فرماندار آبدانان گفت: تونل بزرگ کبیرکوه به عنوان یک هدیه شیرین نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم استان در آینده نزدیک زیر بار ترافیک خواهد رفت.

محمد رحمانی گفت: این تونل با چهار هزار و ۷۵۰ متر بدنه اصلی و هفت قطعه تونل فرعی به طول هفت کیلومتر یکی از بزرگترین تونل‌های جاده‌ای کشور است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از این تونل بعد از ۱۳ سال انتظار، مهم‌ترین مطالبه مردم منطقه بوده که در آستانه بهره برداری قرار دارد، گفت: بهره برداری از این تونل، آرزوی دیرینه مردم آبدانان و کل حوزه جنوب استان ایلام است.

فرماندار آبدانان افزود: عملیات اجرایی این طرح عظیم راهسازی که سال ۱۳۸۹ آغاز شده با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله نهایی قرار دارد و هر ۲ پیمانکار این طرح ملی، در ۲ طرف تونل ( آبدانان و دره شهر ) با تمام توان و امکانات فنی در حال فعالیت هستند تا چند روز آینده این پروژه اثرگذار را آماده بهره برداری کنند.

رحمانی بیان کرد: با بهره برداری از تونل کبیرکوه بخش زیادی از بار ترافیک و سنگینی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای عتبات عالیات "مسیر ایلام - مهران" کاهش یافته و روند اعزام کاروان‌های زیارتی عاشقان و دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین امسال تسهیل خواهد شد.

به گفته فرماندار آبدانان، عملیات راه‌سازی، لاینینگ و زیرسازی کامل تونل کبیرکوه به اتمام رسیده و لایه اول آسفالت و نصب سیستم روشنایی آن نیز پایان یافته و تست روشنایی آن نیز در چند روز گذشته با موفقیت انجام شد و خط انتقال تأمین برق مورد نیاز تونل مذکور نیز در آخرین مراحل اجرایی قرار دارد.

رحمانی تصریح کرد: در مسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راهسازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و سه کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) به انجام رسیده و از سمت شهرستان دره‌شهر نیز ۶،۵ کیلومتر راه‌سازی شامل هفت رشته تونل به طول ۲ هزار و ۲۵۰ متر به صورت سه خطه( ایجاد مسیر سبقت آزاد) احداث شده است.

فرماندار آبدانان با قدردانی از پیگیری‌های مجدانه استاندار ایلام، مدیرکل راه و شهرسازی و پیمانکاران شریف و سخت کوش تونل کبیرکوه اضافه کرد:در حال حاضر هزینه واقعی احداث تونل و کارکرد پیمانکاران بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال است که تا کنون ۱۲ هزار میلیارد ریال به پیمانکاران پرداخت شده است و انتظار می‌رود مطالبات پیمانکاران و مابقی اعتبارهای مورد نیاز برای تکمیل، تجهیز، نصب سیستم تهویه توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص یابد و تامین شود.

فرماندار آبدانان یادآور شد: در مجموع تونل کبیرکوه و راه‌های طرفین آن ظرف چند روز آینده آماده تردد بوده و به لحاظ ترافیکی قابل بهره برداری و استفاده همه خودروهای سبک و سنگین است.

رحمانی خاطرنشان کرد: پس از بهره‌برداری و اعلام رسمی توسط رسانه‌های جمعی، همه هموطنان عزیز به ویژه استان‌های مرکزی و میانی کشور می‌توانند از مسیر جذاب، امن، میانبر و دلپذیر تونل کبیرکوه عبور کرده و از طریق آبدانان- دهلران به عتبات عالیات مشرف شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.