تحلیلگر سرشناس عرب تاکید کرد بر اساس برخی شاخص‌های موجود، پاسخ محور مقاومت به ترور‌های اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و فواد شکر از مقامات جنبش حزب الله لبنان بسیار نزدیک است.

روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس عرب نوشت، انتظار هیچ موفقیتی برای آخرین دور مذاکرات دوحه تحت نظارت ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات آمریکا برای پایان جنگ در غزه را نداشتیم و این نشست روز جمعه با شکست مفتضحانه‌ای به پایان رسید، زیرا هدف واقعی آمریکا از برگزاری این مذاکرات، پایان جنایات در نوار غزه نبود بلکه به تعویق انداختن یا جلوگیری از واکنش جمعی محور مقاومت به ترور مستمر سنبل‌های مقاومت توسط رژیم صهیونیستی از جمله شهید اسماعیل هنیه و شهید فواد شکرو جلوگیری از به راه افتادن آتش جنگ منطقه‌ای وچه بسا جهانی است که اگر اسرائیل در آن جنگ زنده بماند، بزرگترین بازنده آن خواهد بود.

وقتی جنبش حماس بر اساس دستورات اکید یحیی السنوار رهبر این جنبش مخالفت خود را با شرکت در این نشست اعلام می‌کند، نوشته روی دیوار واضح و آشکار است و نیازی به تجزیه و تحلیل ندارد و این مخالفت ناشی از این اعتقاد راسخ است که گروه‌های مقاومت در غزه به هیچ عنوان به آمریکا و نیت‌های این کشور اعتمادی ندارند همانطور که اعتمادی به میانجیگران عرب همدست ندارند که دلایل و بهانه‌هایی برای ادامه جنگ و مشارکت آمریکا در جنگ نسل کشی در نوار غزه فراهم می‌کنند.
چندین شاخص وجود دارد که نشان می‌دهد پاسخ محور مقاومت به ترور‌های اسرائیل آماده شده و بسیار نزدیک است.

اول اینکه، هم حزب الله و هم ایران از وجود شهر‌های کامل تونلی که مجهز به سکو‌های پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپاد‌ها هستند خبر دادند که منجر به پاسخی گسترده به هر گونه حمله پیشدستانه اسرائیل خواهد شد. 

دوم اینکه عبدالملک حوثی رئیس جنبش انصار الله یمن روز پنجشنبه تاکید کرد که پاسخ، حتمی خواهد بود و تاخیر در آن، با هدف آماده سازی مناسب با هدف تحقق اهداف و وارد کردن خسارات گسترده به دشمن است و مرد وقتی می‌گوید عمل می‌کند.

سوم اینکه جان کربی سخنگوی کاخ سفید دیروز (شنبه) اعلام کرد واشنگتن اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران به عنوان رئیس محور مقاومت از پاسخ با اجرای حمله انتقام جویانه مستقیم به اسرائیل چشم پوشی نکرده است و آمادگی انصار الله در یمن و حزب الله در لبنان برای پاسخگویی در حال پایان و در حالت آمادگی کامل است. 

چهارم اینکه آقای امیر موسوی اندیشمند ایرانی نزدیک به تصمیم گیران در تهران در مصاحبه با المیادین گفت رهبری ایران هشدار‌های آمریکا مبنی بر حمله هسته‌ای اسرائیل در صورت حمله ایران را دریافت کرد. این هشدار‌ها توسط یک کشور عربی به ایران منتقل شد و ایران متقابلا اعلام کرد که پاسخ مشابه و قاطعانه خواهد بود.

پنجم اینکه (آِیت الله) علی خامنه‌ای رهبر انقلاب و فرمانده کل قوای مسلح ایران از روز اول ترور شهید اسماعیل هنیه در مرکز تهران تاکید کرد که پاسخ ایران نه توسط نیرو‌های نیابتی یعنی بازو‌های نظامی محور مقاومت بلکه مستقیم خواهد بود و دستور نصب کلاهک‌های هسته‌ای برای هزاران موشک بالستیک، بالدار و هزاران پهپاد انتحاری و آماده سازی مواد لازم از اورانیوم غنی شده با درجه‌های عالی و وسایل انفجاری لازم به محض اصابت نخستین موشک اسرائیلی به تاسیسات هسته‌ای ایران را صادر کرد که این به معنای صدور فتوا‌های جدید است که فتوا‌های قبلی را لغو می‌کند.

عبدالباری عطوان در ادامه نوشت خدا را شکر که یحیی السنوار از نظر شجاعت، صلابت در موضعگیری و شناخت دقیق دشمن اسرائیلی و ذهنیتی که دارد با دیگر رهبران فلسطینی و عرب تفاوت دارد به همین علت آخرین دور مذاکرات در دوحه را تحریم کرد و مجددا دور بعدی مذاکرات در قاهره که چند روز آینده برگزار خواهد شد تحریم خواهد کرد و به خواسته‌های خود مبنی بر عقب نشینی کامل اسرائیل، برقراری دائمی آتش بس و بازسازی فوری نوار غزه تاکید دارد.

وقتی نتانیاهو و ارتش وی پیش از نشست دوحه جنایت محله الدرج در غزه را مرتکب شدند که ۱۲۰ شهید برجای گذاشت و ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل در راس سه هزار شهرک نشین صهیونیست به مسجد الاقصی یورش برد و آمریکا از این تخلفات با ارسال تسلیحاتی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار حمایت کرد یعنی اینکه این آخرین جنگ خاورمیانه است و عزیمت مقامات آمریکایی به پایتخت‌های کشور‌های منطقه برای این جنگ است نه آتش بس.

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را در جنگ علیه ایران وارد کند، ایرانی که خود و برنامه‌های هسته‌ای اش بزرگترین تهدید برای موجودیت شکننده اسرائیل است، و اسرائیل از ترس آن به خود می‌لرزد. ۴۰ هزار نظامی آمریکایی در بیش از ۳۰ پایگاه نظامی این کشور در منطقه هستند که نخستین اهداف خواهند بود که افزون بر آن بیش از ۱۰ تریلیون دلار به آنها خسارات مادی وارد خواهد شد و شاید حمله به پایگاه عین الاسد در عراق، کنیکو در سوریه و التنف در مرز‌های اردن، سوریه و عراق با ده‌ها موشک، هشدار و آغاز باران موشکی و روشن‌ترین پیام به بایدن و اطرافیانش باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار