سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تدارک بیش از ۳۰۰ عنوان برنامه محتوایی و زنده برای اربعین

رئیس ستاد اربعین رسانه ملی گفت: امسال صداوسیما بیش از ۳۰۰ عنوان برنامه محتوایی و زنده درباره اربعین برای پخش از شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی، استانی، برون‌مرزی و فضای مجازی تدارک دیده است.

شیخ اکبری رئیس ستاد اربعین رسانه ملی با تشریح برنامه‌های پوشش رسانه‌ای پیاده روی اربعین امسال گفت: تلاش کردیم با مشورت و جلسات با کارشناسان، برای نخستین بار، منشوری را در بخش راهبرد‌ها و سیاست‌های پیاده روی اربعین حسینی تدوین و منتشر کنیم تا از این طریق بدانیم دقیقا پیاده روی امسال اربعین در حوزه رسانه باید روی چه سیاست‌ها و راهبرد‌هایی متمرکز باشد.

شیخ اکبری با بیان اینکه تحولات فلسطین و جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی در غزه و ضرورت تقویت جبهه مقاومت اسلامی با بهره گیری از ظرفیت عظیم راهپیمایی اربعین در راستای آرمان فلسطین و قدس شریف به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های رسانه‌ای طراحی شده است، افزود: انعکاس همبستگی امت اسلامی و ایستادگی در مقابل دشمنان به تاسی از حرکت سیدالشهدا علیه السلام، نمایش قوت و قدرت تشیع در ایجاد وحدت و یکپارچگی در برنامه‌های محتوایی رسانه ملی دیده شده است. 

رئیس ستاد اربعین رسانه  ملی گفت: بعد از طوفان‌الاقصی و وعده صادق، حضور در پیاده روی اربعین امسال، معنای سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار بالایی خواهد داشت بر همین اساس نحوه حضور و پوشش رسانه‌ای در اربعین امسال حتماً با سال‌های قبل تفاوت بسیاری دارد و برهمین اساس برنامه ریزی‌های درون و برون سازمانی با برگزاری نشست‌های مختلف برای پوشش کمی و کیفی آن انجام شده است. 

شیخ اکبری با اشاره به دیدگاه جهانی مقام معظم رهبری نسبت به پیاده روی اربعین حسینی افزود: حضرت آقا بار‌ها فرموده اند اربعین، یک فریاد رسا و رسانه بی‌همتاست و به همین دلیل رسانه ملی تلاش می‌کند تا این فریاد جهانی رسا را از طریق قاب تلویزیون و از طریق امواج رادیو و فضای مجازی به بهترین شکل ممکن به همه آزادی خواهان جهان برساند.

تولید برنامه‌های آموزشی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی

وی در ادامه با اشاره به اینکه نخستین و مهمترین راهبرد رسانه‌ای سازمان به اطلاع رسانی جامع و کامل، میدانی و چند لایه اختصاص دارد گفت: در این باره معاونت‌های سیاسی، فضای مجازی، استان‌ها و برون مرزی بیشترین سهم اطلاع رسانی را خواهند داشت و از ابتدای ماه صفر خبرنگاران این معاونت‌ها در مرز‌های شرقی و غربی مستقر شده اند و با نزدیک شدن به ایام اربعین به تدریج برای استقرار در نجف، طریق الحسین و کربلا وارد خاک عراق می‌شوند. 

شیخ اکبری راهبرد کلان دوم رسانه ملی را حوزه آگاهی بخشی به زوار اعلام کرد و گفت: با توجه به اهمیت آموزش و تنظیم سفر زوار با شرایط گرما، ازدحام در مسیر‌ها و مرز‌ها، ترافیک جاده‌های منتهی به مرز‌های غربی، تغذیه، بهداشت، بیماری‌ها و ویروس‌ها و موضوع ماندگاری زوار در نجف و کربلا برای این راهبرد در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی سراسری، استانی، برونمرزی و مجازی زمان مناسبی اختصاص یافته است تا با استفاده از حضور کارشناسان و متخصصان هر حوزه، تولید و پخش کلیپ‌های اموزشی بتوان اسیب‌های احتمالی این سفر را برای زوار به حداقل ممکن رساند.

شیخ اکبری با بیان اینکه تبلیغ و تبیین درست و دقیق فلسفه و چرایی پیاده اربعین سومین راهبرد رسانه ملی است افزود: برای این بخش با توجه به اهمیت و ضرورتی که موضوع تبیین فلسفه اربعین دارد، بیش از ۳۰۰ عنوان برنامه محتوایی تدارک دیده شده است.

برنامه‌های تلویزیون در اربعین

وی گفت: همکاران من در معاونت سیما برنامه‌های محتوایی خوبی را تدارک دیده اند که می‌توان به برنامه «مسیر»، «ساعت به وقت قدس» و «جریان» از شبکه یک، «کوی محبت» و «صبحانه ایرانی» از شبکه دو، «در آستان خورشید»، «مخاطب خاص» و «سمت خدا» از شبکه سه، «نسیمی شو»، «نسیم حرم» و «نسیما» از شبکه نسیم، «در مسیر حسین»، «تکیه» و «جهان آرا» از شبکه افق، «حسین شهید قرآن» و «مهنا» از شبکه قرآن و معارف سیما و «سر سفره خدا» از شبکه کودک اشاره کرد.

شیخ اکبری با اشاره به ظرفیت صداوسیمای مراکز استان‌ها گفت: در مراکز استان‌ها نیز برنامه‌های شاخصی تدارک دیده شده است که می‌توان به برنامه‌های دروازه آسمان، پیاده تا عرش مرکز ایلام، پایتخت موکب‌ها، مرز دلدادگی و راوی اربعین مرکز خوزستان، حسینیه از مرکز مازندران، مسیرعاشقی مرکز کهکیلویه و بویراحمد، مرثیه افتاب مرکز خراسان جنوبی، الی اصحاب الحسین مرکز اصفهان و حسین عاشق لری مرکز اردبیل اشاره کرد.

رادیو اربعین در عراق هم پخش می‌شود

وی با اشاره به آغاز بکار رادیو اربعین و زیارت از ابتدای صفر و دریافت مجوز پخش این دو رادیو در خاک عراق در ایام اربعین حسینی گفت: معاونت صدای سازمان حدود ۹۰ برنامه محتوایی تدارک دیده است که بخشی از این برنامه‌ها از تهران، بخشی مرز‌های غربی و بخشی هم از طریق الحسین و کربلای معلا تهیه و پخش خواهد شد. 

شیخ اکبری «درمسیر بهشت» «پیام حسینی» «باغ فیض» «بامن راه بیا» «عمود اخر» «قرار عاشقی» «مهیا» «همقدم تا نینوا» و «مویه‌های غریبانه» را از برنامه‌های شاخص محتوایی معاونت صدای سازمان نام برد. 

رئیس ستاد اربعین سازمان صدا و سیما با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده درباره استودیو‌های مختلف در خاک عراق گفت: استودیو‌ها و واحد‌های سیار مستقر در عراق برای پوشش راهپیمایی میلیونی زائران حسینی، امسال، افزایش چشمگیری داشته، موکب امام رضا (ع) عمود ۲۸۵، موکب صاحب‌الزمان (عج) عمود ۸۲۸، موکب ندا الاقصی عمود ۸۳۳، موکب حضرت معصومه (س) عمود ۱۰۸۰، موکب خدام الحسین (ع) عمود ۱۱۲۰، موکب رسانه‌ای سمنان عمود ۱۲۲۲، موکب نجف اشرف در شارع الرسول، موکب روضتین در کربلا، موکب‌های صداوسیما در استودیوی «سدره» در کربلا، استودیو الامیر در کربلا، موکب عتبه در سامرا و موکب بین‌الملل از استود‌های پیش بینی شده امسال هستند. 

شیخ اکبری افزود: سازمان هر سال برای پوشش رسانه‌ای اربعین حسینی نیازمند زیرساخت‌های قوی و تجهیزات به روز رسانه‌ای دارد و در این فرایند معاونت توسعه و فناوری رسانه در بحث سیگنال رسانی، استقرار تجهیزات فنی، تجهیز و راه اندازی استودیو‌ها در مرز‌های شرقی و غربی، طریق الحسین، کربلای معلا و سامراء نقش خطیری دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید میدانی از چهار مرز شلمچه، چذابه، مهران و خسروی و برگزاری جلسه با استانداران استان‌های مرزی، مدیران کل و عوامل تولید، فنی و پشتیبانی مراکز مرزی با هدف هماهنگی و شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از عمده‌ترین مشکلات رسانه در مرز‌ها محدودیت یا مشکل سیگنال رسانی از طریق فیبر نوری بود هرچند سال‌های گذشته اقدامات شایسته‌ای در این باره انجام شده بود، اما بررسی‌ها نشان داد کافی نیست و باید می‌توانستیم در سریع‌ترین زمان ممکن، براساس ظرفیت‌ها و نیاز‌های شبکه‌های داخلی و خارجی امکانات و تجهیزات را متناسب سازی کنیم.

شیخ اکبری گفت: برای رفع این مشکل مدیران کل و معاونان فنی استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، ابادان، کرمانشاه، ایلام و اذربایجان غربی به تهران دعوت شدند و در قالب نشستی با حضور معاونان فنی و امور استان‌های سازمان و مسئولان وزارتخانه‌های ارتباطات و کشور کاستی‌ها در این زمینه مطرح و هماهنگی لازم در جهت رفع نیازمندی‌ها صورت گرفت.

تولید برنامه‌های اربعین به ۳۵ زبان

رئیس ستاد اربعین سازمان صدا و سیما با بیان اینکه برای رسانه ملی پخش برنامه‌های متنوع و پرمحتوا برای مخاطبان برونمرزی حائز اهمیت ویژه‌ای است گفت: معاونت برون مرزی سازمان هم با ۳۵ زبان برنامه‌هایی متنوعی را پیش بینی کرده است. 

وی با اشاره به مزیت‌ها و ویژگی‌های پوشش رسانه‌ای پیاده روی اربعین حسینی از طریق فضای مجازی گفت: معاونت فضای مجازی سازمان، پویش راوی اربعین، را برای همه پیام رسان‌ها داخلی طراحی کرده و هر زائر به عنوان یک راوی می‌تواند مشاهدات، تجربیات، شور و شعور حسینی را از طریق این پویش‌ها به اشتراک بگذارد؛ بنابراین زائران، خبرنگاران، عکاسان، فعالان رسانه‌ای و کنشگران فضای مجازی که در ایام اربعین حسینی زائر اقا اباعبدالله الحسین هستند می‌توانند با شرکت در این پویش، راوی این رستاخیز بزرگ بین المللی باشند.

 شیخ اکبری با اشاره به اینکه محتوا‌های تولیدی رسانه ملی از طریق ۱۶۵ شبکه تلویزیونی، رادیویی، استانی، برونمرزی و شبکه‌های بین المللی سازمان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد گفت: نگاه رسانه ملی به موضوع اربعین حسینی به عنوان یک ظرفیت بالقوه تمدن ساز زمینه ظهور است و به رغم اسلام هراسی، اسلام ستیزی و شبهه افکنی‌ها هر سال این حرکت عظیم و کنگره بی نظیر پررونق‌تر و پر فروغ‌تر میشود.

وی اعزام هنرمندان به عراق را با هدف مشاهده میدانی، درک عمیق و پیشنهاد برنامه در حوزه اربعین پس از بازگشت را از دیگر برنامه‌های رسانه ملی اعلام کرد و گفت: حتما تعداد زیادی از هنرمندان کشور به صورت شخصی، انفرادی یا با خانواده هر سال به کربلا مشرف می‌شوند، اما رسانه ملی تعدادی از هنرمندان شاخص در حوزه‌های مختلف را هر سال شناسایی و به کربلا اعزام می‌کند.

وی هدف از این برنامه را همگام و همراه شدن هنرمندان با زائران حسینی دانست و افزود: نزدیک کردن هنرمندان، مستند سازان، فیلم سازان به مفاهیم معنوی و عمیق اربعین بسیار مهم است چرا که خلق اثار فاخر و ماندگار توسط هنرمندان تاثیر بسزایی دارد.

شیخ اکبری با قدردانی از مسئولان عراق در همکاری با رسانه ملی برای پوشش رسانه‌ای اربعین حسینی، به قرارگاه‌های رسانه‌ای ایام پیاده روی اربعین حسینی هم اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی رسانه ملی از ابتدای صفر ۱۲ قرارگاه رسانه‌ای تهران، ریمدان، میرجاوه، شلمچه، چذابه، خسروی، مهران، تمرچین، باشماق، نجف، طریق الحسین و کربلا با شرح وظایف و اختیارات مشخص برای هماهنگی‌های پوشش رسانه‌ای مهیا شده است.

رئیس ستاد اربعین رسانه ملی افزود: رسانه ملی به همت برنامه ریزی‌های چند ماهه و حضور میدانی همکاران در معاونت‌های صدا، سیما، سیاسی، توسعه و فناروی، اموراستان‌ها، فضای مجازی، برون مرزی، امور بین الملل، مرکز بسیج و روابط عمومی از مرز‌های شرقی و غربی تا جنوبی‌ترین نقطه عراق بصره و شمالی‌ترین نقطه طوزخورماتو و مسیر‌های استان واسط، دیوانیه و حله در شرق عراق و سامرا، بغداد، کاظمین و نجف تا کربلا را با ۸۰ ایستگاه تلویزیونی و با استفاده از ده‌ها دستگاه اس ان جی (ارتباط ماهواره ای) به صورت زنده پوشش خواهد داد. 

وی در پایان با برجسته دانستن نقش اتحادیه رادیو تلوزیون‌های اسلامی در انجام هماهنگی‌های لازم با طرف عراقی گفت: با هماهنگی‌های اتحادیه مجوز‌های لازم برای فعالیت رسانه‌ای و صدور کارت ویژه خبرنگاران صورت پذیرفته است و تا چند روز اینده با تمهیدات وسیعی که پیش بینی شده است بزرگترین عملیات پوشش رسانه‌ای درسطح منطقه و بین الملل آغاز خواهد شد.

برچسب ها: اربعین ، رسانه ملی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.