سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش بینی تولید ۳۴ هزار تن گندم در مرند

 مدیر جهادکشاورزی مرند از پیش بینی تولید ۳۴ هزار تن گندم در این شهرستان خبر داد.

 الهیاری گفت: خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان شهرستان مرند توسط مراکز خرید آغاز شد.

 الهیاری گفت: خرید گندم در دو مرکز خرید تضمینی این شهرستان شامل مراکز خرید تعاونی تولید النجق (رودقات) و کارخانه آرد میلاد مرند (آذربایجان) شروع شد.

وی افزود: در مرکز خرید تعاونی تولیدی میشو محصول تولیدی کلزاکاران منطقه نیز خریداری می‌شود.

 مدیر جهادکشاورزی مرند گفت: مراکز خرید تضمینی گندم و کلزا همه روزه حتی در روز‌های تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ و در زمان پیک خرید از ساعت ۶ صبح تا ۲۰ محصول تولیدی کشاورزان منطقه را دریافت خواهد کرد و برای حمایت از کشاورزان کارشناسان جهادکشاورزی، عاملان تشخیص و ذی حسابی با حضور تمام وقت در مراکز خرید بر روند خرید تضمینی نظارت دارند.

وی سطح زیر کشت گندم در شهرستان مرند را ۱۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی محض، ۶ هزار هکتار نیمه آبی و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم دیم است.

 الهیاری خاطرنشان کرد: متوسط عملکرد شهرستان در گندم آبی محض ۵ هزار کیلو‌گرم در هکتار، در نیمه آبی ۲ هزار و ۸۰۰ کیلو‌گرم در هکتار و در دیم ۸۰۰ کیلوگرم است و پیش‌بینی می‌شود که امسال در شهرستان ۳۴ هزار تن تولید گندم داشته باشیم که از این میزان با کسر خود مصرفی کشاورزان تهیه بذور سال آتی و سایر مصارف حدود ۱۸ هزار تن خرید مازاد بر نیاز داشته باشیم.

الهیاری افزود: هر کیلو‌گرم گندم با چهار درصد افت مفید، دو درصد افت غیر مفید و ۱۲ درصد رطوبت به قیمت ۱۷۵ هزار ریال و کلزا با دو درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت به قیمت ۳۵۰ هزار ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی اظهار کرد: به دلیل نظارت مستمر کارشناسان جهادکشاورزی بر مزارع محصولات زراعی در راستای پایش عوامل خسارت زا و اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان برای کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و توجه کشاورزان به توصیه‌های فنی کارشناسان محصول کلزا و گندم این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است.

الهیاری اضافه کرد: امسال در راستای صیانت از دسترنج کشاورزان و تولید محصول سالم در سطح ۵ هزار و ۶۴۲ هکتار از مزارع گندم با علف‌های هرز، یک هزار و ۷۲۰ هکتار با آفت سن در مرحله مادری و پوره و در ۵۶ هکتار با بیماری زنگ گندم مبارزه شیمیایی انجام گرفت.

وی تاکید کرد: با اطلاع رسانی لازم و کافی از رسانه‌ها و مطبوعات، به بهره برداران و گندم کاران شهرستان توصیه می‌شود گندم خود را تنها به مراکز خرید وابسته به جهادکشاورزی شهرستان تحویل دهند تا دست دلالان و اخلالگران از بازار قطع شود.

الهیاری همچنین از ادارات و ارگان‌های مربوط درخواست کرد مراقبت‌های بیشتری برای جلوگیری از خروج غیرقانونی گندم و آرد از محور‌های مواصلاتی به شهرستان انجام دهند تا این مهم با فعالیت گسترده دستگاه‌های مسئول مدیریت شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.