سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلانتری:

تبیین مکتب اهل‌بیت (ع) از وظایف ائمه جمعه است

تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) با بیان اینکه بالاتر از جهاد تبیینِ نظری، تبیین عملیِ اصول دین است، گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف ائمه جمعه، تبیین مکتب راستین اهل‌بیت (ع) با همه‌ی ویژگی‌های آن است.

 گردهم‌آیی ائمه جمعه استان فارس، با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد.

ابراهیم کلانتری ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم الحرام، سخنان خود را با طرح این پرسش که امروز در کجای تاریخ ایستاده‌ایم و جایگاهمان چیست، آغاز کرد و گفت: شاید اگر از بدو تاریخ به این موضوع بنگریم، جایگاه امروز خودمان را دقیق‌تر متوجه می‌شویم.

او افزود: انبیاء، اوصیاء و اولیای بزرگ الهی در طول تاریخ، یکی پس از دیگری، همه برای یک هدف واحد آمده‌اند، و سیر تحولات تاریخ جهان، که ما هم در گوشه‌ای از آن هستیم و به لطف و عنایت پروردگار، قسمت و سعادت بر این بوده که در این برهه از تاریخ، ما در جمهوری اسلامی و شاید نزدیک به عصر ظهور قرار گرفته‌ایم در راستای آن هدف متعالی است و آن هدف واحد، چیزی نیست جز هدایت بشر در مسیر پرستش خدا و دوری از طاغوت.

کلانتری ادامه داد: برای رساندن جامعه به نقطه "اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ"، به ابزار و زیرساخت‌های سخت افزاری، نرم افزاری، و منابع انسانی نیاز است. به همین خاطر در طول تاریخ، همه اعاظم تلاش می‌کردند که در جامعه، ساختار شکل بگیرد و یک قدرت اجرایی بوجود بیاید که نتیجه آن رسیدن به مقصد الهی باشد.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) اظهار کرد: امروزه به لحاظ تاریخی و اجتماعی، نظام مقدس جمهوری اسلامی، به عنوان یک بخشی از آن هدف والاست، یعنی استقرار حاکمیتی که مردم را به عبادت پروردگار و اجتناب از طاغوت دعوت می‌کند. حضرت امام (ره) فرمودند که این جمهوری اسلامی، همان آمال و آرزو‌های همیشگی پیامبران خدا و ائمه معصومین علیهم السلام بوده است، همچنین مقام معظم رهبری در کتاب انسان ۲۵۰ ساله این موضوع را دقیقا تشریح می‌کنند که همه انبیاء و اوصاء الهی، خواستار رسیدن به یک چنین ساختاری در جوامع بشری بوده‌اند.

او با بیان اینکه امروز به برکت مجاهدت‌های پیامبران و اوصیای الهی و ائمه معصومین و به برکت خون شهدا، یک چنین ساختاری در دنیا شکل گرفته است، گفت: از آنجاییکه ما خودمان در بطن این نظام مقدس جمهوری اسلامی حضور داریم، شاید خیلی متوجه این مهم نشویم. میلیون‌ها قلب تپنده در دنیا، لحظه به لحظه نظاره گر این ساختار دینی هستند. خیلی‌ها هستند با اینکه در گوشه دیگری از دنیا زندگی می‌کنند، ملیت خودشان را نظام جمهوری اسلامی می‌دانند. بعضی از رزمندگان دفاع مقدس، هشت سال در جبهه حضور داشتند با اینکه ایرانی نبودند، در بین دوستان خودمان هم از این افراد داریم که با ملیت‌های مختلف در خط مقدم جبهه علیه دشمن بعثی، حضور داشتند و همچنین در کسوت مدافعین حرم، که از ملیت‌های مختلف هستند.

او گفت: استقرار یک نظام و قدرت سیاسی در دنیای امروز، در راستای «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، که مدافع اسلام ناب باشد، تنها یک نمونه بی‌نظیر به‌نام جمهوری اسلامی ایران است، بالاترین قوت، نظام سیاسی است، و خدا توفیق داده که ما در این نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفته ایم.

کلانتری بیان کرد: تمام جنگ‌های استکبار با ما در عرصه‌های نظامی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی، که چهار عرصه مهم جنگ هستند، همه بر سر همین اصل نظام است، همین قدرت بزرگ. نه بر سر توان موشکی یا انرژی هسته‌ای و ... همه بر سر این است که این ساختار قدرت، در جهان وجود نداشته باشد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی خاطرنشان کرد: ما جمع طلبه‌ای که در اینجا حضور داریم، رزمندگان خط مقدم دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم، تک تک ما رزمندگانی هستیم برای دفاع از بالاترین آمال و آرزو‌های همه انبیاء و اولیاء الهی که در عصر ما در قالب جمهوری اسلامی، تحقق پیدا کرده است.

او گفت: همه استکبار، فرعون‌ها و نمرود‌های زمان، یکپارچه روبروی این نظام و قدرت الهی قرار گرفته‌اند، و ما رزمندگان خط مقدم در مقابل این شیاطین هستیم، آن چیزی که مهم است و نوک پیکان همه هجمه‌ها به سمت آن است، اسلام ناب محمدی (ص) است که از درونش این نظام مقدس پدید آمده و این ساختار شکل گرفته است، اگر آن را بزنند، زیرمجموعه‌های آن هم دومینو وار سقوط می‌کنند، اگر جهان بینی ما سقوط کند، قطعا فرهنگ و نظام تربیتی، آموزشی و سیاسی ما هم سقوط می‌کند، همه این نظام‌ها به آن اصل یعنی اسلام ناب برمی‌گردد.

کلانتری توضیح داد: همه تلاش دشمن این است که این اصل را بزند و توفیق الهی شامل حال ما شده و در برهه زمانی کنونی، متولی دفاع از این اصل، هستیم. یکی از کار‌های واجب این است که علی الدوام این واجب الهی را بروزرسانی کنیم، دچار غفلت و روزمرگی نشویم و همواره تلاش کنیم که نسل‌هایی آینده با این جهان بینی به نحو احسن آشنا بشوند.

او گفت: بنده در فضای دانشگاهی، پیشنهاد برگزاری دوره‌های شیعه شناسی را داده‌ام، همان کاری که علامه طباطبایی با نوشتن کتاب «شیعه در اسلام» در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی انجام داد، امروز به خاطر هجمه‌های همه جانبه و ناجوانمردانه به تشیع به عنوان بنیان قدرت اسلامی، لازم است مجددا درس شیعه شناسی برگزار کنیم لذا تصور نشود که این کار‌ها تکراری است.

کلانتری اظهار کرد: اسلام ناب، اگر به درستی تبیین شود، جوانان یقینا مدافع قوی نظام اسلامی می‌شوند، استکبار را می‌شناسند و در مقابل آن با رشادت می‌ایستند، اما اگر این اصل به درستی تبیین نشود، کار سخت می‌شود، اگر بدون درست کردن زیر ساخت، سراغ مرتب کردن شاخ و برگ‌ها برویم، شاید این درخت چند صبحی بیاستد، ولی به زودی می‌افتد.

این استاد حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین وظایف ائمه جمعه، تبیین مکتب راستین اهل‌بیت (ع)، با همه‌ی ویژگی‌های آن است، این همان چیزی است که حضرت آقا با عنوان جهان تبیین بیان می‌کنند و خود ایشان هم فرموده‌اند که یکی از جا‌های اصلی جهان تبیین، همین جا است؛ یعنی تبیین اصول و زیرساخت‌های ارزشی دین، از این مهم‌تر و با ارزش تر، عمل خود ما بر اساس همین چهارچوب هاست.

او ادامه داد: اگر یک استاد، توحید را که اصلی‌ترین بنیان اسلام و ادیان الهی است، تدریس کند، ولی رفتارش مشرکانه باشد آن کسانی که فارغ التحصیل می‌شوند همه مشرک می‌شوند. 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی با بیان اینکه بالاتر از جهاد تبیین نظری، تبیین عملی اصول دین است، گفت: یکی از جا‌هایی که شبهه ساخته شده و باعث زدگی شده است، همین عرصه عمل بوده است که ظرافت بسیار دارد. از فرمایشات مقام معظم رهبری است که یک چیزی برای مردم عادی قطعا مباح است، برای من هم اگر مسئول نباشم مباح است، ولی وقتی که مسئول باشم حرام است، و، چون عمل من بر روی مردم تاثیر بیشتری می‌گذارد، گناهش بیشتر است. این موضوع که رهبر معظم انقلاب، چندین جا فرموده اند، یک واقعیت مهم است، باید تلاش کنیم بر روی این مقولات متمرکز باشیم و درگیر امور حاشیه‌ای نشویم، وظیفه اصلی ما همان ایفای نقش پیامبری است.

او در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: اسوه بودن هم در عمل به دین و هم در تبیین آن می‌باشد، اگر زیاد به حاشیه بپردازیم دیگر به اصل نمی‌رسیم و این باعت بوجود آمدن شبهه، تعارض، بدبینی، درگیری و خدای ناکرده آبروریزی می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.