باغات پسته شهرستان خوی از سطح ۲۰۰ هکتار گذشت.

مدیر جهاد کشاورزی خوی  در جریان بازدید فرماندار خوی از باغات پسته این شهرستان گفت: در ۳ سال اخیر سطح کشت باغات پسته در شهرستان خوی با ۳۰ درصد افزایش از مرز ۲۰۰ هکتار فراتر رفته است.

امینی دشت ایواوغلی را قطب کشت این محصول دانست و افزود: پسته کاران بطور میانگین بین یک تا یک و نیم تن به صورت خشک محصول از باغات منطقه برداشت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته برای ترویج کشت این محصول ۴ دوره ترویجی و هر دور با شرکت ۳۰۰ کشاورز در این شهرستان برگزار شده است.
 
علی نژاد فرماندار خوی هم با اشاره به کم آبی دشت خوی و ضرورت تغیر الگوی کشت گفت: برای حمایت از توسعه کشت پسته برای هر هکتار ۵۰ میلیون تسهیلات در اختبار پسته کاران منطقه قرار می‌گیرد که تاکنون ۵ میلیارد تومان پرداخت شده است. 
 
 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان هم بااشاره به کشت جایگزین در استان برای کنترل منابع آب و استفاده بهینه از آب کشاورزی گفت: در حال حاضر در یک هزار و ۱۴۰ هکتار از باغات استان پسته کشت شده است که ۳۰۰ هکتار آن باغ بارور است.

حکمت جعفری اضافه کرد: پایه بادامی زرند کرمان و ارقام احمد آقایی و اکبری با آب و هوا‌ی استان ساز گار است لذا بیشترین سطح زیر کشت پسته در استان را این ارقام تشکیل می‌دهد. 
 پسته محصولی مقاوم به شوری آب‌های زیر زمینی است و توسعه کشت این محصول کم آب بر و جایگزینی آن به جای محصولات پر آب بر از برنامه‌های راهبردی ساز مان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی است و ترویج و توسعه کشت باغات پسته اینک بستر رابرای شکوفایی اقتصادی کشاورزی منطقه فراهم ساخته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.