یکی از بانوان کارآفرین صنایع‌دستی در رشته سکه دوزی، سوزن‌دوزی و طراحی دوخت با پشتکار فراوان توانست زمینه آموزش و اشتغال را برای بیش از ۵۰۰ بانوی شهرستان فنوج فراهم کند.

 سیستان و بلوچستان سرزمینی وسیع با آداب و رسوم خاص و هنر‌هایی لطیف همچون خامه‌دوزی، سفالگری، حصیربافی، خولک بافی، سکه دوزی، سوزن‌دوزی و... است که در بین تمام این‌ها سوزن‌دوزی نور چشم زنان بلوچ بوده و دارای جایگاهی خاص است.

زنان این خطه از کشورمان که این هنر را از مادربزرگ‌های خود به ارث برده‌اند علاوه بر خانه‌داری و همیاری مردان در اموری، چون دامداری و کشاورزی به انجام کار‌هایی مانند سوزن‌دوزی، سکه دوزی، گلیم و قالیبافی و حصیربافی مشغول هستند.

هنر سوزن‌دوزی در سیستان و بلوچستان از هنر‌های کاربردی است و با دوخت مناطق دیگر ایران کاملاً فرق دارد از این‌حیث به آن «بلوچی دوزی» می‌گویند.

امروزه صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی صرف‌نظر از زیبایی و کاربردهایشان، بستر مناسبی برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی به شمار می‌روند و بسیاری از زنان و مردان به‌ویژه در جوامع محلی و شهری از تولید و فروش محصولات صنایع‌دستی امرار معاش می‌کنند و تعداد زیادی از فعالان اقتصادی و اجتماعی در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گفته مسوولان میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان سال گذشته بر اساس آمار گمرک ۶۰۵ هزار دلار صنایع‌دستی از استان به وزن ۶ هزار و ۸۶۰ کیلوگرم به مقصد کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج‌فارس و اسکاندیناوی، کانادا، استرالیا و دانمارک یعنی ۳ قاره صادر شده است.

صنایع‌دستی بخشی از هنر و صنعت ملت‌هاست که به علت برخورداری از ارزش‌های فرهنگی و هنری و ذوق و اندیشه در تولید، علاوه بر جنبه‌های مصرفی، دارای ارزش‌های هنری و ظرفیت‌های ویژه هستند.

در شرایط فعلی که بیکاری از مشکلات اساسی جامعه است، راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار‌های خانگی راهکاری کم‌هزینه و پر بازده برای مقابله با این معضل است که مشاغل خانگی علاوه بر درآمدزایی برای اقشار جامعه در افزایش تولید ناخالص داخلی نیز نقش دارد.

منبع:ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار