سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛

نقدی بر عملکرد تنیس روی میز از سوی دبیر اسبق فدراسیون

امیر عمیدی درباره عملکرد پینگ بازان کشورمان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس توضیحاتی را بیان کرد.

امیر عمیدی دبیر اسبق فدراسیون تنیس روی میز در باره  نتایج نمایندگان  ایران در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس نکات حائز اهمیت مطرح کرد که به شرح زیر است.

۱-نیما عالمیان در مصاحبه بعد از حذف شدنش به موضوع over training یا بیش تمرینی اشاره داشت که نشان از این موضوع دارد که از نظر ایشان نه تنها  به پیک و اوج نرسیده بلکه موجب آسیب دیدگی اش شده است. دوم اینکه در برنامه ریزی‌های فردی  مربی و بازیکن هر ۲ باید هماهنگ باشند و اصل زمان بندی تمرین و الگو پذیری و سایر اصول تمرین مراعات گردد تا نتیجه  مناسب و مساعد ایجاد شود. این طرز مصاحبه نشان از  نوعی نارضایتی نیما  نسبت به آخرین اردوی قبل از مسابقه است.

۲-نگرفتن سهمیه تیمی  مردان هم نشان از ضعف برنامه ریزی برای ارتقای رنکینگ و رتبه بندی تک نک بازیکنان دارد و عملا این فرصت را  از دست داده ایم. به نظر من مهمترین ایراد به نداشتن کمیته فنی در فدراسیون است، آن هم  در  بهترین و کارآمدترین حالت که هم بتواند بر عملکرد تیم‌های ملی نظارت کند و هم بتواند برنام‌های مناسب برای فدراسیون طراحی  کند و هم بر عملکرد سایر کمیته‌ها نظارت و لااقل حدود انتظار را تعریف کند.


۳.  نداشتن پشتوانه در تیم‌های ملی   و بی انگیزگی و بی برنامگی در بقیه نفرات شاخص. لازم است برای تک تک این نفرات. برای حداقل ۲۰ نفر باید با کمک مربیان ملی و استانی برنامه ۴ ساله نوشت تا هریک خود را یک مدعی برگزیده برای المپیک بعدی بدانند. سازو کار مناسب برای تحقق برنامه‌ها تدوین شود و موانع و مصارف مشخص شود و سهم اعتبارات دولتی و اسپانسر‌ها و آورده والدین و... مشخص شود.

۴. عملکرد تک تک نفرات در حد انتظار بود و توقعی بر کسب نتایج بهتر حتی در خوش بینانه‌ترین حالت نبود باید بپذیریم کسب نتیجه در عالیترین سطح مسابقات مانند المپیک مستلزم برنامه ریزی بسیار بهتری است. با حضور  نفرات ملی پوش در لیگ‌های اروپایی و اردو‌های سازنده در ادوار گذشته در زمان فدراسیون‌های ادوار گذشته خصوصا در دوران مربیگری آقایان فواد کاسب، چول و کمپ‌های اشلاگر و اردو‌های آقای  ریچارد پراوزه و... همگی نتایجی  در بر دارد که متاسفانه آن  نوع امکانات فراهم نشد و روش گلخانه‌ای فعلی که با ترکیب انتصابات و گزینش نفرات برای مسابقات و اصطلاحا  پروتور‌ها و کانتندر‌ها و... تلفیق می‌شود،   موجب حذف دیگر استعداد‌ها و نفرات شاخص می‌شود.  

۵.  نداشتن داور  در المپیک با توجه به داشتن  حدودا  ۹ نفر داور بلو بچ و تعداد کثیری داور وایت بچ یک نتیجه نا مناسب و دور از شان ایران است. شایان ذکر است، صباغیان یکی از داور‌های نیمه نهایی در المپیک ریو بود.

۶. لااقل  به جز مطالب تنیس روی میز، به بازیکنان باید در مورد مصاحبه ها،   روش‌های مبارزه با استرس، مراقبه، تصویر سازی، تمرینات ذهنی و.. آموزش لازم داده شود تا  نتایجی مانند المپیک قبلی و این المپیک پیش نیاید.  

۷.  المپیک و مسابقات جهانی بالاترین سطح مسابقات است و همراهان تیم باید با ماموریت‌های مشخص و بازخورد مناسب باشند و بار آموزشی  کسب شده به کل خانواده برگردد. این مطالب می‌تواند بار آموزشی مناسبی به همراه داشته باشد. بی صبرانه منتظر نتایج دست آورد‌های علمی  و آموزشی  تک تک نفرات از منظر خودشان هستیم.  

۸. در خاتمه ضمن آرزوی توفیق روز افزون برای کلیه  عزیزان. یک توصیه دوستانه دارم و ان این است کل منابع و مصارف مالی فدراسیون چه دولتی و چه اسپانسرین و تبلیغات و چه درآمد‌های خرد از مسابقات و کلاس‌های داوری و مربیگری و فروش تجهیزات و  کمک‌های مالی والدین و... مجدد یک بازبینی بفرمایید و  برای اصلاح زیر ساخت‌ها و قاعده هرم توسعه و ورزش همگانی و دانش آموزشی و کمک به سازندگی و اردو‌های اموزشی و استان‌های کم برخوردار و... برنامه ریزی مجدد به عمل آورید و در سیاست گلخانه‌ای فعلی تجدید نظر بفرمایید.  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.