سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناتو احتمال توافق «زمین در ازای صلح» درباره اوکراین را رد کرد

دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو احتمال واگذاری بخشی از زمین‌های اوکراین در ازای صلح با روسیه را رد کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درخواست‌های فزاینده برای وادار کردن اوکراین به اینکه برخی مناطق خود را واگذار کرده یا از عضویت در ناتو چشم‌پوشی کند تا امکان توافق صلح با روسیه حاصل شود را رد کرد. 

به گزارش پولیتیکو، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به توافقات صلح قبلی بین مسکو و کی‌یف گفت: «ما نمی‌توانیم مینسک ۳ را هم شاهد باشیم. هیچ نشانه‌ای از آمادگی پوتین برای مذاکرات صلح وجود ندارد.»

دو توافقنامه مینسک در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با مشارکت آلمان و فرانسه و با هدف پایان دادن به درگیری در منطقه دونباس اوکراین امضا شد. با این حال دو سال بعد و همزمان با افزایش تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو، جنگ بین دو طرف مجددا آغاز شد.

گفته می‌شود که متحدان و مشاوران دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حال طراحی برنامه‌هایی هستند تا کی‌یف را وادار کنند که از بازگرداندن سرزمین‌های از دست رفته طی جنگ اخیر منصرف شود. این افراد همچنین قصد دارند اوکراین را متقاعد کنند درخواست عضویت خود در ناتو را پس بگیرد تا مجددا بتواند با روسیه صلح کند.

 استیون چونگ، مدیر ارتباطات ستاد انتخاباتی ترامپ در همین راستا روز سه‌شنبه گفت: «اولویت اصلی در دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ، مذاکره سریع برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین خواهد بود». پوتین همان روز اعلام کرد که پیشنهاد ترامپ را «جدی» می‌گیرد.

پوتین ماه گذشته شرایط خود را برای پایان دادن به جنگ بیان کرد. طبق گفته‌های او «کی‌یف باید حاکمیت روسیه بر چهار منطقه اوکراین که در طول جنگ به دست آورده را به رسمیت بشناسد. همچنین اوکراین باید از حقوق افراد روس تبار محافظت کند، دولت جدید تشکیل دهد و ارتش و سلاح‌های جنگی خود را محدود کند».

مترجم: زهرا نجفی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.