سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهره برداری از دو بازارچه بزرگ مقیاس میوه و تره بار در شیراز

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: برای اولین بار در کشور شورای شهر شیراز طرح احداث بازارچه‌های دائمی میوه و تره بار شهرداری تصویب و غرفه‌هایی برای این موضوع پیش‌بینی شد تا شهرداری با کاهش درصد مشخص قیمت کارشناسی، این مکان‌ها را در اختیار بهره‌بردار قرار دهد.

مسعود زارعی در نشست خبری در خصوص اطلاع‌رسانی و انعکاس خبری پروژه‌های هجده‌گانه گفت: ۴۲ بازارچه و غرفه در سطح شهر شیراز فعال است که به عنوان غرفه‌های از طرح مزرعه تا سفره فعالیت دارند و برای اجرای این موضوع در گذشته ۸ دستگاه پای کار آمدند، اما متأسفانه اقدامات اجرایی نتیجه بخش نبود؛ لذا شهرداری به موضوع تأمین مایحتاج مردم در حوزه میوه و تره بار و ایجاد تغییر اساسی در این طرح ورود کرد.

او افزود: برای اولین بار در کشور، شورای اسلامی شهر شیراز طرح احداث بازارچه‌های دائمی میوه و تره بار شهرداری را تصویب کرد و برای این موضوع غرفه‌هایی پیش بینی شده است تا شهرداری با کاهش درصد مشخص قیمت کارشناسی، این مکان‌ها را در اختیار بهره برداران قرار دهد.

عضو و رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: هم اکنون در دو منطقه ۷ و ۹ شهرداری شیراز اقدام به احداث بازارچه‌هایی تا سقف ۱۶۰ میلیارد تومان را در دستور کار دارد تا پس از پایان کار به بهره برداران واگذار شود.

زارعی با بیان اینکه احداث این بازارچه‌ها در دو منطقه مدنظر با رعایت کلیه استاندارد‌های لازم خواهد بود، خاطر نشان کرد: در این راستا از تجربیات سایر کلان شهر‌ها در این زمینه استفاده خواهد شد و این دو منطقه به عنوان الگو مدنظر خواهند بود.

او تاکید کرد: ۴۲ بازارچه فعلی، هیچیک استاندارد لازم را ندارند و در آینده جمع آوری آنها صورت می‌گیرد و محل‌های جدید ایجاد بازارچه‌ها توسط شهرداری پیش بینی می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در خصوص ساماندهی دست فروشان اضافه کرد: این موضوع در دو مرحله مقدماتی و تکمیلی صورت می‌گیرد که در مرحله مقدماتی کار شناسایی دست فروشان انجام می‌شود و موقتاً رفع سد معبر و رفع ترافیک شهر صورت می‌گیرد و پس از آن سایر اقدامات تکمیلی همچون تعیین مکان و نوع فعالیت آنها انجام می‌شود.

افزایش اعتبارات عمرانی معاونت خدمات شهری به ۱۰۰ میلیارد تومان

روح‌الله خوشبخت نیز با موضوع تشریح اولویت‌های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای ششم در سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز، اظهار کرد: شهرداری در سال جاری به دنبال احداث ۸ بازارچه به صورت محلی و بزرگ مقیاس است و دو مدل از بازارچه‌های بزرگ مقیاس که جز پروژه‌های پانزده یگانه محیط زیست و خدمات شهری شورا بوده، در دو منطقه ۷ و ۹ جانمایی و احداث آن انجام شده است.

او افزود: در خصوص طرح از مزرعه تا سفره به دستور استاندار فارس با تعاون روستایی تفاهم نامه چند جانبه داشتیم، اما متأسفانه در تأمین میوه با کیفیت و با قیمت مناسب نتوانستند در اختیار مجموعه قرار دهند؛ لذا آسیب شناسی در مجموعه شهرداری صورت گرفت و در این خصوص احداث بازارچه در دستور کار قرار گرفت.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: در حال حاضر از شروع عملیات اجرایی این طرح یک ماه سپری شده است این طرح در نقاط محروم شهر با راه اندازی بازارچه‌های از مزرعه تا سفره جنب و جوش و استقبال بسیاری خوبی از سوی شهروندان صورت گرفته است.

خوشبخت تاکید کرد: در حوزه تخصیص اعتبارات عمرانی به معاونت محیط زیست و خدمات شهری، افزایش اعتبارات بسیار قابل توجه است به گونه‌ای که بودجه از ۲۲ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

او ادامه داد: در خصوص ساماندهی مشاغل مزاحم شهری سه سایت ۳۰۰ هکتاری، سایت ۲۸ هکتاری و شهید منتظری در دستور کار قرار است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز در خصوص ساماندهی دست فروشان شهر شیراز تصریح کرد: در این راستا دو بازار شب هفتگی بلوار‌های ارم و زند جا به جا شد و جا به جایی بازار‌های هفتگی عفیف آباد و قصردشت در دستور کار است.

خوشبخت اضافه کرد: سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشوری مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌ها را بر عهده دارد و اقدامات بزرگی به ویژه در حوزه میدان اول تره بار شیراز انجام داده است که هوشمندسازی میدان مرکزی میوه و تره بار، نصب دوربین‌های نظارتی، پروژه انتقال آب‌های سطحی و بهسازی فضای سبز از جمله این اقدامات است.

او ابراز امیدواری کرد: با حرکت برنامه محوری که در دستور کار است تا پایان سال جاری با افتتاحیه‌های ویژه در حوزه خدمات شهری و محیط زیست، مردم شاهد رشد و توسعه شهری خواهند بود.

ساماندهی دست فروشان تیغ دو لبه‌ای که معضلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد

ساماندهی محور دروازه کازرون و جا به جایی صنوف این منطقه به بازار پروتئین دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه بود و معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز در این خصوص خاطر نشان کرد: در این راستا شهرداری در ۳ حوزه تهیه طرح دروازه کازرون، اقدامات عمرانی منطقه و انتخاب بهره بردار برای بازار پروتئین است.

خوشبخت افزود: در بازار پروتئین ۱۲۷ غرفه با توجه به وسعت و قرارگیری این مکان طراحی شده است.

او اضافه کرد: در مجموعه شهرداری به دنبال آن هستیم تا بهره بردار به گونه‌ای کمک کنیم با تصویب طرح تشویق و ترغیب به جا به جایی به این بازار شوند.

طرح ساماندهی دست فروشان از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود و معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز اظهار کرد: از یکسو اعلام می‌کنیم که اجازه فعالیت در سد معبر به دست فروشان را نمی‌دهیم و از سوی دیگر این درخواست از سوی دست فروشان مطرح می‌شود که جانمایی به گونه‌ای باشد که موجب ضرر ما نباشد و این موضوع مصداق یک تیغه دو لبه است که معضلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به دنبال دارد.

مردم تخلفات در بازارچه‌ها را اعلام کنند

در این نشست همچنین پژمان شفیعی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز هم اظهار کرد: با توجه به اینکه برنامه محوری و تحول گرایی شعار سازمان بوده است از آغاز فعالیت در خصوص بازارچه‌های شهرداری، مطالعات و برنامه‌ریزی دقیق در خصوص مکان‌یابی، احداث و فرآیند داخلی بازارچه با الگو‌های کشوری و جهانی در حال انجام است.

او افزود: در بازارچه‌های شهرداری شیراز، قیمت کلیه اقلام بر اساس قیمت میدان میوه و تره بار است که به صورت هفتگی اعلام می‌شود و بهره بردار در صورتی که غیر از این نرخ، قیمت اقلام را افزایش دهد و تخلف کند با آنها برخورد خواهد شد. همچنین شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف و مغایرت قیمت‌ها با نرخ نامه، موارد را به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز تصریح کرد: برای طراحی بازارچه‌های جدید در حال انتخاب پیمانکار هستیم.

شفیعی همچنین در خصوص ساماندهی دست فروشان خاطر نشان کرد: در این خصوص برای اولین بار آئین نامه ساماندهی این صنوف در شورای شهر شیراز مصوب و برای آن یک کمیته تشکیل و مقرر شد در مرحله اول ساماندهی و جا به جایی بازار‌های شب هفتگی شهر شیراز در دستور کار قرار گیرد. همچنین کد بندی و رنگ بندی دست فروشان در حال انجام و تعیین شده است.

او ادامه داد: آنچه که حائز اهمیت است در این طرح باید موضوعات اقتصادی و اجتماعی افراد را مد نظر داشت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.