سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۷۶ درصد ظرفیت سد‌ها در خراسان جنوبی خالی است

موجودی آب در سد‌های خراسان جنوبی ۱۸ و نیم میلیون متر مکعب است که این میزان نشان دهنده خالی بودن ۷۶ درصد ظرفیت سدهاست.

سارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: سال آبی جاری از مهر پارسال تا شهریور امسال است و تاکنون ۱۲۷ میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به بلند مدت ۱۶ درصد افزایش داشته، اما میزان روان آب به میزان بارندگی نبود.

او افزود: ما ۸ سد مخزنی در استان داریم که ۷۵ میلیون متر مکعب آب می‌تواند در خود جای بدهد و تاکنون توانستیم ۲۲ میلیون متر مکعب ورودی آب داخل مخزن داشته باشیم و موجودی آب سد‌ها هم اکنون ۱۸ و نیم میلیون متر مکعب یعنی ۲۴ درصد ظرفیت است که این نشان دهنده خالی بودن ۷۶ درصد ظرفیت سد‌ها است.

سارانی با اشاره به اینکه بیش از دو دهه است در استان شرایط خشکسالی داریم بیان کرد: مقایسه منابع آبی سطحی در دو بازه ۲۰ ساله اخیر با ۲۰ ساله قبلش نشان دهنده کاهش ۲۳ درصدی سطح روان آب‌های سطحی است که اثرش را روی چاه‌ها و چشمه‌ها می‌گذارد، آبدهی قنوات ۲۲ درصد، چشمه‌ها ۴۰ درصد و چاه‌ها ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: سه مصرف کلی در بخش شرب، کشاورزی و صنعت خدمات داریم که ۸۸ درصد آب در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و ۳ درصد در صنعت استفاده می‌شود که خشکسالی و مصارف زیاد نسبت به قبل باعث شده که سطح آب سفره‌های زیرزمینی کم شده و به طور متوسط سالانه ۲۶ سانتی‌متر از آن از دست برود که در مجموع در ۳۰ سال بیش از ۴ میلیارد کسری مخزن داریم که سالانه ۱۳۶ میلیون به صورت میانگین می‌شود. 

او عنوان کرد: اثر این کسری مخزن‌ها باعث شده که از ۳۵ دشت محدوده آبی که داریم ۲۶ محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شود که از این ۲۶ تا ۱۵ دشت ممنوعه بحرانی است؛ اصلی‌ترین راه، مدیریت مصرف در بخش کشاورزی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ سازگاری با کم آبی است که در این باره سندی با ۱۵ طرح برای دستگاه‌های اجرایی مختلف تنظیم شده که طی آن باید در برنامه ۵ ساله میزان مصرف سالانه آب در بخش کشاورزی را که ۵۷۰ میلیمتر مکعب است به ۳۴۷ میلیون متر مکعب بدون صدمه به کشاورز و با روش‌های نوین و کنترل مصارف برسانیم. 

سارانی تصریح کرد: برای طرح سند سازگاری با کم آبی جلسات به طور مرتب برگزار شده، ناظر وضعیت پیشرفت آن در دستگاه‌های مختلف برای مدیریت مصرف را بررسی می‌کند که ۱۵ درصد از برنامه پیشرفت مد نظر عقب افتادگی داریم، اما در تلاشیم که امسال این عقب افتادگی جبران شود جوری که هم با شیب درست پیش رفته و هم به مصرف کننده فشار نیاید. 

مدیرعامل شرکت منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: در استان ۱۶ دشت دچار فرونشست است که باعث از دست رفتن سفره‌های آبی می‌شود بنابراین باید مدیریت مصرف آب مورد تاکید قرار بگیرد، زیرا امری واجب است و نباید کاری کنیم که دیر شود، زیرا قابل جبران نیست. 

او در پایان به طرح‌های در دست اجرا اشاره کرد و گفت: باید یک شرایط پایداری برای تأمین آب در استان ایجاد کنیم و از منابع آب با پتانسیل در چرخه شیرین‌سازی برای مصارف بهره بگیریم. 

سارانی افزود: آبرسانی به شهر‌های استان باید مدنظر قرار بگیرد که چند طرح اولویت‌دار تعریف شده و در اولویت اول بیرجند و طبس با توجه به شرایط آبی و جمعیتشان مد نظر است که طرح آبرسانی به شهر بیرجند به دلیل عدم اعتبار چند سال راکد بود که پارسال اعتبار آن را گرفته و فاز آخر آن را اجرایی کردیم که هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۶۰ کیلومتر خط انتقال آب دارد که باعث انتقال ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه به شهر بیرجند و از بین رفتن نگرانی کمبود آب برای میان مدت می‌شود و این طرح هم اکنون ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که تا پایان سال به اتمام برسد. 


مدیرعامل شرکت منطقه خراسان جنوبی بیان کرد: طرح آبرسانی به طبس نیز ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبارش افزایش پیدا کرد که پیشرفت ۳۲ درصدی دارد و ۳۲ کیلومتر خط لوله انتقال آب دارد و تاکنون ۹ کیلومترش کار شده است. 

او عنوان کرد: طرح آبرسانی به درمیان که ۱۸۰ کیلومتر خط لوله و انتقال ۹۰ لیتر آب در ثانیه است ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ طرح آبرسانی از دشت آهنگران به ۵ شهر و ۱۴۷ روستا با انتقال ۴۲۰ لیتر آب در ثانیه آماده است و اگر ردیف اعتبار آن برسد امسال افتتاح می‌شود؛ همچنین طرح آبرسانی به فردوس و اسلامیه با انتقال ۲۲۰ لیتر آب در ثانیه ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برچسب ها: آب منطقه ای ، بارندگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.