سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برپایی موکب زائران افغانستانی در مرز دوغارون

موکب معبر دوغارون علاوه بر برنامه های فرهنگی، درمانی، سه وعده صبحانه، ناهار و شام از عزاداران حسینی کشور همسایه افغانستان پذیرایی می‌کند.

فرماندار تایباد واقع در شرق خراسان رضوی گفت: موکب زائران افغانستانی ویژه اربعین حسینی در فضایی به مساحت هزار و ۷۰۰ متر مربع در مرز دوغارون این شهرستان برپا شد.

مهدی شیردل افزود: امکانات و زیرساختهای لازم در گذرگاه زمینی دوغارون برای ورود زائران افغانستانی که قصد عزیمت به کشور عراق و شرکت در آیین‌های عزاداری ماه صفر و نیز حضور در راهپیمایی اربعین را دارند، فراهم شده است.

وی اظهار کرد: با تلاش و هم افزایی همه دستگاههای اجرایی مستقر در مرز رسمی دوغارون و ادارات خدمات رسان تایباد در جهت شناسایی مشکلات سال های گذشته و ارائه خدمات مطلوب به زائران این کشور تلاش شده است.

فرماندار تایباد ادامه داد: امسال نیز همچون سال های گذشته خدمات به مسافران و زائران افغانستانی در حوزه های مختلف تا روزهای پایانی ورود آنان به دوغارون ادامه خواهد داشت و این برای مردم این خطه مرزی یک سعادت است.

وی گفت: در تنها موکب معبر دوغارون با برنامه های دینی، فرهنگی، شرعی، امدادی، خدماتی، حمل و نقل، درمانی و هلال احمر و سه وعده صبحانه، ناهار و شام از عزاداران حسینی کشور همسایه افغانستان استقبال و پذیرایی خواهیم کرد.

شیردل افزود: معبر دوغارون در شرق کشور تنها مرز رسمی ورود اتباع افغانستانی برای سفر به کشور عراق و شرکت در عزاداری های پایانی ماه صفر است و بیشترین حجم ورود زائران افغانستان اربعین از طریق این مرز انجام می شود.

وی بیان کرد: با استفاده از توان نیروهای مردمی، ۲۵۰ نفر به صورت خودجوش به زائران در این منطقه خدمت رسانی می کنند و خدمات مناسبی برای زائران حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در این نقطه از کشور اندیشیده شده است تا زمینه عبور آسان و بدون دغدغه آنها فراهم شود.

فرماندار تایباد گفت: در حوزه جابه جایی زائرین افغانستانی با مقامات طرف افغانستان گفت و گوهایی انجام شده و تا جایی که این امکان فراهم شود از ناوگان حمل و نقل این کشور از مرز دوغارون تا چذابه استفاده خواهیم کرد.

اتباع افغانستان برای شرکت در مراسم عزاداری پایان ماه های محرم و صفر در عراق، سفر خود از مرز دوغارون را به صورت رسمی از سال ۱۳۹۶ به این کشور آغاز کردند که با شیوع کرونا، این سفرهای زیارتی در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ متوقف شد اما پس از فروکش کردن کرونا تاکنون افزون بر ۱۵۰ هزار نفر از مشتاقان افغانستانی زیارت مقابر اهل بیت (ع) به کشور عراق مشرف شده اند.

شهرستان تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.