سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد ایستگاه های مشارکتی در تغذیه بهینه گندم در آذربایجان غربی

به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان هفت ایستگاه مدیریت مشارکتی تغذیه بهینه گیاه گندم در استان آذربایجان غربی ایجاد شد.

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگارا ن از اجرای هفت سایت مدیریت مشارکتی تغذیه بهینه گیاه گندم در استان خبر داد و گفت: امروزه در اکثر نقاط جهان به منظور تسهیل و تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان از روش‌هایی مانند PNT استفاده می‌گردد به نحوی که جدیدترین ارقام بذری اصلاح شده تجاری و جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی در مزارع کشاورزان پیشرو که اراضی آنها در مسیر تردد و رفت و آمد زارعین باشد به صورت مقایسه‌ای کشت انجام و در مراحل مختلف برای زارعین بازدید میدانی ترتیب داده می‌شود.

مهدیه فلاح افزود: به منظور آشنایی کشاورزان با آخرین یافته‌های تحقیقاتی درخصوص محصول گندم هفت طرح مقایسه ای-مشاهده‌ای با عنوان مدیریت مشارکتی تغذیه بهینه گیاه گندم در شهرستان‌های ارومیه، بوکان، میاندوآب و پیرانشهر به صورت آبی و در شهرستان‌های ارومیه، نقده و مهاباد بصورت دیم اجرا شد. 

وی ادامه داد: مهمترین راهبرد برای امنیت پایدار در تولید گندم علاوه بر تمرکز بر به زراعی و به نژادی آشنایی با آخرین دستاورد‌های تحقیقی بوده و در همین راستا طرح مشارکتی با مصرف بذرمال با اسید هیومیک، محلول پاشی با اسیدآمینه یا جلبک دریایی در مرحله پنجه زنی با انتخاب مزرعه پایلوت با شرایط مناسب و در شرایط تنش خشکی اجرا شده است. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: در این طرح اثرات مصرف این تیمار‌ها و اجزای عملکرد گندم مورد ارزیابی قرار گرفت و بهترین سطح کودی با توان حصول عملکرد بالا انتخاب و در آینده به صورت دستورالعمل فنی توصیه کود به گندمکاران برای افزایش عملکرد مزرعه اعلام خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.