سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تونل کبیرکوه و اثرات عمرانی و اجتماعی بهره برداری از آن

چند روزی است که عبور و مرور مردم از ابر پروژه تونل کبیرکوه برقرار شده و این موضوع موجی از شور، شوق، طراوت و شادی مردم منطقه را ایجاد کرده است، وعده ای که به زودی با تکمیل آخرین جزئیات محقق می شود.

توسعه همراه با عدالت اجتماعی، عبارتی است زیبا که در صورت دستیابی به آن همه محرومیت‌ها و کاستی‌ها مرتفع شده و رسیدن به اهداف رشد و ترقی فردی و اجتماعی نیز محقق می‌شود.

مهم‌ترین اهدافی که انقلاب اسلامی ایران به خاطر آن شکل گرفت، مبارزه با فقر، تبعیض، ایجاد رفاه نسبی و تحکیم عدالت در سطح کشور بود.

امر بسیار حساسی که اثر آن در برنامه‌های همه اولیای خدا و جمعیت شناسان مشهود معلوم و مبرهن است.

آبدانان از جمله مناطق و شهرستان‌هایی است که بر خلاف سهم دانایی و فرهیختگی و هزینه‌هایی که برای برپایی و تداوم انقلاب اسلامی پرداخت کرده از مواهب و برکات انقلاب اسلامی آنطور که باید بهره‌مند نشده است.

"۲" کوه بزرگ دینارکوه و کبیرکوه با همه محاسن و برکاتی که برای ساکنان این دیار دور دارند آوازه سترگ و بلندشان هیبت و تمثال با ابهت آبدانان را در سایه قرار داده و مانع ارسال فرکانس‌های صوتی و فریادهای دادخواهانه ساکنان آن شده است.

این شهرستان تا چند سال پیش به وسیله یک رشته راه سخت و صعب‌العبور، سنگی و پرپیچ و خم که ۵۵ سال پیش به منظور مقاصد نظامی احداث شده است به مرکز استان متصل می‌شد اگر چه اخیرا کوره راه دیگری از مسیر انجیره و میمه احداث شده اما به علت مشکلات ساختاری و فنی ناشی از رانش زمین، عملا از حیّز انتفاع خارج شده و قابل تردد مطمئن و عبور و مرور سالم و روان برای مردم آبدانان و دیگر شهرستان‌های همجوار نیست.

به‌دنبال درخواست‌های متعدد و مکرر مردم و قابل اصلاح و تعریض نبودن گردنه کبیرکوه، اراده مسئولان کشوری و استانی بر این قرار گرفت که برای نجات مردم حوزه جنوب استان ایلام به خصوص شهرستان آبدانان، دل سرد و سیاه کبیرکوه شکافته شود و معبری برای رفت و آمد در آن ایجاد شود.

احداث تونل کبیرکوه اگر چه از آرزوهای مردم غیور آبدانان و با خواهندگی و پیگیری آنان آغاز شد لیکن ایجاد این طرح بزرگ ملی اثرهای مفید و ماندگاری در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معیشتی، ترابری و حمل و نقل در پی دارد که به منظور تنویر افکار عمومی، اثبات منزلت و موقعیت آن در ۲ بخش استانی و ملی اشاره می‌شود تا بیشتر به اهمیت و اثرگذاری تونل کبیرکوه پی ببریم.

ابعاد و اثرهای استانی تونل کبیرکوه

حذف ۲۵ کیلومتر از گردنه خطرناک و برفگیر کبیرکوه و کاهش مسافت بین شهرستان‌های آبدانان و دره شهر به ۱۷ کیلومتر و همچنین حذف ارتفاع یک هزار و ۳۵۰ متری گردنه سخت کبیر کوه، حذف تعداد ۲۷۰ پیچ ریز و درشت آن از مسیر آبدانان، دره شهر و ایلام.

ایجاد زمینه مناسب برای استفاده مشترک مردم آبدانان و دره شهر از امکانات اداری، دانشگاهی، آموزشی، قضایی، بانکی، تجاری، تفریحی، توریستی، ورزشی، الکترونیکی، حمل و نقل و مسافرت‌های هوایی و زمینی با توجه به بازگشایی مرز چیلات و توسعه مراودات تجاری و مسافری با کشور عراق و بازسازی و بهره‌برداری از فرودگاه آبدانان در آینده.

ایجاد زمینه اشتغال پایدار و مهار نرخ بالای بیکاری در بین جوانان به خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در قالب داد و ستدهای تجاری، کاری و مشاغل خدماتی مسیر مواصلاتی هر ۲سمت تونل (دره شهر و آبدانان).

ایجاد امکان آسان برای انتقال تاسیسات آب، برق، گاز، مخابرات، فنآوری‌های نو و استفاده مشترک از زیرساخت‌های مورد نیاز مردم شهرستان‌های آبدانان و دره شهر در دراز مدت.

حذف پیچ‌های تند و بهینه‌سازی مسیر رفت و آمد مردم آبدانان و دهلران به مرکز استان و بهسازی و تضمین سلامت و سازگاری سفرهای مردم دره شهر به دهلران و استان‌های جنوبی کشور و همچنین سفر به عتبات عالیات در کشور عراق و کاهش تلفات جانی و خسارت‌های مالی و فشارهای روحی و اجتماعی مسافران این مسیر.

کاهش فوق‌العاده هزینه حمل و نقل کالا، مسافر و خدمات و در نتیجه رضایتمندی و رفاه مردم و صرفه جویی در وقت، جلوگیری از استهلاک وسایل نقلیه، کاهش مصرف سوخت، تضمین امنیت و آرامش روحی و روانی مسافران و تعمیق روابط اجتماعی و عاطفی بیشتر بین مردم حوزه جنوب استان ایلام.

کاهش فاصله مرکز استان ایلام با استان خوزستان به میزان ۷۵کیلومتر با ضریب امنیت بالا و آب و هوایی معتدل و ایمن و مسرت بخش و کاهش چشمگیر مسیر مرز پیمایی مردم شهرستان های دهلران و مهران.

تسهیل در ارتباط بین شهرستان‌های دهلران و مهران با مرکز کشور واستان لرستان و همچنین روان سازی ارتباط شهرستان های دهلران، آبدانان، دره شهر و پلدختر و کاهش مسیر دهلران به پلدختر از ۲۴۰ کیلومتر به ۱۵۰ کیلومتر.

کاهش فاصله ارتباطی بخش زرین آباد دهلران با استان لرستان و مرکز کشور به میزان ۱۷۰ کیلومتر.

تسریع در ارتباط شهرستان آبدانان با مرکز استان ایلام و ارتباط نزدیک و راحت و ایمن بین شهرستان های آبدانان و دره شهر و شهرهای استان خوزستان.

بعد و اثرهای ملی احداث تونل کبیرکوه

ایجاد مسیر ارتباطی دوم با اطمینان و امنیت بیشتر بین قسمت‌های شمال، شمال‌غرب، غرب و مرکز کشور با استان خوزستان و مرزهای جنوب و جنوب غربی کشور.

-سریع در روند حمل و نقل و کاهش بار ترافیکی محور ترانزیتی تهران به جنوب کشور بخصوص حد فاصل شهرستان پلدختر، تنگ فنی، اندیمشک و نقش موثر آن در جلوگیری از خسارت مالی و تلفات جانی در این مسیر در طول سال.

ایجاد زمینه مناسب امکان استخراج و بهره‌برداری از معادن و ذخایر نفت، گاز و گوگرد موجود در منطقه آبدانان و ضرورت احداث پالایشگاه و تاسیسات نفتی به منظور استفاده بهینه از این سرمایه‌های خدادادی و بکارگیری آن در جهت توسعه کشور.

ایجاد شتاب و انتقال سریع مبادلات کالا و خدمات بازارچه و منطقه اقتصادی مرز چیلات دهلران و تولید کارخانجات سیمان و گچ و محصولات کشاورزی آن شهرستان مولد مرزی با حجم بیش از ۶ هزار تن در روز به مرکز و نواحی غربی کشور.

روان‌سازی و تسهیل در ترانزیت کالا از نواحی مرکزی ایران به کشور عراق و تردد با سهولت زائران عتبات عالیات از سراسر کشور به خصوص نواحی مرکزی با استفاده از مسیر ایجاد شده و تونل کبیرکوه.

ایجاد تونل کبیرکوه همچنین دسترسی، هدایت، تدارک و تقویت بخش عظیمی از مرزهای جنوب و جنوب غربی بیش از ۲۰۰ کیلومتر در مواقع بحران و جنگ بطور ۱۰۰ درصد تضمین و تامین می کند که این امر در دوران دفاع مقدس عملا به اثبات رسیده و مورد تایید کارشناسان نظامی نیز قرار گرفته است.

امید است با همت بلند مسئولان مربوطه در آینده‌ای نزدیک، با تامین اعتبارهای مورد نیاز این طرح بزرگ و تکمیل و بهره‌برداری نهایی از آن، زمینه استفاده همه آحاد جامعه از مزایای این طرح مهم راهسازی مهیا و قلب سرد و سخت و تاریک کبیرکوه به معبری گرم، لطیف، نورانی و آرام برای مردم حوزه جنوب و همه ایرانیان شریف و با غیرت تبدیل شود تا یک بار دیگر طعم خدمات نظام مقدس اسلامی در کام مردم شهیدپرور منطقه، شیرین و گوارا و بعد از ۴۵ سال از عمر پر بار انقلاب اسلامی کاروان ترقی و تعالی و توسعه را در کنار دولتمردان خود همراهی کنند.

به گفته مجری تونل بزرگ کبیرکوه، شیب جاده های ورودی هر ۲ سمت دره شهر و آبدانان ۶ درصد و داخل تونل اصلی ۲ درصد به سمت شهرستان آبدانان است، تونل کبیرکوه دارای پارکینک مورد نیاز، اماکن اضطراری، تهویه هوا و روشنایی بر اساس استانداردهای فنی و جهانی است.

"موسی عزیزی" تصریح کرد: مشکل اصلی این تونل عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران و تهیه و نصب تجهیزاتی ایمنی و فنی است.

این تونل بعد از تونل اتوبان تهران - شمال، طولانی ترین تونل جاده ای در دست ساخت کشور است.

تونل کبیرکوه با احتساب جاده‌های دسترسی ۲ طرف ( آبدانان و دره شهر) دارای ۱۷.۲ کیلومتر طول است که در صورت بهره برداری ضمن روان‌سازی بار ترافیکی مسیر ترانزیتی غرب و شمال غرب به جنوب کشور، زمینه رونق اقتصادی و توسعه پایدار استان ایلام را نیز مهیا می کند.

بدنه اصلی این تونل با چهار هزار و ۸۰۰ متر طول، ۱۴ متر عرض ، ۸/۸ متر ارتفاع و ۱۳۰ متوتر نل فرعی، بعد از تونل تهران به شمال بزرگترین تونل جاده‌ای کشور ست.

برچسب ها: کبیر کوه ، حمل و نقل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.