سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار دامپزشکی در خصوص مسمومیت دام با کود کشاورزی

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان در خصوص مسمومیت دام با کود مغذی کشاورزی اوره و سایر منابع نیتروژن غیر پروتئینی هشدار داد.

 مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان گفت: نیاز است دامداران و دامپروران در زمان چرای آزاد در خصوص مسمومیت دام با کود مغذی اوره و یا سایر منابع نیتروژن غیر پروتئینی آگاهی‌های لازم را داشته باشند.

حسین شانه‌سازان ادامه داد: کود اوره و سایر منابع نیتروژن غیرپروتئینی از کودهای مغذی کشاورزی است که در این فصل از سال به منظور تقویت خاک و غنی‌سازی مزارع کشاورزی از آن استفاده می‌شود و در مزارع اغلب با حل‌کردن مقادیر قابل توجهی کود در استخرهای ذخیره سازی آب، برای کود دهی مزارع اقدام می‌شود که در صورت دسترسی دام‌ها به این منابع آبی، مسمومیت و برخی مواقع تلفات ناشی از مسمومیت در دام‌ها رخ خواهد داد.

به گفته او این مسمومیت، نوعی رخداد بیماری حاد در اثر مصرف مقادیر بالای نیتروژن غیرپروتئینی است که به صورت عمده با تلفات بسیار سریع و گسترده در نشخوارکنندگان همراه می‌شود که دام‌ها پس از مصرف منابع آلوده به کود اوره، علائمی از جمله لرزش عضلانی، تشنج، خروج آب و کف از دهان و بینی و زمین‌گیری را از خود بروز می‌دهند و در نهایت تلف می‌شوند.

شانه سازان گفت: علائم مسمومیت می‌تواند ظرف ۱۰ دقیقه پس از مصرف و یا بلع اوره رخ دهد و به صورت درد شکم، ایجاد کف در دهان و بینی، لرزش عضلات، ضعف و مرگ بروز کند که برای کاهش موارد مرگ و میر باید به سرعتدام‌ها را از دسترس منبع کود دور کرده و برای دام‌هایی که وضعیت مناسبت‌تری دارند با مراجعه به مراکز درمانی دامپزشکی و انجام پروتکل‌های درمانی زیر نظر دکتر دامپزشک نسبت به درمان اقدام شود.

شانه‌سازان با بیان اینکه دامداران باید هنگام استفاده از کودهای شیمیایی و آلوده نبودن منابع آبی و غذایی دام‌ها به کودهای شیمیایی اطمینان حاصل کنند بنابراین دامداران باید با توجه به سمپاشی باغ‌ها و مزارع با سموم شیمیایی از وضعیت مراتع قبل از ورود دام‌ها به این مناطق نیز اطلاع داشته باشند.

وی تاکید کرد: دامداران باید تدابیر پیشگیرانه برای اجتناب از مصرف آب‌های آلوده به کود اوره کشاورزی در گله‌های دام خود را اتخاذ کنند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.