مدیر کانون مساجد آذربایجان غربی گفت: برنامه‌های اوقاغت فراغت تابستان در بیش از ۴٠٠ کانون برای کودکان و نوجوانان استان اجرا می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، در خصوص اجرای برنامه‌های اوقات فراغت تابستان اظهار کرد: امسال برنامه‌های اوقات فراغت با شعار «مسجد، کانون و نشاط ۲» و با هدف ارتقاء، انسجام و جامعیت بخشی در موضوع غنی سازی طرح برای کودکان و نوجوانان ۱۱ تا ۱۷ سال در مساجد استان اجرا می‌شود. 

محسن رضایی اهداف اجرای برنامه‌های اوقات فراغت را نیزتشریح کرد و گفت: راهبری، هدایت و حمایت از فعالیت‌های تربیت محور، انسجام بخشی و سازماندهی فعالیت‌ها و برنامه‌های تابستانه، هویت سازی تشکیلاتی با هماهنگ سازی اقدامات و تولیدات رسانه ای، بسترسازی و تزریق روحیه نشاط به کودکان و نوجوانان در سطح مساجد، شناسایی ظرفیت‌ها و اولویت‌های کانون‌ها و ارتقاء سطح توانمندی آنها در حوزه تربیت کودک و نوجوانان و هم افزایی و توسعه همکاری با دستگاه‌های هم سو و هم وظیفه از مهمترین اهداف اجرای طرح ملی اوقات فراغت می‌باشد. 

وی به کسب تجربیات مفید در اجرای طرح در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بعد از ایام کرونا و تعطیلی مساجد، حوزه فعالیت‌های اوقات فراغت از طرف کانون‌های مساجد به چشم نمی‌آمد به همین دلیل در سال گذشته بشکل ویژه به این موضوع پرداخت شد و با اجرای برنامه‌های متنوع برای دختران و پسران مناطق شیعه نشین و مناطق اهل سنت نتایج خوبی حاصل شد. 

مدیر ستاد کانون‌های مساجد آذربایجان غربی کسب رتبه برتر کشوری در حوزه فعالیت‌های مسجد، کانون و نشاط را از مهمترین توفیقات کانون مساجد برشمرد و افزود: ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی در سطح استان پرچم دار اصلی انجام برنامه‌های اوقات فراغت بود. 

رضایی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۴٠٠ کانون در سطح استان مجری برنامه‌های اوقات فراغت می‌باشد. اظهار کرد: سال گذشته ۸ هزار نفر در برنامه‌های اوقات فراغت عضویابی شدند؛ و امسال پیش بینی می‌شود بیش از ۱۵ هزار نفر در برنامه‌های اوقات فراغت کانون‌ها عضویابی شود.

وی می گوید: در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت امسال بیش از ۸٠ کانون حمایت مالی خواهند شد و به عنوان کانون‌های پیشرو و الگو در سطح سایر کانون ها، انجام عملیات خواهند کرد.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد آذربایجان غربی تصریح کرد: کانون‌های پیشرو بر حسب فعالیت‌های سال‌های قبل در ۱۳ شهرستان ارومیه، خوی، میاندوآب، نقدهی تکاب، سلماس، شوط، پلدشت، ماکو، مهاباد، چایپاره، شاهین دژ و چالدران انتخاب شده اند.

رضایی با تاکید بر اینکه تربیت محور بودن برنامه‌ها و اولویت دار بودن کانون‌های مناطق روستایی در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت؛ گفت: اهتمام ستاد و همکاران بر اینست مناطق محروم و کمتر برخوردار که امکانات خاصی ندارند، مورد حمایت برنامه‌های تابستانه قرار بگیرند.

وی محور فعالیت‌های کانون مساجد در برنامه‌های اوقات فراغت تابستان را قرآن و عترت، علمی و فرهنگی تربیتی، هنری و ادبی، مهارت و کارآفرینی، ورزشی، تفریحی و اجتماعی، رسانه و فناوری عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و ۴٠٠ کانون در سطح استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۷٠٠ کانون روستایی و مابقی شهری هستند. همچنین از کانون‌های شهری تعداد ۴۵٠ مورد کانون اهل سنت و بقیه کانون اهل شیعه می‌باشد.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد آذربایجان غربی به تفاهم نامه آموزش و پرورش با ستاد که در راستای همکاری با مساجد و کانون‌های همجوار به منظور بهرمندی از اماکن ورزشی، مدارس و کلاس‌های آموزشی است اشاره کرد و گفت: این امر یک گام بزرگ و موثر در راستای حل مشکلات کانون بویژه مشکلات مالی بود، چرا که ستاد کانون‌های مساجد دولتی نبوده تا از حمایت‌های مالی بهرمند شود.

رضایی تصریح کرد: کانون‌ها باید به سمت نوآوری و حمایت‌های مردمی سوق یابند و مردم محور و مردم پایه شوند تا بتوانند ادامه دار و فعال بمانند. 
رضایی با اشاره به برنامه‌های اوقات فراغت اجراشده کانون‌ها در تابستان سال گذشته گفت: با برگزاری اختتامیه برنامه‌های اوقات فراغت در مهرماه سال کذشته بیش از ۳٠ کانون در استان به عنوان نمونه منتخب و ۱۱ کانون نیز در سطح ملی حائز رتبه برتر شدند.

وی ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر، گفت: به دلیل همزمانی اجرای برنامه‌های اوقات فراغت با اعیاد امامت و ولایت رمز شروع برنامه‌ها «یا علی» بوده و یکشنبه ۲۷ خرداد برنامه‌های تابستانی کانون‌ها افتتاح خواهد شد.

رضایی افزود: به مناسبت اعیاد قربان و غدیر پویش ویژه تولید سرود از طرف دو کانون انجام خواهد شد که در خیابان سردار شهید سلیمانی با شرکت کودکان و نوجوانان به اجرا خواهند گذاشت. همچنین بیش از ۲٠ گروه آماده اجرای سرود در صحنه در این ایام هستند. 

مدیر ستاد کانون‌های مساجد آذربایجان غربی آذین بندی محلات، برگزاری جشن‌های مختلف در ۴٠ محله، خطابه خوانی غدیر توسط نوجوانان و پخت و توزیع ۵ هزار پرس غذا، اجرای طرح ویژه شهید سید ابراهیم، برگزاری مسابقات ورزشی لیگ فوتسال محلات با حضور ۱۴ تیم از دیگر برنامه‌های اجرایی کانون مساجد در اعیاد قربان و غدیر عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.