سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالانه ۱۵ درصد محصولات کشاورزی صادر می‌شود

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: بنابر آمار سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات کشاورزی به بازار‌های هدف صادر می‌شود.

رضا نورانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مصوبه الگوی کشت در خصوص محصولات زراعی و جالیزی قابل اجرا است و در خصوص باغات به سهولت قابل اجرا نیست چراکه از احداث باغات قابل بهره بردار حداقل یک دهه گذشته است.

به گفته او، اجرای مصوبه الگوی کشت محصولات زراعی و جالیزی طی برنامه مدون امکان پذیراست، اما این مصوبه طی برنامه بلندمدت در حوزه باغات به ثمر می رسد.

نورانی ادامه داد: فائو بارها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی از پتانسیل های بالایی در بحث تولید محصولات کشاورزی و غذایی برخوردار است به طوریکه علاوه بر محصولات تولیدی خود قادر به تامین کشورهای حوزه خلیج فارس است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به هدررفت ضایعات بخش کشاورزی افزود: براساس اعلام فائو ۳۵ درصد تولید در بحث مواد غذایی و محصولات کشاورزی هدر می رود که اگر به درستی مدیریت شود، به یکی از کشورهای مقتدر در دنیا تبدیل می شود یا  با استفاده از مشکلات محدودیت آبی و خشکسالی، امکان افزایش ۲ برابری تولید با اصلاح الگوی کشت وجود دارد.

به گفته او، اگر قرار است صادرات محصولات کشاورزی افزایش یابد،  موانع و محدودیت ها باید برداشته شودچرا که به سبب محدودیت و ممنوعیت‌ها  در آینده نزدیک نمی توان صادرات را توسعه داد.

نورانی با بیان اینکه سالانه ۱۲۰میلیون تن محصولات کشاورزی با احتساب صنایع غذایی تولید می شود، افزود: بنابر آمار سالانه ۸۰ تا ۹۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد، درحالیکه از پتانسیل تولید ۲۰۰ میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی برخوردار هستیم.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی گفت: بنابر آمار سالانه ۱۰ تا ۱۵  محصولات کشاورزی صادر می شود که با کاهش ضایعات ۳۵ درصدی ضایعات از مزرعه تا سفره، رقم قابل توجهی به صادرات اضافه می شود. براین اساس با استفاده بهینه از مباحث تولید  شاهد جهش و رونق صادرات خواهیم بود.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.