سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هدف‌گذاری ایجاد ۸۰ رشته مهارتی در آموزش و پرورش استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تعداد رشته‌های مهارتی از ۳۶ رشته به ۳۸ رشته افزایش یافته است.

حجت‌الله الماسی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آیین افتتاح پایگاه‌های تابستانی اوقات فراغت دانش‌آموزان با نیازهای وی‍ژه ‌گفت: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، دریایی از توانایی و قدرت الهی هستند که گرچه در یک بخش دارای محدودیت هستند؛ اما نسبت به افرادی که ‌دارای توانایی ظاهری هستند و ‌فاقد معلولیتند نیز تواناترند و اثبات کرده‌اند که محدودیت مانع پیشرفت آنان در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری نمی‌شود. 

وی افزود: تلاش می‌کنیم هر برنامه آموزشی، پرورشی، تربیتی و مهارتی که برای دانش‌آموزان عادی پیش‌بینی می‌شود برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هم در نظر گرفته شود که مصداق بارز آن را امروز با افتتاح پایگاه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت و برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شاهد هستیم.

‌الماسی گفت: در راستای تفاهم‌نامه سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور با سازمان فنی‌ و حرفه‌ای، این دانش‌آموزان بر‌ اساس استانداردهای مهارتی سازمان آموزش می‌بینند‌، ارزشیابی می‌شوند و مدارک معتبر فنی‌و‌حرفه‌ای را دریافت می‌کنند و می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به خودکفایی اقتصادی و اجتماعی برسند.

وی با اشاره به این که تربیت حرفه‌ای و مهارتی ریلی است که باید تقویت شود، افزود: دغدغه بسیاری از خانواده‌ها آینده شغلی فرزندانشان است. از این‌رو درصدد توسعه تعداد مدارس کاردانش خاص برآمدیم و تعداد رشته‌های مهارتی را از ۳۶ رشته به ۳۸ رشته افزایش دادیم. همچنین در حال مطالعه و برنامه‌ریزی برای توسعه رشته‌ها با مشارکت سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای هستیم که تاکنون بر روی ۸۰ رشته مهارتی هدف‌گذاری شده است که متناسب با شرایط و ویژگی‌های استان‌ها دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز بتوانند به توانایی لازم در آن رشته مهارتی برسند و مدرک معتبر را دریافت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش مشارکت خانواده‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های در دستور کار سازمان عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون این مشارکت را در برنامه‌های مختلف استان خراسان رضوی شاهد هستیم و در همین راستا علاوه بر ارتقای رویکرد مهارت‌محوری در خانواده، ‌آموزش توان‌بخشی به خانواده‌ها نیز از برنامه‌های دیگر سازمان است که پس از اتمام برنامه ملی سنجش توسط مراکز جامع سنجش استان‌ها در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

الماسی تصریح کرد: آن‌چه برای ما مهم است این است که نگاه محدودیت‌گرا به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نداشته باشیم و تمام آن‌چه در مدارس عادی است برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز فراهم کنیم، چرا که این عادی‌سازی باعث می‌شود در کنار رشد مهارت‌های اقتصادی و شغلی، دانش‌آموزان به مهارت‌های اجتماعی هم دست یابند.

وی خاطر‌نشان کرد: معلمان مدارس استثنایی علاوه بر دانش و مهارت، در حرفه خود عشق و علاقه خاصی دارند و طبق فرمایش حضرت آقا که فرمودند دانش‌آموزان را همچون فرزندان خود ببینید، مصداق عینی فرمایش حضرت آقا را در آموزش و پرورش استثنایی شاهد هستیم، این معلمان در درجه اول نگاه مادر فرزندی به دانش‌آموزان دارند و در درجه دوم نگاه شاگرد معلمی ‌و بدون شک این نگاه و توجه ویژه معلمان گرانقدر مورد عنایت و رحمت حضرت حق است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.