سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نفس قم تنگ شد/ ریزگرد‌ها مهمان ناخوانده روز‌های گرم

قم، در سایه بی‌توجهی‌ها و کمبود اعتبارات برای بیابان‌زدایی و گسترش درختکاری به محاصره ریزگرد‌ها درآمده و روزهاست آلودگی‌ها نفس مردم را تنگ کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضرورت مشارکت جوامع بومی و محلی در کاهش معضل گرد و غبار در استان قم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: وضعیت چرای دام به ویژه شتر در این مناطق بحرانی باید محدودتر شود و معیشت جایگزین برای مردم مناطق فراهم شود. 

معاون رئیس جمهور خواستار رسیدگی فوری به وضعیت کانون گرد و غبار سراجه شد و عنوان کرد: اعتبارات لازم برای نهال کاری در این منطقه و همچنین مالچ پاشی دوستدار محیط زیست در ۲ هزار هکتار منطقه اختصاص خواهد یافت و این اقدام باید هرچه سریعتر انجام شود.

محمد حسین بازگیر، مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: در چند سال اخیر سالانه حدود ۷۰ روز هوای ناسالم داشتیم، اما امسال از ابتدای سال تا کنون بیش از ۳۰ روز را هوای ناسالم داشتیم.

او افزود: تعدادی از روز‌های امسال آلودگی هوا شدید و در حد ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی و چرای بی‌ضابطه دام، بسیاری از مراتع را نابود کرده و باعث ایجاد ۴۰ هزار هکتار کانون‌های بحرانی گرد و غبار در استان قم شده است.

بازگیر با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت طبیعت و محیط زیست ما مساعد نیست، تصریح کرد: ما پاسخ مهربانی و بخشندگی طبیعت را به خوبی نداده این و این در حالی است که همه ما بر اساس آیات و روایات در برابر طبیعت و این همه نعمت و موهبت‌های الهی مسئولیم.

او در رابطه با عوامل مؤثر در آلودگی زمین، هوا و محیط‌زیست در استان، گفت: قم، یکی از کلان شهرهاست و در کلان شهر‌ها علاوه بر بحث مدیریت شهری و اجتماعی، فعالیت‌های شهری که خود منشأ تولید برخی آلودگی هاست، قرار دارد و این استان به لحاظ طبیعی با بحث ریزگرد‌ها و گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش یافته اطراف شهر و آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، خودروها، کارخانه‌ها، فاضلاب و نابسامانی در حوزه مدیریت پسماند مواجه است.

محمد شعاعی، مدیر کل منابع طبیعی استان قم گفت: یکی از علل اصلی پدیده گرد و غبار در قم وجود بیابان‌هاست که تبدیل به کانون‌های ایجاد ریزگرد‌ها شده و اگر زود برطرف نشود فراتر از قم رفته و پایتخت را هم دربر می‌گیرد.

شعاعی در رابطه با معضل حل نشده گرد و غبار در استان تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در سال‌های اخیر با آن درگیر هستیم موضوع گسترش بیابان، فرسایش خاک و گرد و غبار است که زندگی مردم و شهروندان قم را دچار اختلال کرده است.

شعاعی افزود: از نظر آماری بیش از ۸۴ درصد از مدیریت عرصه‌های استان در اختیار منابع طبیعی است که معمولا در ۴ محور حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری تعریف شده و موضوع پدیده گرد و غبار گره خورده به بحث بیابان، که تقریبا حدود ۲۰ درصد یعنی ۲۰۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه ۳۰۰ هزار هکتار از مساحت قم مستعد تولید گردوخاک است، گفت: حدود ۱۰۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی قم عرصه‌هایی هستند که تبدیل به کانون‌های ایجاد گرد و غبار شده است.

آبروش، رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز به خبرنگار تسنیم گفت: عمده مشکل ما بحث اعتبار است، با اعتبارات کنونی نمیتوان برای مقابله با بیابان‌زایی کاری کرد.

او تصریح کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱ اعتباری که از محل استانی برای این موضوع تخصیص پیدا کرده، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که بسیار ناچیز است.

آبروش افزود: با این اعتبارات نمی‌شود با بیابان زایی مقابله کرد، وقتی اعتبارات استانی تا این حد کم است یعنی گرد و غبار اصلا اولویت استان ما نیست.

 آلودگی هوا در کنار همه مشکلاتی که برای شهر و شهروندان ایجاد میکند، یکی از مهمترین آسیب‌های آن مربوط به بیماران زمینه‌ای است که سبب تشدید بیماریشان می‌شود.

سلیمان زاده رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم با تاکید بر اینکه افراد سالمند، بیماران مبتلا به آسم، بیماران قلبی وعروقی، مادران باردار، بیماران مبتلا به سرطان و تحت درمان شیمی درمانی باید در روز‌های آلوده مراقبت بیشتری داشته باشند، گفت: استفاده از ماسک در فضای بیرون از منزل، مصرف آب و نوشیدنی‌های سالم، سبزیجات سالم و بهداشتی، مصرف شیر و لبنیات الزامی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.