معاونت صدای جمهوری اسلامی همگام با مردم و عاشقان طریقت حسینی (ع) به تولید و پخش برنامه‌های گوناگون برای اربعین پرداخته است.

معاونت صدای جمهوری اسلامی همگام با مردم و عاشقان طریقت حسینی (ع) علاوه بر تولید و پخش برنامه‌های گوناگون و مختلف، با راه اندازی رادیو اربعین ارتباط میان مخاطب و رسانه را به کمترین میزان خود رسانده است. همچنین هر یک از شبکه‌های رادیو ویژه روز اربعین برنامه‌های ویژه‌ای را روانه آنتن می‌کنند و قرار است شنوندگان شاهد تدارک ویژه معاونت در این روز باشند.

با تمهیدات در نظر گرفته شده ویژه اربعین حسینی قرار است هر یک از شبکه‌های رادیویی برنامه‌های متنوعی را روانه آنتن کنند. همچنین گزارشگران از کربلای معلی همگام با مردم گزارش‌های ویژه‌ای را به سمع شنوندگان برسانند. از دیگر ابتکارات شبکه‌های رادیویی می‌توان به پخش خاطرات صوتی زائران کربلا، تولید برنامه از کتاب‌های ارزشمند، تولید برنامه‌های اربعین ویژه کودکان و نوجوانان، پرداخت به مناسک اربعین، واقعه کربلا در قالب سریال رادیویی، ماجرا‌های خیران امام حسین (ع)، تولید اولین پادکست اربعین منتخبی به زبان‌های فارسی و عربی، پخش کلیپ‌های جدید ویژه اربعین، برگزاری پویش و ... اشاره کرد.

 رادیو ایران؛ پخش سه برنامه از کربلای معلی

شبکه رادیویی ایران ویژه روز اربعین قرار است برنامه‌های «خانه دوست اینجاست»، «حسینیه ایران» و «چهل پرده اشک» را از کربلا معلی پخش کند. «باغ ارغوان» با اجرای مریم نشیبا در روز‌های ۳ و ۴ شهریور، با پخش قطعات مناسبتی این ایام ساعت ۱۵ تقدیم می‌شود. «خانه دوست اینجاست» با اجرای حسن همایی با محوریت راز عدد چهل و شرح اجمالی بر چهل منزل که به کاروان است ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه پخش می‌شود. «یک دو صدا» با اجرای حامد نجم الهدی ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه روانه آنتن می‌شود. «حسینیه ایران» با اجرای حسن همایی ساعت ۲۲ ویژه ویژه اربعین از کربلا پخش می‌شود. چهارم شهریور برنامه «راه شب» هم با موضوع زیارت اربعین پخش خواهد شد. شنوندگان با برنامه «نوبت نوا» می‌توانند شنونده اشعار آیینی باشند. «با کاروان عشق» در این تاریخ به بررسی واقعه کربلا اختصاص دارد. «راه عشق» روایتگر گزارشی از راهپیمایی اربعین حسینی است. «آقا سلام» روایتی از کاروان امام حسین (ع) بعد از واقعه عاشورا تا اربعین است. «چهل پرده اشک» به موضوع آثار و برکات زیارت اربعین اختصاص دارد. «به افق نور» با موضوع پیاده روی اربعین، «همراه با نینوا» با موضوع خطبه حضرت زینب (س) و «مسیر عاشقی» با محوریت دستاورد‌های سفر زیارتی اربعین ویژه اربعین روانه آنتن این شبکه می‌شود.

رادیو جوان؛ گفتگو با زائران حسینی

شبکه رادیویی جوان به مناسبت اربعین حسینی ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده است. ویژه برنامه زنده «عشق یعنی به تو رسیدن» به صورت محیطی از مسیر نجف تا کربلا و از موکب‌های بین راه و بین الحرمین، ضمن رساندن فضای معنوی زائرین در مسیر پیاده‌روی و گفتگو با آنها و نیز همقدم با مردمی‌که از سراسر جهان در این راهپیمایی عظیم شرکت کرده اند، از هدف و حال و هوایشان در این مسیر به مخاطبین شبکه جوان گزارش می‌دهد. این برنامه به گویندگی مجید عسگری در ساعات ۵ صبح، ۱۶، و ۲۱ ویژه اربعین تقدیم شنوندگان عزیز خواهد شد. برنامه "هیئت حضرت علی اکبر (ع) " به موضوعات مرتبط با جاماندگان اربعین حسینی (ع) می‌پردازد و با گزارشگران رادیو جوان در طول مسیر، حال و هوای جاماندگان اربعین را منعکس می‌کند. این برنامه از ساعت ۲۴ به شنوندگان تقدیم می‌شود. برنامه "قدم به قدم" به آخرین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با سفر زیارتی اربعین و همچنین اطلاع‌رسانی به شنوندگانی که قصد دارند به این سفر زیارتی بروند، اختصاص دارد. برنامه «قدم به قدم» با تهیه کنندگی و گویندگی اکرم اویسی، در ساعات ۱۰:۵۵، ۱۶:۴۰ و ۲۱:۴۰ از این شبکه پخش می‌شود.

 رادیو فرهنگ؛ تولید برنامک از کتاب «و اینگونه است زینب (س)»

رادیو فرهنگ ویژه برنامه‌های مختلفی را برای پخش در نظر گرفته است. برنامه «سرزمین من» با موضوع تاریخ نگاری عاشورا ساعت ۱۳ پخش می‌شود. برنامه «صبح به وقت فرهنگ» به فرهنگ پیاده روی اربعین اختصاص دارد. در این برنامه پویش با محوریت اربعین و اهمیت ظلم ستیزی برگزار می‌شود. «صبح روز اربعین» ساعت ۸ صبح زیارت اربعین را پخش می‌شود. برنامه «کتاب فرهنگ» اختصاص به کتاب شناسی سفر اربعین دارد که ساعت ۲۰ پخش می‌شود. برنامه سازان گروه جامعه و فرهنگ در برنامه‌ای که با عنوان «مرز عاشقی» از مرز مهران به مدت ۱۰ روز پخش می‌شود، در این موکب رسانه‌ای از طریق امواج رادیویی اطلاع رسانی از وضعیت مرز مهران و دفترچه خاطراتی صوتی از زائران می‌پردازند. این برنامه ساعت۲۱ پخش می‌شود. این شبکه رادیوی ویژه اربعین اقدامات تازه‌ای هم انجام داده است. در این باره می‌توان به تولید برنامک از کتاب ارزشمند «و اینگونه است زینب (س)»، همکاری با اندیشکده اربعین در تولید و پخش برنامه‌های مشترک، ارتباط با موکب فرهنگی – علمی اندیشکده اربعین، تقویت ارتباط با مجمع رسانه‌ای اربعین و بهره مندی از تولیدات مردمی و پادکست‌های تولید شده در مجمع، توجه به تولیدات اربعینی برای نسل کودکان و نوجوانان و ... اشاره کرد.

 رادیو تهران؛ اجرای مشترک رادیو تهران و رادیو اربعین

 شبکه رادیویی تهران با برنامه «باغ فیض» به صورت مشترک با رادیو اربعین از ساعت ۲۱ اجرا و پخش می‌شود. این برنامه پیرامون موضوع اربعین، سبک زندگی حسینی و عبرت‌های عاشورا در گفتگو با کارشناسان مذهبی روی آنتن می‌رود. در این برنامه در قالب گفتگو با مسئولان ستاد اربعین، تمهیدات و خدمات رسانی‌ها اطلاع رسانی می‌شود. موضوعاتی همچون تمهیدات رسانه ملی برای انعکاس پیاده روی اربعین در ایران و عراق، تمهیدات سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف همچون اداره حمل و نقل مسافر، سازمان بسیج شهرداری تهران، هلال احمر و... برای زوار اطلاع رسانی می‌شود. برنامه «شهر آفتاب» با تدارک بخش‌های متنوع از ساعت ۶:۳۰ تقدیم مخاطبان می‌شود. این برنامه در گفتگو با مسئولان آخرین اخبار و رویداد‌های مرتبط به پیاده روی اربعین حسینی، برپایی موکب‌ها و خدمات رسانی‌ها را به سمع و نظر مخاطبان می‌رساند. برنامه «حکیمیه» به پخش سخنرانی بزرگان پیرامون اربعین حسینی اختصاص دارد. برنامه‌های «باغ فردوس» و «تهران من» با محوریت ضرورت پیاده روی اربعین ویژه این مناسبت روانه آنتن می‌شوند.

 رادیو اقتصاد؛ مدیحه سرایی و پرداخت به مناسک اربعین

رادیو اقتصاد برنامه زنده «درمسیر بهشت» را به مناسبت برگزاری مراسم پیاده روی اربعین ساعت ۱۱:۳۰ روی آنتن می‌برد. برنامه «روایتی از یک بیعت» یک مستند نمایشی با محوریت اقتصادی-مذهبی است که از ۲ تا ۴ شهریورماه ساعت ۱۳ روی آنتن می‌رود. این برنامه با استفاده از زنجیره‌ای از خرده روایت‌ها در قالب آیتم‌های مستند، به نقل یک روایت منسجم می‌پردازد. مخاطبان رادیو اقتصاد شنونده این سلسله روایت‌ها با صدای امیرحسین مدرس خواهند بود. ویژه برنامه «رهیافت» به نقش برگزاری راهپیمایی اربعین در یکپارچگی و انسجام جامعه اختصاص دارد که ساعت ۲۱ پخش می‌شود. «تا اربعین» ساعت ۲۲ به مدت دو ساعت به آیین راهپیمایی اربعین اختصاص دارد. مجله رادیویی «از برکت حسین» براهمیت راهپیمایی اربعین به عنوان نماد وحدت دو ملت ایران و عراق و تاثیر جاذبه شخصیت جهانی امام حسین (ع) در شور و حال مردم برای حضور در مراسم اربعین تمرکز دارد. پخش بیانات مقام معظم رهبری درخصوص راهپیمایی اربعین حسینی، مدیحه سرایی و نوحه خوانی و پرداختن به مناسک اربعین از جمله محتوای این برنامه است. «از برکت حسین» ۴ شهریور ساعت ۱۰ پخش می‌شود. مستند «سرمایه ماندگار» که در روز اربعین ساعت ۱۴ روی آنتن می‌رود، روایتی است از شیفتگان سید الشهداء (ع) که در طول سال به منظور پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم راهپیمایی اربعین برنامه ریزی می‌کنند. «جهانی دیگر» مستندی روایی از فضای پیاده روی نجف تا کربلا با تاکید برجهانی است که مفهوم اقتصاد در آن با مفاهیم رایج اقتصادی متفاوت است. این برنامه روز اربعین ساعت ۱۷:۳۰ پخش خواهد شد.

 رادیو ورزش؛ برگزاری پویش گام‌های عاشقانه به نیت ۱۴ معصوم

شبکه رادیویی ورزش «با کاروان تا آسمان» را ساعت ۲۰ به گویندگی رضا خضرایی با محوریت زنده نگه داشتن نهضت و راه امام حسین (ع) پخش می‌شود. هدف این برنامه آشنایی نسل جوان با معارف دینی و تزکیه نفس است. در این برنامه مدیران ورزشی و ورزشکاران از خاطرات سفرشان به اربعین می‌گویند. برنامه «اربعین خورشید» ساعت ۹ روانه آنتن می‌شود. در این برنامه ورزشکاران حضور دارند و از حس خودشان به اربعین خواهند گفت. «موکب پهلوانان حسینی» یک مستند ورزشی است که روز اربعین ساعت ۸ پخش می‌شود و به بازتاب حضور ورزشکاران در راهپیمایی اربعین اختصاص دارد. یکی از اقدامات ویژه رادیو ورزش، برگزاری پویش گام‌های عاشقانه است که با مشارکت فدراسیون ورزش‌های همگانی انجام می‌شود. هدف از اجرای طرح، ترویج ورزش در بین هیئات مذهبی و ترویج فرهنگ حسینی و کسب آمادگی بدنی برای پیاده روی اربعین حسینی است. این پویش به نیت ۱۴ معصوم (ع) انجام می‌شود.

رادیو نمایش؛ نمایشی از نخستین آیین اربعین

رادیو نمایش همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی ویژه نمایش‌ها و برنامه‌های گوناگونی را در ژانر‌های مختلف برای پخش آماده کرده است. سریال «حلما» به واقعه کربلا و اتفاقات پس از آن با محوریت شخصیت حضرت زینب (س) به عنوان زن مقاوم و قهرمان تاریخ می‌پردازد که از اول شهریور پخش می‌شود. نمایش «اولین اربعین» نیز سوم شهریور ماه ساعت ۲۱ پخش می‌شود و به نخستین آیین اربعین توسط جابربن عبدالله انصاری می‌پردازد. نمایش «صور» نیز اول شهریور ماه ساعت ۲:۳۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود. ویژه برنامه «همقدم تا نینوا» از اول شهریور ساعت ۷:۳۰ و «استودیو هشت» سوم شهریور ساعت ۱۸:۱۵ به صورت زنده در ارتباط مستقیم با کربلا معلی به بحث اربعین به عنوان نماد مقاومت جهانی می‌پردازد. برنامه «آه واره» نیز مقتل خوانی ویژه کربلا است که ساعت ۱۳:۳۰ به روی آنتن می‌رود. رادیو سریال «هاتف» را از اول شهریور ساعت ۴:۳۰ پخش می‌کند که قصه یک خبرنگار به نام ریحانه فیاض است. نمایش «جاده آفتاب»، «صدای خاک»، «یک جاده یک قلب» و «بی نشانی» هر کدام از زوایای مختلف و در ژانر‌های متفاوت به زندگی زائران اربعین و اتفاقات پیرامون آن می‌پردازند.

رادیو صبا؛ روایت خیران امام حسین (ع)

شبکه رادیویی صبا به مناسبت فرارسیدن اربعین امام حسین (ع) با ویژه برنامه «به تو از دور سلام» همراه عزاداران حسینی می‌شود که مشتاق زیارت روز اربعین بودند ولی از این سفر جامانده‌اند. این ویژه برنامه با بخش‌های مختلف گزارش، گفتگوی کارشناسی و آیتم با مضامین عشق امام حسین (ع) و زیارت اربعین، جاماندگان زیارت اربعین را همراهی می‌کند. این ویژه برنامه با ارتباط با گزارشگران مراسم پیاده روی روز اربعین حال و هوای عاشقان امام حسین (ع) را در کربلای معلی گزارش می‌دهد و در ارتباط با گزارشگران همراه با پیاده روی ویژه جاماندگان زیارت اربعین مشتاقان جامانده از زیارت را همراهی می‌کند. گفتگو با هنرمندان و قهرمانانی که به عشق امام حسین (ع) و یارانش اثری خلق کردند، به موفقیتی رسیدند و با عشق حسینی نذر هر ساله دارند از بخش‌های ویژه این برنامه است. در بخش دیگر روایت عاشقانی را می‌شنویم که مشتاق زیارت اربعین بودند ولی به عشق امام حسین (ع) هزینه سفر خود را در راه خیر نذر کردند. این برنامه در گفتگو با حجت الاسلام مهدی دربانی از فضیلت زیارت امام حسین (ع) و از ویژگی عاشقان آنحضرت که عشق حسینی در رفتار و کردار آنها دیده می‌شود، می‌گوید. این برنامه در بخش تعاملی از مخاطبان مشتاقی که از این سفر جا مانده اند می‌خواهد احساس خود را از طریق ارسال پیامک و تماس با برنامه به اشتراک بگذارند که ساعت ۹ صبح پخش می‌شود.

 رادیو قرآن؛ گزارش زنده از مسیر اربعین

شبکه رادیویی قرآن در نظر دارد برنامه «اشراق» را از ۲۷ مرداد هرشب ساعت ۲۱:۵ به صورت زنده تقدیم شنوندگان کند. همچنین با اعزام تیم برنامه ساز و استقرار آنان، گزارش‌های مستمر و زنده را از مسیر اربعین شنیدنی کند. کرسی تلاوت اذانگاهی (قرآن الفجر)، برنامه اذانگاهی گلدسته و جشنواره قرآنی ۱۰۰ از استودیوی کربلا و گزارش زنده به برنامه‌های «طلیعه»، «محیا»، «چشمه طوبی» ... از مواکب مسیر نجف تا کربلا و «محفل قرآنی» هرروز از خیمه قرآنی واقع در عمود ۱۲۲۲ پخش می‌شود. در روز اربعین نیز ویژه برنامه «جاماندگان اربعین» به صورت زنده از ساعت ۱۰ در مسیر راهپیمایی تهران به سمع شنوندگان خواهد رسید. همچنین در شب اربعین نیز ویژه برنامه‌ای با مشارکت و تعامل شبکه‌های برون مرزی تهیه و تدارک دیده شده است.

ایرانصدا؛ پادکست‌های اربعینی

شبکه ایرانصدا ویژه اربعین اقدامات ویژه‌ای انجام داده است. در پایگاه نوای ایران صدا، تولید اولین پادکست ۱۸۰ دقیقه‌ای اربعین منتخبی از بهترین مداحی‌ها به زبان فارسی ویژه موکب‌ها و شنیدن در مسیر‌های پیاده روی، تولید اولین پادکست ۱۸۰ دقیقه‌ای اربعین منتخبی از بهترین مداحی‌ها به زبان عربی ویژه موکب‌ها و شنیدن در مسیر‌های پیاده روی، تولید اولین پادکست ۱۸۰ دقیقه‌ای اربعین منتخبی از بهترین نماهنگ‌ها ویژه موکب‌ها و شنیدن در مسیر‌های پیاده روی، پخش کلیپ‌های جدید مسیر پیاده روی اربعین و مداحی جدید ویژه اربعین انجام شده است. تولید پنج قسمت برنامه تولیدی از چیستی، فلسفه و تاریخچه پیاده روی اربعین، با کلید واژه #اربعین_کربلا_خانوادگی_قشنگتره، معرفی اماکن، نمایش حضور چند ملیتی، بیان کارکرد اجتماعی، تربیتی خانوادگی، تربیت فردی زیارت اربعین، مجموعه ماجرا‌های حسین و مادربزرگ، تولید پادکست‌های ویژه اربعین، تهیه کتاب گویا صبح قیامت که شامل گزیده‌ای از گفتار‌های آیت الله فاطمی نیا درباره سیدالشهدا است از دیگر اقدامات است.

 رادیو معارف؛ حال و هوای مشتاقان زوار از نجف

رادیو معارف با استقرار در مسیر نجف به کربلا حال و هوای مشتاقان زوار طریق الحسین (ع) را در اربعین حسینی بازگو می‌کند وبا تهیه برنامه‌های «در مسیر بهشت» که ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود و «ملت امام حسین (ع)» که ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود، به ترسیم ابعاد کارکردی حماسه عظیم پیاده روی زائران حسینی در اربعین می‌پردازد. همچنین برنامه‌های «چلچراغ اشک» ساعت ۲۰ و «لبیک یا حسین» ساعت ۹ صبح در شب و روز اربعین حسینی از رادیو معارف پخش می‌شوند. تبیین فضایل و مفاهیم سیاسی اجتماعی زیارت اربعین، بازخوانی تاریخ اربعین و حضور کاروان اهل بیت در کربلا از جمله محور‌های این برنامه است.

 رادیو سلامت؛ از «مستان سلامت می‌کنند»

ویژه برنامه «مستان سلامت می‌کند» از روز اول شهریور به مدت ۴ روز به طور زنده از کربلای معلی تقدیم شنوندگان شبکه رادیویی سلامت می‌شود. این برنامه رادیویی ساعت ۱۷ روی آنتن می‌رود و دارای بخش‌های مختلف و متنوعی همچون همقدم، دل نوشته، سپیدجامگان (گفتگو با کادر درمان و بیان خاطره)، دوربین (صحنه‌های ماندگار پیاده روی)، خادم الحسبن (ع) گفتگو با خادمان و موکب داران ایرانی و عراقی، نائب الزیاره، عهد نامه (در مسیر با امام حسبن ع چه عهدی میبندید)، خاطره (خاطرات زائران غیر ایرانی)، مهمان فرشته‌ها (پذیرایی کودکان و نوجوانان عراقی)، شکرانه (تشکر از مهمان وازی عراقی‌ها) است. مجله ترکیبی – محیطی «عمود آخر» چهارم شنیده می‌شود. «سفر سلامت زائر» به بیان نکات سلامتی برای زائران می‌پردازد.

برنامه «پیاده تا بهشت»، مستندی از سفر زائران پیاده روی اربعین حسینی است. «سفر عشق» با روایت علیرضا قزوه ویژه پیاده روی اربعین تهیه شده است. آیتم «روایت اربعین» هم بسته صوتی شامل مداحی و نوحه‌های اربعین است. دیگر برنامه‌های روتین این شبکه همچون «پشت پلک صبح»، «همصدا» «قصه‌های آسمانی» و ... هم به این مناسبت می‌پردازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار