در دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز ۱۶۰ غرفه از تمام استانهای کشور و ترکیه آخرین دستاوردها و نرم افزارها و سخت افزارهای خدمات مسافرتی و جهانگردی خود را در ۹ هزار مترمربع فضای سرپوشیده سالن شهریار و ۲ هزار مترمربع فضای باز به نمایش گذاشته اند.
همچنین در دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی نیز تمام استانهای کشور در قالب ۲۲۰ غرفه در سالن پروین اعتصامی شرکت کنندگان انواع محصولات و صنایع دستی و بومی مناطق مختلف را در معرض نمایش و خرید علاقمندان قرار داده اند.
این نمایشگاهها از عصر امروز تا ۲۹ مهر ماه جاری از ساعت ۱۵ تا ۲۱ آماده بازدید مردم و علاقمندان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی هدف اصلی و محوری این نمایشگاهها را رفع چالش و مشکل بازاریابی در حوزه گردشگری داخلی و خارجی اعلام و اظهار کرد: تبلیغات و بازاریابی ۲ مشکل و چالش عمده در حوزه گردشگری و صنایع دستی کشور و آذربایجان شرقی است.
احمد حمزه زاده گفت: برپایی نمایشگاههای مختلف و نیز حضور مدیران و فعالان صنعت گردشگری در نمایشگاههای خارج از کشور از جمله مهمترین عوامل در رفع این چالشها است که برای بهره مندی کامل از چنین امکانی باید همه دستگاههای اجرایی و به خصوص رسانههای گروهی همراه و همکار وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشند.
وی یادآور شد: در نمایشگاه فوق علاوه بر آثار صنایع دستی و فعالیتهای حوزه گردشگری، استانهای مختلف کشور انواع غذاها، آداب و رسوم و همچنین بازیهای بومی، محلی و محصولات عشایری را نیز به نمایش گذاشته اند.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار و مهم انجمنها و کانونهای صنعت گردشگری در توسعه این صنعت افزود: آذربایجان شرقی با داشتن پنج کانون و انجمن آژانس داران، هتل داران، راهنمایان گردشگری، واحدهای پذیرایی و مراکز تفریحی و انجمن بوم گردی یکی از استانهای پیشرو در حوزه فعالیتهای بخش خصوصی در صنعت گردشگری کشور به شمار میرود که در جریان برگزاری نمایشگاه از توان و ظرفیتهای این کانونها باید نهایت بهره برداری را کرد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی هماکنون تعداد ۲۷۶ آژانس گردشگری و مسافرتی در آذربایجان شرقی فعال بوده و انجمن هتل داران با ۸۷ عضو، راهنمایان گردشگری با بیش از ۵۰۰ عضو، انجمن واحدهای پذیرایی و مراکز تفریخی با ۳۵۰ عضو و ۲۴۶ عضو انجمن بوم گردی نیز در استان فعالیت دارند.