سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از طرح مشارکتى اقدامات محلى با کشاورزان آذربایجان غربی

به منظور مصرف بهینه آب و حفظ معیشت کشاورزان در چهارچوب برنامه احیاى دریاچه ارومیه طرح مشارکتى اقدامات محلى با کشاورزان آذربایجان غربی آغاز شد.

طرح مشارکتى اقدامات محلى با کشاورزان به منظور مصرف بهینه آب و حفظ معیشت کشاورزان در چهارچوب برنامه احیاى دریاچه ارومیه (اقدامات نرم افزارى احیاى دریاچه ارومیه) با حضور محمدصادق معتمدیان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ازرو نمایی شد.

این طرح با هدف بهره وری آب، کاهش مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و کمک به سیستم‌های کشاورزی و روستایی پایدار، مولدتر و مقاوم‌تر در برابر تغییرات آب و هوایی با تاثیر مثبت بر محیط زیست و به طور کلی تعادل آب (ورودی و خروجی) اجرا می‌شود. 

تغییر الگوی کشت از اولویت‌های مهم کارگروه نجات دریاچه ارومیه است

استاندار آذربایجان‌غربی در مراسم رونمایی از طرح مشارکتی اقدامات محلی با کشاورزان گفت: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم با تلاش‌های انجام شده، تمامی پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی به اتمام رسیده و روند اجرای طرح‌های نرم‌افزاری آغاز شده است.

محمدصادق معتمدیان جهت مصرف بهینه آب، با اشاره به اقدامات انجام شده در دو سال گذشته در اتمام پروژه‌های سخت‌افزاری در حوزه احیای دریاچه ارومیه، افزود: با سپرده شدن مدیریت اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به استان، شاهد شتاب در روند اجرا و اتمام پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه در استان هستیم.

وی همچنین بهره‌برداری از فاز اول انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق تونل انتقال آب کانی سیب توسط رئیس جمهور شهید، بهره‌برداری از فاز دوم انتقال آب و کانال انتقال آب بادین آباد توسط وزیر محترم نیرو، بهره‌برداری از مدول ۳ تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با حضور معاون محترم اول رئیس جمهور و افتتاح سد چپرآباد را از جمله طرح‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه در استان عنوان کرده و یادآور شد: تمامی طرح‌های سخت‌افزاری با حمایت‌های ویژه دولت سیزدهم و به ویژه رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی به بهره‌برداری رسیده و امروز پایان طرح‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه و شروع عملیات نرم‌افزاری از برنامه‌های ۲۶ گانه ستاد احیای دریاچه را اعلام می‌کنیم.

استاندار آذربایجان‌غربی بر استفاده از ظرفیت علمی اساتید برجسته و دانشمندان استان در حوزه طراحی و اجرای طرح‌های نرم‌افزاری در حوزه احیای دریاچه ارومیه نیز تاکید کرده و افزود: اجرای طرح‌های نرم‌افزاری باید صمن توجه به معیشت کشاورزان موجب صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب در حوزه دریاچه ارومیه شود.

معتمدیان همچنین با اشاره به اینکه کشاورزی یکی از پیشران‌های مهم توسعه استان است، خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های زیاد در حوزه کشاورزی، معیشت کشاورزان مطلوب نبوده و باید با اجرای طرح‌های مختلف از جمله بالا بردن بهره‌وری و تغییر الگوی کشت، معیشت کشاورزان در استان ارتقاء یابد.

وی در ادامه تغییر الگوی کشت را از اولویت‌های مهم کارگروه نجات دریاچه ارومیه در حوزه نرم‌افزاری عنوان کرده و بیان داشت: زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب دریاچه ارومیه فراهم شده و ضروری است در حوزه نرم‌افزاری نیز وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای برنامه‌های مختلف در بخش تغییر الگوی کشت فعالانه عمل کند.

استاندار آذربایجان‌غربی بر آگاه‌سازی و اغناسازی کشاورزان برای استفاده از محصولات کم آب و تغییر الگوی کشت نیز تاکید کرده و افزود: صدا و سیما با تولید برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای بویژه در فضای مجازی، در راستای اقناع‌سازی، ترویج و آگاه‌سازی کشاورزان در راستای اهمیت تغییر الگوی کشت و تولید محتوای مناسب در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه نجات دریاچه ارومیه یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم منطقه است، اضافه کرد: حضور بی‌نظیر مردم در جشنواره فرهنگی ورزشی دریاچه ارومیه نشان داد که مردم علاقمند به این دریاچه هستند و آماده‌اند در راستای احیای این دریاچه زیبا، همکاری‌های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به احیای ۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه با تخصیص حق آبه لازم و جلوه زیبا و استقرار پرندگان مهاجر در این تالابها، افزود: امروز اخبار دریاچه ارومیه به عنوان اخبار امیدآفرین در سطح کشور منتشر می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت اجرای برنامه‌های ترویجی و آگاه‌سازی در حوزه احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: جایگاه برنامه‌های ترویجی و ساختار حوزه ترویج، در جهاد کشاورزی باید تقویت شود و ما آماده کمک به اجرای برنامه‌های نرم‌افزاری و همچنین اجرای برنامه‌های ترویجی و اطلاع رسانی در حوزه احیای دریاچه ارومیه هستیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.