سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمادگی آذربایجان‌غربی برای تبادل اقتصادی با فنلاند

استاندار آذربایجان‌غربی برای همکاری اقتصادی با کشور فنلاند اعلام آمادگی کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی روز پنجشنبه در دیدار با سفیر کشور فنلاند در جمهوری اسلامی گفت: استان آذربایجان‌غربی آماده همکاری با کشور فنلاند در زمینه احیای دریاچه ارومیه، ترانزیت، کشاورزی و اقتصاد نوین است.

محمدصادق معتمدیان افزود: با توجه به ظرفیت‌های حوزه صنعت، معدن و مدیریت آب و با توجه به اولویت دولت سیزدهم در احیای دریاچه ارومیه، زمینه انجام مطالعات مشترک در این خصوص با فنلاند فراهم است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز دریاچه ارومیه تامین ۶ میلیارد مترمکعب آب است، ادامه داد: شرایط جوی و گرمی هوا، کاهش بارندگی، توسعه باغات و کشاورزی، دخالت‌های انسانی و کاهش ورود آب به دریاچه ارومیه باعث شده تا این دریاچه روز‌های تلخی را پشت سر بگذارد، اما دولت سیزدهم با طرح‌های مطالعاتی و برنامه‌ریزی شده در صدد احیای این دریاچه است.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به کنترل آب‌های زیرزمینی در حوزه دریاچه ارومیه اظهار کرد: با تعریف حق آبه، ایجاد تونل انتقال آب، تغییر الگوی کشت، مکانیزه کردن اراضی، جایگزینی محصولات کم آب خواه به جای محصولات پُرآب خواه و طرح‌های دیگر، اقداماتی برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است.

وی با تشریح ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی به سفیر فنلاند گفت: در این استان هر سال ۶.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که بخشی از آن فرآوری و صادر می‌شود.

معتمدیان با بیان اینکه ۳۳ درصد سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود، افزود: این استان هم اکنون دارای رتبه اول تولید سیب در کشور، رتبه اول تولید چغندر قند و با ۲۷۰ هزار تن انگور در رده سوم تولید این محصول در کشور است.

وی در خصوص ظرفیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز اظهار کرد: این استان دارای یک هزار و ۷۰۰ اثر ملی و پنج اثر ثبت شده در یونسکو از جمله تخت سلیمان و قره کلیسا است.

مقام ارشد اجرایی استان با تشریح ظرفیت های مرزی آذربایجان غربی اضافه کرد: این استان ۹۶۷ کیلومتر مرز با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان دارد و دارای ۲۵ درصد از پایانه‌های بین‌المللی کشور است و امسال بیش از سه میلیارد دلار صادرات از این استان ثبت شده است.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با معرفی ظرفیت‌های سنگ تزیینی، معادن، ترانزیت، حمل و نقل و تکنولوژی‌های نوین از این استان به عنوان رنگین کمان اقوام یاد کرد و افزود: مردم این استان در هر زبان، نژاد و مذهبی که باشند به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند و به صورت عادلانه از خدمات عمومی بهره‌مند هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.