سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشاگری رسانه عبری از تحلیل اشتباه ارتش رژیم صهیونیستی قبل از ۷ اکتبر

افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با وجود رویت سندی، به اشتباه تشخیص دادند که حماس قادر به انجام حمله‌ای گسترده به اراضی اشغالی نیست.

بر اساس گزارش‌ها، افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با وجود رویت سندی، به اشتباه تشخیص دادند که حماس قادر به انجام حمله‌ای گسترده به اراضی اشغالی نیست یا تمایلی به انجام آن ندارد و بعد اطلاعاتی که در اختیار داشتند، نادیده گرفتند.

 از زمان عملیات فلسطینی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که اراضی اشغالی را به لرزه درآورد و صهیونیست‌ها را در بهت فرو برد، بار‌ها گزارش‌هایی درباره شکاف‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قبل و بعد از این عملیات منتشر شده است.

گزارش تلویزیونی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، تازه‌ترین مورد از سلسله افشاگری‌هایی است که نشان می‌دهد احتمالا چه نوع اطلاعاتی از عملیات هفتم اکتبر در دست صهیونیست‌ها بوده و به حمله قریب‌الوقوع حماس اشاره داشته است، اما به علت تحلیل‌های اشتباه ارتش رژیم صهیونیستی، نادیده گرفته شده یا به اشتباه تفسیر شدند.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه گزارش داد، روسای اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی هرگز به بلندپایه‌ترین رهبران نظامی و سیاسی تل‌آویو نگفتند که واحد ۸۲۰۰ ارتش در آوریل ۲۰۲۲ به سندی دست یافت که برنامه‌های حماس را برای آنچه که ثابت شد حمله ۷ اکتبر به اراضی اشغالی است، ارائه کرده بود.

وجود این سند که اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی آن را «دیوار جریکو» نامگذاری کرد، اولین بار در نوامبر ۲۰۲۳ در نشریه نیویورک‌تایمز گزارش شد.

نیویورک‌تایمز در آن زمان گزارش داد که این طرح ۴۰ صفحه‌ای تقریبا چگونگی عملیات حماس تحت عنوان طوفان الاقصی را نشان می‌دهد. این سند خواستار رگبار موشکی در ابتدای حمله، هواپیما‌های بدون سرنشین برای از کار انداختن دوربین‌های امنیتی و مسلسل‌های خودکار در امتداد مرز و افراد مسلح برای سرازیر شدن دسته‌جمعی با پاراگلایدر، موتورسیکلت و پیاده به سمت اراضی اشغالی شده بود؛ تمام اتفاقاتی که در ۷ اکتبر اجرایی شد.

بر اساس گزارش‌ها، افسران اطلاعاتی تل‌آویو به اشتباه تشخیص دادند که حماس قادر به انجام حمله‌ای با این گستردگی نیست، یا احتمالا تمایلی به اجرای آن نداشته باشد و بعد نگرانی‌ها در مورد آن را رد کردند.

به گزارش شبکه ۱۲، سند مذکور که به زبان عربی تنظیم شده و مورخ اکتبر ۲۰۲۱ است، در آوریل ۲۰۲۲ توسط واحد ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیستی دریافت و ترجمه شد. در این گزارش آمده است که «آهارون هالیوا» رئیس اطلاعات ارتش، «یوسی ساریل» فرمانده واحد ۸۲۰۰، «آوی روزنفلد» فرمانده لشکر غزه و سپس «الیزر تولدانو» رئیس فرماندهی جنوبی ارتش صهیونیستی آن را مشاهده کردند.

طبق گزارش، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش، «امیر بارام» معاون فرمانده، «تومر بار» رئیس نیروی هوایی یا افسران ارشد عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی آن را مشاهده نکردند. این گزارش همچنین ادعا می‌کند که سند مذکور به اطلاع «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر، «یوآو گالانت» وزیر جنگ یا کمیته امور خارجه و جنگ پارلمان رژیم صهیونیستی نرسید.

«آهارون زیوی فرکش» رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی به کانال ۱۲ گفت: «این سند نشان می‌دهد که برخلاف ارزیابی ارتش، جلوی حماس گرفته نشد. بدیهی است که گزارش به جای رد شدن، باید پیگیری می‌شد. این وضعیت باید به طور کامل بررسی شود.»

«یارون روزن» افسر و خلبان ارشد سابق نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی هم به کانال ۱۲ می‌گوید: «نیروی هوایی هیچ سناریویی را برای نوع نقض گسترده مرزها، با ده‌ها نقطه ورودی که حماس در ۷ اکتبر انجام داد، ندیده بود؛ و بنابراین هیچ دستوری برای فعال کردن تدابیر امنیتی در صبح آن روز وجود نداشت و نیروی هوایی مجبور شد بداهه‌پردازی کند. اگر نیروی هوایی از طرح حمله اطلاع داشت، پاسخی می‌داد و شاید می‌توانست از حمله جلوگیری کند.»

در این گزارش همچنین آمده است که چندین سرباز واحد ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیستی در ساعات قبل از عملیات فلسطینی ۷ اکتبر، فعالیت غیرعادی در غزه را شناسایی کرده و شش ایمیل را برای یک «کاربر غیر مرتبط» ارسال کردند.

این شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی گزارش داد که اطلاعات مذکور تحت محدودیت‌های سانسور نظامی جمع‌آوری شده و نمی‌تواند اطلاعات جالب‌توجه دیگری را درباره ساعات قبل از عملیات فلسطینی طوفان الاقصی که در واقع باید «همه چراغ‌های قرمز را روشن می‌کرد» شرح دهد.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.