فعالیت تاکسیهای اینترنتی به دلیل دسترسی آسان و نرخ مناسب کرایه در سالهای اخیر رشد بسیار چشمگیری داشته است و همین امر باعث شده، بازار کار آنان روز به روز داغ و داغتر شود.
اما موضوعی که این روزها موجبات شکایت شهروندان را فراهم کرده است، افزایش بیرویه نرخ کرایههای این تاکسیها است که در ساعات پیک ترافیک یا بارندگی بدون هیچ معیار و نظارتی روند رو به رشد نجومی به خود گرفته است.
براساس قانون، مدیریت حمل ونقل درون شهری در هر شهری برعهده سازمان شهرداری است، اما با وجود آنکه از فعالیت تاکسیهای اینترنتی حدود یک دهه میگذرد هنوز هیچ نظارتی از سوی شهرداری بر آنها صورت نگرفته است!
آبان ماه امسال بود که سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: اسنپ و تپسی تاکسی نیستند؛ بلکه خودروهای شخصی هستند که بصورت بر خط از طریق شرکتهایی که هیچ مجوزی از شهرداری تهران ندارند، درحال فعالیت هستند.
وی با تاکیدبر اینکه شهرداری باید بهصورت برخط به شهروندان خدمات ارائه دهد، عنوان میکند: متاسفانه خودروهای شخصی اینترنتی نه در نوع فعالیت و نه در نرخ گذاری هیچ مجوز قانونی از شهرداری تهران ندارند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نرخ کرایه خودروهای اینترنتی ادامه میدهد: نرخ کرایه این خودروها در ساعت اوج ترافیک بسیار عجیب میشود و این مبالغ به هیچ عنوان منصفانه نیست و مصوبه شورای شهر تهران را ندارند؛ بر همین اساس مبالغی که دریافت میشود کاملا خلاف نص صریح قانون است، زیرا قیمت گذاری تاکسیها وظیفه شورای شهر است.
به گفته تشکری هاشمی برای حل این مشکل پیگیریهایی انجام شده است و رئیس شورای شهر تهران نیز تأکید کرده تا در نشستهایی با وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت ارتباطات که برخی از مجوزها را صادر میکند، مشکلات را حل کنیم.
اما نکته حائز اهمیت این است که با گذشت ۲ ماه از واکنش عضو شورا همچنان رویه افزایش نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی در ساعات اوج ترافیک و بارندگی ادامه دارد و نظارتی بر روی آنها صورت نمیگیرد.
در همین راستا مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران در روزهای اخیر در صحن علنی شورای شهر به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: با بارش باران هیچ یک از تاکسیها اعم از تاکسیهای اینترنتی و معمولی حق افزایش کرایههای خود به دلیل بارش باران و تغییر شرایط آب و هوایی را ندارند.
وی تصریح میکند: شورای شهر تهران برای تاکسیهای معمولی نرخ مصوبی را به تصویب رسانده و تاکسیهای معمولی هم ملزم به رعایت و دریافت کرایهها بر اساس نرخ مصوب هستند.
رئیس شورای شهر تهران هرگونه افزایش کرایه از سوی تاکسیهای اینترنتی و معمولی را در زمان بارش باران خلاف قانون و مقررات دانست.
چمران تاکید میکند: نرخ تمام وسایل حمل و نقل عمومی باید توسط شوراها تعیین و به تصویب برسد و اینکه اعلام شود تاکسیهای اینترنتی از وزارت کشور مجوز گرفتهاند و اتحادیه آنها نرخها را مشخص میکند، درست نیست.
البته رئیس شورای شهر تهران نه تنها به افزایش نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی و لزوم نظارت و تعرفهگذاری خدماتشان از سوی شهرداری منتقد است بلکه از نقص خدمات آنها در سرویسدهی به مدارس هم گله میکند و میگوید: تاکسیها علاوه بر زمان بارش در سرویسدهی مدارس نیز نتوانستند به مسئولیت خود عمل کنند و شورا بنا دارد بهزودی با مطالعاتی که در ارتباط با تاکسیهای اینترنتی انجام خواهد داد نرخگذاری تاکسیها را در صحن شورا انجام بدهد.
و اما در نهایت پای وزیر کشور هم به این مسئله باز شد، احمد وحیدی؛ وزیر کشور درباره تعیین تعرفه تاکسیهای اینترنتی اظهار میکند: زمانی که یک تاکسی قرار است در شهر فعال شود، اتحادیه مربوط به آن باید در جریان هماهنگی آن قرار بگیرد. ما در این رابطه شهرداری را به عنوان ساماندهی حمل و نقل درونشهری میشناسیم و شهرداریها باید در این حوزه ورود پیدا کنند.
وزیر کشور تصریح میکند: ساماندهی حمل و نقل درونشهری یکی از تکالیف شهرداریهاست و تعیین تعرفه تاکسیهای اینترنتی نیز به عهده شهرداریها قرار دارد. متن قانون در خصوص تاکسیهای اینترنتی این است که شهرداری باید کرایهها را تنظیم کند که البته امیدواریم با همکاری تاکسیهای اینترنتی این مهم حاصل شود.
با وجود اینکه تاکسیهای اینترنتی برای سهلالوصول بودن و ... این روزها مورد استقبال رو به گسترش مردم قرار گرفته است مجوز فعالیت ندارند برهمین اساس باید مسئولان مربوطه برای ساماندهی فعالیت آنها تدبیری بیندیشند تا شهروندان قربانی این ناهماهنگی نشوند.
منبع تسنیم
کرایه های اسنپ واقعا کمه و خرج و استهلاک ماشین در نمی اد
البته پاره وقت
دیشب مسافر بردم آز خیابان شیراز تا خیابان حسینی را
فقط ۲۰ هزار تومان فاصله ۲-۵ کیلو
شما کمسیون کم کنید فاصله ای که تا به مسافر هم در نظر بگیرید
واقعا صرف میکنه
گوشت و دیگر ارزاق بی حساب نیست؟ خجالت هم خوبه
خود نویسنده ومعترضین حاضرن با ۵۷۰۰۰تومان ازپیروزی مسافر ببرن شهرک غرب؟
اعصاب میخواد اسنپ کارکنی
کرایه ها ی پایین بی اساس و کتاب
مردم پررو پر توقع در از حضور بعضی ها
مخارج سر به فلک کشیده ماشین
تومان تومان پول دربیار بعد میلیون میلیون خرج ماشین کن
نیاز داشتم تو اسنپ کار کنم اگر نیازمند نبودم اسنپ بیچاره ترین شغل در ایرانه برای رانندگانش
باید بگم که کرایه ها واقعا کمه شما تهرانو نگاه نکنید تهران یکم بهتره ولی شهرستان ها به نظرم با این خرج و مخارج ماشین اصلأ نمیصرفه کار کنی.
نمیدونم کجا کرایه ها زیاد هست که شما خبرنگاران گیر دادید به کرایه های تاکسی اینترنتی هر روز مفت تر از دیروزه .
دولت حامی محرومین هم ازوقتی اومد سهمیه بنزین رو دوره کرد
جالبش اینجاس که تو تاکسی معمولی مسافر جرات نمیکنه به راننده چیزی بگه و تا
جالبش اینجاس که تو تاکسی معمولی مسافر جرات نمیکنه به راننده چیزی بگه و تو تاکسی اینترنتی سوار کول رانتده میشه چون میدونه میتونه با یه تماس الکی لز نون خوردن بندازه بدبختو
شما اگر عقل داشتید کمیسیون (پول نفت)روکم می کردین
اونم شهرداری که میخواد از کنسولگریها عوارض بگیره.
تازه اونموقع آقایون تاکسی دار توی خ نه هاشون هستند یا با دو سه برابر نرخ خودشون دنبال دربستی میگردند.
جمع کنید این گزارشات مزخرف رو
مفت خورای روزگار غیرت دارید نیم ساعت پشت فرمان مسافرکش کنید بخصوص آنکه برخی از مسافران فکر میکنم راننده نوکر آنهاست....
تا حالا ده دقیقه دنبال مسافر رفتی بهش برسی و منتظرش بمونی ده دقیقه بعد تازه بجای آنکه بیاد سفر را لغو کنه...
زر زیادی موقوف همه میدونن الان مفت ترین چیز کرایه س با این تورم سرسام آور و با بنزین ۳تومانی و قطعات و هزینه تعمیر ماشین
ر ....چشم بصیرت داشته باشید گزارش از درآمدهای میلیاردی و اختلاس و دزدی ها بدهید. کدام راننده مسافر کش را دیدی از این راه پس انداز جمع کنه و بتونه هر ۵ سال لااقل ماشینش رو که بر اثر مسافر کشی به لگن تبدیل میشه عوض کنه...باقی پیش کش
والله کرایه ها خیلی هم کمه،،،
اگر موقع پیک ترافیک و بارندگی کرایه ها اضاف نشه ، راننده هم خاموش میکنه کار نمیکنه ،
لطفا تو خدا تو هر کاری دخالت نکنید.
اتفاقا این کرایه ها الان خیلی هم بالا نیست یک خودرو در اختیار با این کرایه ها واقعا بی انصافیه.
همینم من تو پنجاه تا سفر یکی رو انتخاب میکنم تا غیر فعال نشه
به نظرم هرمی براش گرونه میتونه اتوبوس مترو تاکسی خطی یا پیاده بره واسه سلامتی هم مفید
شما ترافیک تهران رو حل کن و راه رو برای حمل ونقل عمومی و تاکسی باز کن بعد کرایه رو نصف کن
لاستیک جفتی ۵ تومن
دیسک و صفحه ۵ تومن
تعویض روغن یه تومن
لنت یه تومن
با این ماشینای پر اصطحلاک ایرانی این کرایه ها تازه کمه
خنده تون نمیگیره ؟!
چطوری روتون میشه این حرفو بزنید.
چرا اسنپ رو دارید با تاکسی های خطی مقایسه میکنید.
اسنپ میره در خونه طرف ۵ دقیقه صبر میکنه که مسافر بیاد بعد وسط راه مسافر میگه دم عابر بانک صبر کن پول بگیرم(خداروشکر ۹۰ درصد شعور هم ندارند که توقف در مسیر بزنن) ۱۵ کیلومتر مسیر پر از ترافیک رو میبری توی کوچه تنگ پیادش میکنی. توی اصفهان اینو ۳۸ تا ۴۵ قیمت میزنن.
بنظرتون تاکسی بود چند میگرفت ؟
نمیخواد اعتراض مردم رو با خفه کردن راننده های بدبخت جبران کنید. کمیسون رو کم کنید. جدای از ۱۵ درصد مبالغ دیگری به دلایل مختلف کم میشه.