سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها، درآمد‌های مالیاتی را افزایش می‌دهد

کارشناس مالیات گفت: در شیوه جديد مالیاتی با توجه به آنکه مودیان این اختیار را دارند که مالیات را در محل مورد علاقه خود هزینه کنند مالیات بیشتری جمع آوری خواهد شد.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مصوبه جدید هیئت وزیران در خصوص اعطای اختیار به مودیان مالیاتی برای تعیین محل هزینه کرد مالیات پرداختی آنها گفت: هیئت وزیران در مصوبه جدید برای شفاف سازی در نحوه هزینه کرد مالیات‌های پرداختی اعلام کرده که مودیان مالیاتی که از طریق تبصره ماده ۱۰۰ مالیات پرداخت کنند، می‌توانند نحوه هزینه کرد مالیات پرداختی خود را مشخص کند.

بغزیان بیان کرد: در این شیوه مودیان مالیاتی از بین پروژه‌های مختلف در حوزه‌های عمران، سلامت، بهداشت، اجتماعی، فرهنگی و غیره می‌توانند انتخاب کنند که مالیات آنها در کدام حوزه هزینه شود.

این اقتصاددان در ادامه گفت: این شیوه به صورت پایلوت در جزیره کیش در سالیان گذشته اجرا شده به این صورت که مالیات پرداختی جزیره کیش در خود جزیره هزینه می‌شود یا به عنوان مثال در اصفهان هم این شیوه اجرایی شده که مالیات پرداختی آن استان در همان استان هزینه می‌شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: اما در این شیوه بهتر است مودیان بتوانند فقط حوزه هزینه کرد را مشخص کنند نه اینکه محل هزینه کرد مالیات را نیز تعیین کنند، زیرا ممکن است مالیات ها به صورت متعادل در مناطق مختلف کشور هزینه نشود، البته درست است که هر کس که مالیات بیشتری می‌پردازد باید از این مالیات بیشتر نیز منتفع شود.

این استاد دانشگاه تهران توضیح داد: در این شیوه چون مودیان اختیار دارند که مالیات را در محل مورد علاقه خود هزینه کنند مالیات بیشتری جمع آوری خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اینکه دانه درشت‌های مالیاتی که مالیات‌های کلانی می‌پردازد خودشان بتوانند تعیین کنند که این مالیات در چه محلی هزینه شود یک کار حرفه‌ای است و می‌توان با این شیوه دانه درشت‌های اقتصادی را به پرداخت مالیات ترغیب کرد.

این اقتصاددان در ادامه بیان کرد: از مالیات‌های خرد هم می‌توان در پروژه‌های خرد و کوچک استفاده کرد و به مودیان هم اطلاع داد که این مالیات در چه محلی هزینه شود.

بغزیان گفت: این طرح به دلیل افزایش رضایت در بین مردم و مودیان ماده ۱۰۰ کلید خورده است اما باید این پروژه‌ها به صورت اولویت بندی شده و کارشناسی شده به مردم معرفی شود.

وی  گفت: دادن اختیار به مودیان برای تعیین محل هزینه کرد مالیاتشان ایده زیباییست اما به نتیجه رسیدن آن سال ها زمان می‌برد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.