به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست بزرگداشت هفته و روز جهانی ناشنوایان که با حضور نمایندگان جمعی از فرهنگیان ناشنوا و تشکل های ناشنوایان برگزار شد با بیان اینکه هفته ناشنوایان و روز جهانی ناشنوایان از جمله مناسکگذار است، گفت: نامگذاری این هفته به نام ناشنوایان برای این است که به جامعه شنوا وضعیت جامعه ناشنوا گوشزد شود و جامعه با مناسب سازی جامع به سمت جامعه دوستدار انسان و دوستدار معلولان، کتاب و کودک حرکت کند.
او افزود: ناشنوایان گرچه دنیایی به ظاهر ساکت دارند و به ظاهر زبان رسایی برای بیان معناهای زندگی را ندارند، اما دنیا پر از سکوت آنان پر از شکوه و معناست.
معاون وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه یکی از اصول هفت گانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه انسان مبناست، گفت: بر اساس نظریه توسعه انسان مبنا، مبنای توسعه در جامعه همه انسانها با تمام ویژگیها هستند و معلولین نیز در این توسعه نقش اساسی را دارند.
او افزود: جامعه آرمانی جامعهای فراگیر، عادلانه، بدون محدودیت، بدون مانع، مناسب سازی شده و دوستدار انسان است و برای رسیدن به این جامعه نظام تعلیم و تربیت بویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نقش مهمی را دارد.
تبدیل منابع سرشار انسانی به سرمایه انسانی، رسالت نظام تعلیم و تربیت
حسینی گفت: رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت، تبدیل منابع سرشار انسانی به سرمایه انسانی است و این رسالت در بخش دانش آموزان با نیازهای ویژه بر عهده آموزش و پرورش استثنایی است.
معاون وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه فعالیت آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد کودک با آموزش والدین آنان وسپس توانبخشی کودک آغاز میشود، گفت: یکی از برنامههای اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان است که این برنامه از سال ۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی شروع شد و سال ۹۹ به رغم شرایط کرونایی بالاترین میزان پوشش با ۹۸.۸ درصد محقق شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: یکی از آیتمهای برنامه سنجش، تست شنوایی است که با شناسایی دانش آموزان با آسیب شنوایی آنان در مدارس خاص ناشنوایان و تلفیقی فراگیر جای دهی میشوند.
حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی بیش از ۱۵ هزار دانش آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد، گفت: از این تعداد ۴ هزار و ۸۹۷ دانشآموز با آسیب شنوایی در ۱۰۰ مدرسه خاص استثنایی مشغول به تحصیل هستند و بقیه دانش آموزان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
او افزود: از کل دانش آموزان با آسیب شنوایی مشغول به تحصیل در مدارس خاص استثنایی ۱۰۱۲ نفر در پیشدبستان، ۲ هزار و ۱۸۱ نفر در ابتدایی، ۸۹۲ نفر در متوسطه اول و ۸۱۲ نفر در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: از دانشآموزان با آسیب شنوایی متوسطه دوم ۷۵۳ نفر در ۳۰ رشته مهارتی کاردانش و ۵۹ نفر در ۶ رشته مهارتی فنی و حرفهای در بیش از ۵۰ هنرستان مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه کرونا بر جامعه تحمیل شد و بر همه ابعاد جامعه بویژه تعلیم تربیت اثر گذاشت، گفت: در حوزه آموزش، نظام تعلیم و تربیت واکنشهای سنجیدهای را در عصر کرونا و تعطیلی مدارس نشان داد و آموزشهای تلویزیونی و مجازی از جمله این واکنشها بود.
آموزش تلویزیونی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی در دوران کرونا
او با اشاره به اقدامات انجام شده در ایام کرونا و آموزشهای تلویزیونی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی گفت: حضور ۴ مترجم در برنامههای مدرسه تلویزیونی به مدت ۹ ماه به میزان ۱۰۵۰ ساعت و حضور ۳ مدرس جهت تدریس درس ریاضی و فارسی پایه اول ابتدایی دانشآموزان با آسیب شنوایی بهصورت زنده به میزان ۹۴ ساعت از جمله اقدامات در زمینه مدرسه تلویزیونی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی در سال تحصیلی گذشته بود.
معاون وزیر آموزش و پروش با بیان آماری از محتواهای آموزشی تولید شده در سامانه شاد و شادنما برای دانشآموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و تولید بیش از ۱۴۰۷ محتوا در دورههای پیشدبستان، ابتدایی و متوسطه اول و بارگذاری در شاد و تهیه و تولید ۲۰ محتوا با موضوعات آموزش الفبای گویای باغچهبان، آموزش اعداد، معرفی مشاهیر و مفاخر ایران به زبان اشاره و بارگذاری در سامانه شادنما از جمله فعالیتهای آموزشی سال گذشته برای دانشآموزان با آسیب شنوایی بود.
او افزود: سال گذشته ۴ فیلم کوتاه در خصوص آموزش واژگان تخصصی بیماری کرونا به زبان اشاره برای پرسنل وزارت بهداشت و بیمارستانها نیز تهیه شد.
حسینی با تاکید بر اینکه زبان اشاره گامی برای ارتباط ناشنوایان با جامعه و ایجاد سرمایه اجتماعی است، گفت: سال گذشته دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفبای گویای باغچهبان تدوین و به استانها ابلاغ شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: آموزش زبان اشاره به ۴ هزار و ۸۳۷ نفر از نفر از معلمان، والدین و پرسنل دستگاههای اجرایی در ۱۱۰ کارگاه، تربیت ۶۷ مدرس زبان اشاره در سطح استانها و تهیه و تولید فیلمهای آموزش بیش از ۱۲۰۰ واژه دوره ابتدایی از جمله اقدامات سال گذشته سازمان آموزشوپرورش استثنایی در حوزه آموزش زبان اشاره است.
او با اشاره به تالیف و مناسب سازی کتب درسی افزود: تألیف ۱۴ جلد و مناسبسازی ۵۰ جلد کتاب درسی، تألیف ۷ جلد کتاب زبانآموزی و جملهسازی دوره ابتدایی، تألیف ۷ جلد راهنمای معلم زبانآموزی و جملهسازی دوره ابتدایی و تألیف بیش از ۲۰ واحد کار دوره پیشدبستانی از اقدامات آموزشوپرورش استثنایی در زمینه تعلیم و تربیت دانشآموزان با آسیب شنوایی است.
حسینی با اشاره به تهیه و تولید بسته و رسانههای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و تولید ۳ درس افزار زبان انگلیسی پایه هفتم، هشتم و نهم، تهیه و توزیع درس افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره و آموزش الفبای گویای باغچه بان، طراحی و توسعه نرم افزار و وب اپلیکیشن فرهنگ ۱۲۰۰ واژه دوره ابتدایی به زبان اشاره، تدوین و بازنگری محتواهای پیش دبستان و تدوین بروشورهای آموزشی و راهنمای معلم تربیت شنیداری و تدوین راهنمای تسهیل در گفتار از جمله فعالیتهای انجام شده در حوزه تولید بسته و رسانههای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب شنوایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش نیروی انسانی را از دیگر برنامههای حوزه تعلیم و تربیت دانشآموزان با آسیب شنوایی دانست و گفت: سال گذشته برای ۱۴۰۹ معلم دانشآموزان کم توان ذهنی ۱۲۸ کارگاه تربیت معلمان چندمهارتی برگزار شد و دوره ضمن خدمت تامین مدرسی زبان آموزی و جمله سازی پایه ششم و همچنین دوره ضمن خدمت ویژه مدیران و معاونین مدارس و هنرستانهای دانشآموزان با آسیب شنوایی نیز در سال گذشته برگزار شد.
توسعه آموزشهای فنی حرفهای برای ناشنوایان و کم شنوایان
حسینی با بیان اینکه توسعه آموزشهای فنی حرفهای برای ناشنوایان و کم شنوایان از برنامههای جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است گفت: اجرای طرح آموزش همراه با تولید در هنرستان ها، ایجاد نمایشگاه دائمی فروش محصولات تولیدی دانش آموزان، اختصاص ۴ میلیارد تومان برای تجهیز کارگاههای هنرستانها از جمله اقدامات در زمینه تحصیل دانش آموزان استثنایی بویژه ناشنوایان در هنرستانها است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارائه خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب بینایی را از برنامههای سالانه آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در ۱۸ آیتم خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی ارائه میشود که کمک هزینه خرید و تعمیر سمعک و کاشت حلزون از جمله این خدمات است.
او افزود: سال گذشته بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت خدمات حمایتی به دانش آموزان پرداخت شد که بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این مبلغ در حوزه خدمات مرتبط با ناشنوایان بود.
معاون وزیر آموزش و پروش در پایان گفت: راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها، راه اندازی پایگاه دائمی سنجش به اتاق آکوستیک در تمامی استانها و ایجاد ۱۰ مراکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و آموزشی بخشی دیگر از فعالیتهای سازمان آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/