به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی،گفت: ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در سال ۱۳۷۴ کلید خورده و تاکنون ۷۸۶ مرکز دولتی و غیر دولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری برای دانش آموزان در استانهای کشور تاسیس شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: فعالیت مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری تا سال ۱۳۸۶ صرفا در بخش دولتی بود که با عنایت به سیاستهای وزارت آموزش وپرورش مبنی بر استفاده از مشارکتهای مردمی، توسعه مراکز غیردولتی در این بخش نیز آغاز شده است و در سال تحصیلی گذشته ۵۱۵ مرکز دولتی و ۲۷۱ مرکز غیردولتی در سطح کشور فعالیت داشتند.
او با بیان اینکه هدف از تاسیس و ارائه خدمات در این مراکز، رفع مشکلات تحصیلی و فرایندی، جلوگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی است، گفت: فرایند غربالگری، ارزیابی، تشخیص، شناسایی و ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در مراکز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و در سال تحصیلی ۱۳۹۹، تعداد ۴۹ هزار ۶۵۲ نفردانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز خدمات دریافت کرده اند.
معاون وزیر با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات بهینه در این مراکز برنامههای کیفیت بخشی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، گفت: تدوین شاخصها و استانداردهای فضا، تجهیزات و فرایندهای آموزشی و توانبخشی در مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طراحی و تولید ۳ وسیله کمک آموزشی در قالب پک آموزشی تقویت مهارتهای نوشتاری، توسعه کمی مراکز مشکلات ویژه یادگیری از تعداد ۷۴۱ مرکز در سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ به ۷۸۶ مرکز در سال ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ از جمله این برنامهها است.
او افزود: همچنین تدوین و تنظیم پروتکلهای ارزیابی و مداخلهی حافظه فعال، دست خط و دقت، اخذ مجوز چاپ کتاب پروتکل خواندن و املا، تدوین و راه اندازی اپلیکیشن جامع برای تمام گروههای دانش آموزان با نیاز ویژه، برگزاری کارگاههای دانش افزایی همکاران شاغل در مراکز، طراحی و تنظیم پوستر و بروشور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و درج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دیگر برنامهها در این حوزه است.
حسینی راه اندازی سامانه ندای همراه جهت پاسخگویی به مخاطبین، برگزاری برنامه آموزشی زنده در حوزه توانمند سازی معلمان و والدین دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری در شبکه آموزش در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران به مدت ده جلسه و تولید محتوای آموزشی در قالب فیلم، پاور، جزوه، کلیپ، نرم افزار و درسنامه در حوزه مشکلات ویژه یادگیری و بارگذاری بیش از ۱۰۰۰ محتوا در سامانه شاد را از دیگر برنامهها دانست.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به برنامـهها و اولویـتهای مراکز دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: توسعه خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری با اختلال، توسعه ظرفیتهای سامانه جامع اطلاعات آماری و عملکردی مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری، طراحی مدل بومی نظام تشخیص، شناسایی و مداخله بهنگام مبتنی بر رویکرد پاسخ به مداخله RTI و طراحی و تدوین دستورالعمل تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان دیر آموز پایه اول و دوم از جمله اولویتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ است.
حسینی به بیان وظایف و انتظارات از مراکز مشکلات ویژه یادگیری پرداخت و گفت: گذراندن دورههای تخصصی مشکلات ویژه یادگیری که توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار میشود، کوشش در جهت اجرای طرح شناسایی و تشخیص با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش شهرستان و براساس شیوه نامههای ارسالی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کسب اطلاعات و آگاهیهای به روز در اجرای ارزیابیهای تخصصی جهت تشخیص افتراقی مشکلات ویژه یادگیری و سایر مشکلات دانش آموزان و با توجه به نقاط قوت و ضعف آنها و تعیین سطوح مهارتی در هر یک از مهارتهای فرآیندی و تحصیلی و طراحی برنامه آموزشی ویژه فردی و گروهی که با همکاری مدرسه و والدین اجرا گردد از جمله انتظارات است.
انتهای پیام/