اثرات مخرب استخراج بیت کوین بر طبیعت بسیار زیاد است که می‌تواند سایر جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

به نقل از شرکت توزیع برق قم، استخراج رمزارز را می‌توان چنین تعریف کرد که در آن تراکنش‌های شبکه تایید و بلاک جدید به بستر بلاکچین افزوده می‌شود. در این بین یکی از معروفترین انواع ارز دیجیتال بیت کوین است، این رمزارز از ابتدای شکل گیری با استقبال چندانی روبه رو نشد، اما با گذر زمان و آشنای بیشتر کاربران با آن مورد پذیرش قرار گرفت و امروزه به مهمترین ارز دیجیتال در حوزه رمزارز‌ها بدل شده است.

استخراج رمزارز، اما بدون مشقت نیست و مشکلاتی را به همراه دارد، این فرآیند علاوه بر فشار مضاعف روی شبکه توزیع برق کشور به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند. اثرات مخرب استخراج بیت کوین بر طبیعت بسیار زیاد است که می‌تواند سایر جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

از طرفی فرآیند ماینینگ یا استخراج رمزارز که نیازمند توان محاسباتی بالا و مصرف انرژی فراوان است، اثرات مخربی بر محیط زیست دارد. استفاده گسترده از منابع انرژی غیرقابل تجدید، افزایش تولید گاز‌های گلخانه‌ای و تخریب اکوسیستم‌ها از جمله پیامد‌های زیست محیطی استخراج بیت کوین به شمار می‌روند.

کارشناسان بر این باورند که اثرات مخرب استخراج بیت کوین به صورت عمده از مصرف انرژی بالا ناشی می‌شود. با این وجود هیچ روش مستقیمی برای محاسبه میزان انرژی مصرف شده برای استخراج بیت کوین و ارز‌های دیجیتال وجود ندارد، اما این رقم را می‌توان از روی نرخ هش (معیاری است که قدرت دستگاه ماین را اندازه گیری می‌کند) و مصرف ریگ‌های استخراج تجاری در دسترس تخمین زد.

این گزارش می‌افزاید، شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج تخمین می‌زند که بیت‌کوین، گسترده‌ترین شبکه ارز‌های دیجیتال استخراج شده، سالانه از ۱۴۰ تراوات ساعت (TWh) برق ۰.۶۳ درصد مصرف برق جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

بلایی که ماینر‌ها بر سر زمین می‌آورند

طبق برآورد سایت Digiconomist شبکه بیت کوین باعث تولید حدود ۷۳ میلیون تن دی اکسید کربن در سال می‌شود که این مقدار برابر با عدد تولید شده در کشور عمان است. بر اساس داده‌ها تا دسامبر ۲۰۲۲، اتریوم حدود ۳۵.۴ میلیون تن دی‌اکسید کربن تولید کرده و پس از انتقال به اثبات کار (شکلی از افزودن بلاک‌های جدید حاوی تراکنش به بلاک چین یک رمزارز است)، به ۰.۰۱ میلیون تن کاهش یافت.

به دلیل حرارتی که توسط دستگاه‌های ماینینگ تولید می‌شود، استخراج کنندگان، تولیدکنندگان و تعمیرکاران به خنک سازی با آب روی آورده‌اند تا هزینه‌های خنک نگه داشتن تجهیزات را کاهش دهند. در برخی موارد، مزارع بزرگ استخراج بیت کوین، آب گرم یا داغ را به دریاچه‌ها یا دیگر منابع آبی تخلیه می‌کنند که نگرانی‌هایی درباره افزایش دمای متوسط یا آلوده کردن این منابع به دلیل تخلیه مداوم ایجاد کرده است.

راه حل چیست؟

در این بین، اما با گسترش استفاده از انرژی‌های نو می‌توان از روش‌های نوآورانه‌تری برای استخراج ارز‌های دیجیتال بهره برد تا این فعالیت اثرات مخرب کمتری بر طبیعت داشته باشد. فعالان این صنعت در نتیجه با استفاده از انرژی خورشیدی، مزارع استخراج می‌توانند برق مورد نیاز خود را از یک منبع تجدیدپذیر و پاک تأمین کنند. این روش نه تنها مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد، بلکه به کاهش مصرف کربن نیز کمک می‌کند.

از سوی دیگر می‌توان از گاز فلر که در فرایند استخراج نفت و گاز به طور معمول سوزانده می‌شود، برای تأمین انرژی مزارع استخراج بهره برد. این روش، بهره‌وری انرژی را افزایش داده و از هدررفت گاز‌های طبیعی جلوگیری می‌کند. استفاده از گاز فلر به جای سوزاندن آن در هوا، علاوه بر کاهش آلودگی محیطی، به تولید انرژی پاک و موثر برای فرایند استخراج ارز‌های دیجیتال کمک می‌کند.

در نتیجه با اتخاذ این روش‌های جایگزین، می‌توان اثرات مخرب زیست محیطی استخراج بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال را به طور قابل توجهی کاهش داد و به سمت یک سیستم مالی پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست حرکت کرد. در این بین شبکه توزیع برق پایدار خواهد بود و سطح رفاه جامعه هم در حد مقبول باقی می‌ماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار