی نمودن پرواز‌های داخلی به کار گرفت. تکمیل و توسعه شبکه آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی به عنوان استخوان‌بندی اصلی شبکه جاده‌ای کشور در راستای توسعه اقتصادی و پاسخگویی و حمل و نقل فعلی کشور یکی از ضرورت‌های مورد نظر و اولویت‌های کاری اینجانب و همکارانم می‌باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: توسعه شبکه آزادراهی کشور از طریق مشارکت بخش خصوصی و برقراری مشوق‌های جدید و جذاب برای حضور سرمایه‌گذاران، تکمیل شبکه بزرگراهی و رفع گلوگاه‌های باقیمانده در این شبکه‌ها، توجه به راه‌های منتهی به مرز‌های کشور و محور‌های ساحلی جهت افزایش ظرفیت حمل و نقل ترانزیتی و تبادل بار و مسافر با کشور‌های همسایه یکی از مهمترین مسائل اینجانب خواهد بود. اولویت مهم دیگر در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل، توجه به توسعه و تکمیل شبکه‌های روستایی کشور است. راه‌های روستایی علاوه بر اهمیت حمل و نقل منطقه‌ای و اقتصادی دارای اهمیت ویژه اجتماعی و عدالت محوری می‌باشد. ضمن احیا مجدد ردیف ملی طرح مذکور و پیش بینی اعتبارات کافی برای برای آن لازم است شرایط بهره‌برداری از راه‌های مناسب برای روستا‌ها و مناطق کم برخوردار و محور‌های پرجمعیت را فراهم نماییم که این مهم میسر نیست جز با حمایت و همراهی موثر شما نمایندگان محترم. موضوع مهم دیگری که در بخش حمل و نقل آن مواجه هستیم مقوله نگهداری زیرساخت‌هاست که البته خوشبختانه راهکار‌های حل این معضل با انجام مطالعات کارشناسی طراحی گردیده است که البته تحقق آنها با همکاری دولت و مجلس میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از همه ظرفیت‌های تولید منابع غیر بودجه‌ای نظیر برون سپاری حداکثری از طریق طرح‌های تجاری پایدار برای پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی، ارائه مشوق‌های کافی برای ترغیب سرمایه‌گذاری و روی پروژه‌های دارایی قابلیت خودکفایی از این موارد است.

صادق مالواجرد در ادامه ارائه برنامه‌های خود در صحن مجلس شورای اسلامی به منظور کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس گفت: بر اساس اصول ۱۲، ۴۳ و ۳۱ قانون اساسی اساسی، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون جهش تولید مسکن به ویژه برنامه هفتم توسعه تکالیف مهمی برای بخش مسکن بر عهده دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و من به عنوان وزیر پیشنهادی خود را ملزم و موظف به اجرای تکالیف تعیین شده در قوانین مذکور می‌دانم و انشاءالله با همراهی و حمایت نمایندگان شریف مجلس، مجموعه متخصصان دغدغه مند، سازندگان و انجمن‌های صنفی و صنعتی گام مهم در جهت تحقق خواسته به حق مردم که همانا بهره‌مندی از مسکن است بر خواهم داشت.

وی تکمیل باقیمانده مساکن مهر و پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن مطابق تکالیف تعیین شده در قانون برنامه هفتم، تامین زمین مناسب جهت واگذاری به اقشار کم درآمد، محرومین، زوج‌های جوان، ایثارگران و کارگران با استفاده از ظرفیت‌های پیش بینی شده در قانون از طریق ادغام اراضی ظرفیت شهر‌های جدید شهرک‌های مسکونی و اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی با تاکید ویژه بر سیاست‌های افزایش جمعیت بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و الگوی ایران اسلامی، توجه ویژه به استقرار جمعیت در سواحل جنوبی طبق منویات رهبری و قوانین موجود، حمایت از تولید و عرضه انبوه مسکن با استفاده از تمام ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بخش‌های مختلف کشور با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و صنعتی سازی مسکن، تنوع بخشی به روش‌های تامین مالی از طریق فعال سازی بانک مسکن و ایجاد رونق اقتصادی در بخش مسکن از جمله سیاست‌ها و اولویت‌های خود عنوان کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در کمیسیون‌های مختلف دغدغه‌های نمایندگان مجلس را با گوش جان شنیدم، اظهار کرد: ۹۰ درصد مشکلاتی که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس مطرح شد مربوط به راه‌های روستایی و ۸۵ درصد آنها مربوط به چالش مسکن بود؛ قطعاً و یقیناً من فرزانه صادق، فرزند این نظام و دغدغه‌مند مردم سرزمین مکلفم که قوانین بالادستی را به بهترین نحو اجرا کنم.

صادق مالواجرد با تاکید بر اینکه واگذاری زمین یکی از اصولی است که در قانون جهش تولید و در قانون برنامه هفتم نسبت به آن اشاره شده است، ادامه داد: من به عنوان کسی که دغدغه مردم را دارم، قول می‌دهم که اگر قرار است زمینی واگذار شود که واگذار هم می‌شود مشکل زیر ساخت نداشته باشد و زیرساخت آن حتماً تامین شده باشد؛ اینکه زمینی واگذار کنم و آب، برق، مدرسه، جاده و فضای سبز نداشته باشد به شأن مردم توهین کردم.

او بیان کرد: تمام تلاشم را می‌کنم که اگر قرار است معماری ایرانی اسلامی که هویت من و تمام مردم ایران است پیاده سازی شود، شأن خانواده در آن رعایت شود. صداقت، تخصص، شفافیت و مبارزه با رانت و سوداگری از ویژگی‌های من بوده است و شفاف و بدون لکنت می‌گویم که قطعاً کسی که به نمایندگان مجلس معرفی شده، به حزب، شخص، فرد و گروهی وابسته نیستم.

وی عنوان کرد: بیشترین رانت در حوزه زمین وجود دارد، اما در حوزه راه نیز به همین صورت است بر همین اساس شفافیت و نوع اقدام در این وزارتخانه بسیار راهبردی و کلیدی است؛ از نمایندگان مجلس عاجزانه درخواست می‌کنم که برای امیدواری مردمی که همیشه جلوتر ما دولتی‌ها و شما مجلسی‌ها بودند و همیشه با نجابت پای ما ایستادند و پشتیبان نظام بودند و قلب‌شان برای نظامی تپیده هرچند که رنجور هستند می‌خواهم که کمک کنیم.

او گفت: من جز با تعامل با نمایندگان مجلس قطعاً موفق نخواهم شد. من نماینده مردمی می‌شوم که تک تک آنها به نمایندگان مجلس رای داده‌اند به همین دلیل اگر نمایندگان مجلس با من موافقت یا مخالفت کردن هر دو طرف دغدغه نظام را پاسخگویی به مردم کشور را داشتند و من این را درک می‌کنم. قطعاً و یقیناً نمایندگان مجلس باید به من کمک کنند. من صادق بودم صادق هستم و صادق خواهم ماند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
خداناظر
۱۷:۵۰ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
وزارت راه و شهرسازی برات سنگین است خانم .