علیرضا جلالزایی بیان اینکه سیستان و بلوچستان قطب و یکی از امیدهای کشور در صنایع دستی است، اظهارکرد: در این ارتباط چهار شهر و روستا در این استان ثبت ملی شدهاند که نیمروز بهعنوان شهر ملی خامهدوزی، ایرانشهر شهر ملی سوزندوزی، سراوان روستای جهانی سفال کلپورگان و تنگ سرحه روستای ملی حصیربافی هستند.
وی افزود: یکی از هنرهای بسیار زیبای مردم این سرزمین اسطورهای سوزندوزی است که از اصیلترین و زیباترین صنایع دستی کشور به شمار میآید و به مدد دستان توانا و فکر خلاق زنان هنرمند بلوچ و سیستانی بر عرصه پارچه جاودان میشود به طوریکه مردم دنیا این خطه از کشور را به هنر سوزندوزی میشناسند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه هنر سوزن دوزی و خامه دوزی به ویژه سوزن دوزی زبانزد خاص و عام در دنیا است، ادامه داد: سوزن دوزی بلوچ به عنوان یکی از سوزن دوزیهای زیبا و شکیل حرفها برای گفتن دارد، به دنبال آن هستیم تا با برگزاری جشنواره و نمایشگاههای داخلی و خارجی و حضور صنعتگران در این نمایشگاهها علاوهبر کمک به درآمدزایی و معیشت مالی آنان این هنرهای فاخر ره به همگان معرفی کنیم.
وی گفت: یکی از این ظرفیتها که نقش بسیار کلیدی را میتواند در توسعه پایدار سیستان و بلوچستان ایفا کند، نگاه به فعالیتهای خرد از جمله فعالیتهای صنایع دستی در استان است، فعالیتهایی که میتوانند با پس زمینههای بسیار خوب و مطلوب، پشتیبانهایی را فراهم کند که هر کدام از این پشتیبانها عدهای را همراهی و به دنبال آن ظرفیتسازی برای کارهای تولیدی را رقم بزنند.
جلالزایی با اشاره به کارهای تولیدی بر اساس شعارسال توسط رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «مهار تورم، رشد تولید» میتواند باعث همان نگاهی که مدنظر است یعنی توسعه پایدار سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: برندسازی یکی از ضروریات و الزاماتی است که باید در خصوص همه صنایع دستی اجرا شود.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: اخیرا سفیر کشور مکزیک از استاندار سیستان و بلوچستان درخواست کرده تا چندین صنعتگر از استان برای حضور در نمایشگاهی حضور یافته و مشارکت کنند، این حضور علاوه بر معرفی صنایع دستی مانند سوزن دوزی، خامه دوزی و سکه دوزی منجر به رونق بازار فروش و کمک به اقتصاد میشود.
وی با بیان اینکه سایر کشورها مانند هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاور دور نیز تقاضای حضور صنعتگران سیستان و بلوچستان در نمایشگاه هایی که برگزار می کنند، هستند، افزود: به دنبال آن هستیم با برخی از این سازمان های مردم نهاد و سمن هایی مانند یونیدو بتوانیم ظرفیتی فراهم کنیم که صنعتگران پس از آموزش و ارتقای سطح آگاهی و بینش طرح های جدید و خلاقانه تری ایجاد کنند تا این هنر ارزشمند برای کسانی که می خواهند از آن ها استفاده کنند به یادگار بماند.
جلالزایی با بیان اینکه بازار هدف هنرهای صنایع دستی مانند سکه دورزی، خامه دوزی و سوزن دوزی اقصی نقاط دنیا بوده و مشتریان خاص خود را دارد، ادامه داد: سلایق و علایق در بحث بازاریابی تأثیرگذار است از این حیث برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی به رونق اشتغال هنرمندان کمک کرده و برای هنرمندان نشاط آور و در توسعه اقتصادی و اشتغال آنها مؤثر است.
وی تصریح کرد: هر اندازه برای نمایشگاههای صنایع دستی تبلیغ شود باز هم کم است و امیدواریم تعاملات بین دستگاهی در این زمینه گسترش پیدا کند چرا که حوزه صنایع دستی از بخشهای مختلف و تنوع خاصی برخوردار است و به طور قطع برگزاری نمایشگاهها را ادامه خواهیم داد و معتقد هستیم هرچه صنعتگران در این زمینه قوی تر و غنی تر حرکت کنند و طرح ها و ایده های جدیدتر خلق و وارد بازار کنند علاوهبر مزایایی که برای آنها دارد منجر به ایجاد رونق در تولید محصولات صنایع دستی استان می شود.