سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت‌گذاری اصولی گندم؛ راهی برای حذف دلالان

قیمت‌گذاری اصولی برای هر کیلو گندم می‌تواند از فروش این محصول استراتژیک به دلالان جلوگیری کند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در ۳۱ فروردین در توییتر نوشت: بنا بر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با تصویب هیئت دولت قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان عزیز هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شد.

سخنگوی دولت افزود: دولت علاوه بر مبلغ ۱۱ هزار و پانصد تومان قیمت گندم، هزار و پانصد تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم برای کشاورزان عزیز تصویب کرد.

قیمت ۱۵ هزار تومانی برای هر کیلوگرم گندم با نارضایتی گندمکاران مواجه شد چرا که این رقم جوابگوی هزینه‌های کشت این کالای استراتژیک نیست.

به همین دلیل علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور از اعتراض شدید کشاورزان به نرخ ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: اگر نرخ خرید تضمینی گندم کمتر از ۱۷ هزار تومان باشد به‌صرفه و منطقی نیست.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه اعلام قیمت ۱۵ هزار تومان برای خرید تضمینی گندم وجاهت قانونی ندارد، تصریح کرد: قانونگذار مرجع تعیین‌کننده نرخ خرید تضمینی گندم را شورای قیمت‌گذاری قرار داده و شخص دیگری نمی‌تواند قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام کند؛ در واقع نرخ خرید تضمینی گندم باید در شورای مورد نظر بحث و بررسی و نهایی شود سپس توسط رئیس شورای قیمت‌گذاری که وزیر جهاد کشاورزی است، ابلاغ شود.

ایمانی اضافه کرد: پیش از این قیمت خرید تضمینی گندم را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کردند که قرار بود ۵۰۰ تومان نیز به منظور یارانه کشت و برای کود و بذر اختصاص دهند، اما در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان اعلام شده که این قیمت هم مورد رضایت گندمکاران نیست.

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به توییت سخنگوی دولت مبنی بر اینکه پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای نرخ خرید گندم ۱۵ هزار تومان است، در توییتی نوشت: قابل توجه هیات محترم دولت! تصویب نرخ خرید تضمینى گندم طبق مصوبه مجلس باید از طریق شوراى خرید تضمینى محصولات اساسى کشاورزى تعیین و به هیات دولت اعلام شود. دولت مسئول تعیین قیمت نیست. ضمنا حداقل قیمت کارشناسى ١٧ هزار تومان است و کمتر از آن موجب خسارت کشاورزان عزیز می‌شود.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره نرخ خرید گندم توسط دولت گفت: بحث ما این است که قیمت متعادل باشد.

وی اظهار کرد: باید با قیمتی که الان دولت گذاشته است پیش برویم مثل سال گذشته تا بعدا اگر دولت توانست کمک بیشتری کند به عنوان جایزه تشویقی این کار را انجام دهد.

نماینده مردم شهر‌های آذر شهر، اسکو و تبریز در مجلس تصریح کرد: ما طبق قانون عمل می‌کنیم و قانون کار قیمت‌گذاری را به دولت داده است و مجلس نظر مشورتی می‌دهد.

وی افزود: کارشناسان همه موارد را در نظر می‌گیرند و کمیسیون کشاورزی مجلس نظرش را اعلام کرده است.

همچنین عطالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه قیمت گندم در شورای قیمت‌گذاری هفته گذشته مصوب شد، اظهار کرد: وزیر جهادکشاورزی بنا بر قانون یک هفته فرصت دارد که قیمت نهایی گندم را اعلام کند.

معلوم نیست چرا قبل از اینکه سخنگوی دولت نرخ ۱۵ هزار تومانی برای هر کیلو گندم را اعلام کند چرا بین دولت و شورای قیمت‌گذاری هماهنگی‌های لازم بر سر قیمت صورت نگرفته است. چرا که از زمان اعلام قیمت ۱۵ هزار تومانی توسط بهادری جهرمی در ۳۱ فروردین تا زمان اعلام قیمت جدید گندم در روز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت) این احتمال وجود دارد که برخی گندمکاران محصول خود را به قیمتی بالاتر به دلالان برای صادر کردن به کشور‌های همسایه فروخته باشند. امری که در گذشته اتفاق افتاده است به طور مثال سید راضی نوری نماینده مردم شوش در دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در سال ۹۱ گفته بود وارد شدن دلال و واسطه در خرید گندم نشان از عدم کنترل بر خرید گندم دارد چرا که دلالان با ۲۰ الی ۳۰ تومان گران‌تر خریدن گندم نسبت به دولت باعث می‌شوند که گندم‌ها وارد سیلو‌ها نشوند و گندم تولید شده داخل اصلا معلوم نیست به کجا می‌رود و چه استفاده‌ای از آن می‌شود.

بر اساس آمار‌های گمرک، در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از چهار میلیون و ۴۴۵ هزار تن گندم به ارزشی بیش از ۴۲ هزار و ۳۸۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان معادل دو میلیارد و ۱۳ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۹۹ دلار به کشور وارد شده است که از نظر وزنی ۳۷.۰۲ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۹.۰۹ درصد کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۰ داشته است البته به دلیل حذف نرخ ارز ترجیحی، ارزش ریالی گندم وارد شده با افزایش ۳۰۵.۸۶ درصدی نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ مواجه شده است.

آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، ترکیه، سنگاپور، سوئیس، فدراسیون روسیه، قزاقستان، مکزیک، هلند و هنگ‌کنگ ۱۲ کشور وارد کننده گندم به ایران در سال گذشته بودند که در این میان روسیه با واردات بیش از ۱.۵ میلیون تن گندم به ارزشی بالغ بر ۷۳۱ میلیون دلار بزرگترین وارد کننده این محصول استراتژیک به کشورمان است.

پس از روسیه آلمان با وارد کردن ۸۸۵ هزار تن به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار و امارات با واردات ۵۸۵ هزار تن به ارزشی بالغ بر ۲۵۵ میلیون دلار در رتبه دوم و سوم فهرست واردات گندم به ایران در سال گذشته قرار می‌گیرند.

هلند، سنگاپور، انگلستان، ترکیه، هنگ کنگ، ایتالیا و سوئیس دیگر واردکنندگان این محصول استراتژیک به شمار می‌روند، اما نکته جالب توجه اینکه برخی کشور‌های وارد کننده گندم به ایران از جمله عراق و اوکراین حذف شدند جای خود را به کشور‌هایی مانند سوئیس دادند چرا که در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون تن گندم از عراق به ایران وارد شده بود البته سهم واردات کشور‌های دیگر مانند روسیه، انگلستان، سنگاپور، هلند و امارات نیز در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش قابل توجهی داشته است.

با توجه به خشکسالی‌هایی که گریبان کشور را گرفته خیلی بعید است که به این زودی‌ها بتوانیم همچون سال ۱۳۸۳ جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار کنیم لذا می‌طلبد تا مسئولان با قیمت‌گذاری اصولی علاوه بر تشویق کشاورزان به کشت این کالای استراتژیک راه ورود دلالان به این عرصه را ببندند.

گزارش: محمد امیرحسینی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
رستم
۰۰:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
آخه چرا این دولت از نظر کارشناسی استفاده نمیکند گتدم بین بیست تا بیست و پنج برای سال آینده قیمت گذاری بکند تا هم در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی بشه و هم در تولید گندم خودکفا کشاورز دنیال کاشت هندوانه نمیره من بعنوان کارشناس وزارت نیرو حرف میزنم و اراضی یکپارچه و وکشاورز مجبور به قطره بارانی حتی چاههای غیر محاز باشد شما که بخاطر حریمه هیچ کاری نمیکنید اضافه بردلشت و غیر محاز حریمه میکنید اینکارو نکنید محوز قطره بارانی و قیمت گتدم اصلاح بکنید قول شرف میدم رو به خودکفایی گتدم میرویم و الا مردم چغندر و گوجه و یونجه و سیفی جات و سیب زمینی و پیاز کاشت میکنند آبهای سطخی و زیر زمینی هم نابود میکتید برنامه ریزی برای ده سال آینده بکنید
ستاره
۰۰:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی قیمت گندم رو هنوز قطعی اعلام نکردن چطور فطریه رو ۲۰تومن تعیین کردن
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
پارسال ۱ تن گندم ارزشش برابر با یک سکه بود امسال ارزشش برابر با یک ربع سکه هست! پیدا کنید پرتغال فروش را
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
گندم همون ۱۵ هزار تومان خوبه باید شعار سال ، مهار از یک جایی شروع بشه بجای گران کردن گندم دولت به کشاورز سم و کود بده.
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
قدیمی‌ها گفتند بزک نمیر نمیر فردا بهار میاد جناب حاج آقای نماینده محترم مجلس لطفا یا بار تشریف ببرید بسم فروشی ملاحظه میفرمایییدفقط یک سم نیم لیتر۵۰هزار تومانی شده چهارصدوپنجاه هزار آنوقت اگر اهل منطق باشید قیمت خرید گندم راافزایش میدهید
حمید
۱۲:۴۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
با سلام.من خودم کشاورز هستم و با تمام این دغدغه ها رو به رو هستم.کم آبی،هزینه های کود شیمیایی و یا حیوانی،شخم،هزینه برق چاه آب،هزینه های سم و هزینه برای بهینه کردن آب و مقنی و خلاصه نیروی وانسانی اصلا این قیمتی که گذاشتند نمیصرفه.من خودم توی فکر این هستم که زمین‌ها رو قطعه بندی کنم و باغی کنم و بفروشم و واقعا نمیخام اینجوری کنم.چون کار کردن و زراعت دوست دارم ولی وقتی میبینم که اصلا کشاورزی نمیصرفه و هر سال بدتر از سال قبل میشه چه باید کرد.متاسفانه کشور دست یه مشت دلال و بی سواد افتاده و دارن مثل آفت ایرانو از بین می‌برند.
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقای کشاورز چرا توقع بیجا دارید وقتی قیمت جهانی گندم حدود ۱۵هزار تومان است ،قیمت ۱۷ هزار تومان عالی است،بهتره شما برید روی تناژ کار کنی ،اگر ده تن در هکتار برداشت کنی میشه هکتاری ۱۷۰ میلیون تومان،پرس و ته چرش هم بابت کود،سمش خواهش قسمت پُر لیوان رو ببینید من خودم هکتاری نه و نیم برداشت میکنم خدا رو شکر میکنم همسایه ما هکتاری ۱۲تن برداشت میکنه وقتی در کشورهای دیگه سوخت،کارگر و دیگر هزینه ها به دلار است قیمت حدود ۱۵هزار تومان است چرا توقع دارید اینجا رو چون یک کشور قیمتش بالاست ایران هم ببره بالا
Hossein
۱۲:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
این همه سروصدا برای 2هزار تومن بیشتر ...پیاز کیلو بالای بیست هزار تومنه،موز بالای پنجاه هزار تومنه،تو‌مغازه میری خرید چیزی زیر قیمت بیست هزار تومان نیست.......خداوکیلی مسولان این مملکت اسلامی ،مسلمون نیستن
محمد
۱۲:۲۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
ما کشاورزان با این قیمت مجبوربم کندم را بدیم به دلال
دلال هم یا قاچاق میکنه به کشورهای همسایه یا می فروشن به دامداریها

حالا همه با هم مسول بی کفایت خجالت
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
ما رو حواله می کنید که شاید بعداً جایزه تحویل را افزایش می دهید خب چه کاریه میدیم دامداران از قدیم میگن حلوای نقد به از حلوای نسیه
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
یه سم خشک کن پاراگوات مخریدیم هشت هزار تومن الان قیمت شده ۲۷۰ هزار تومن نظر شما چیه چکار کنیم هیچ
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
زنجیره تعیین قیمت برای هر کالایی ، زنجیره ای طولانی است زیرا از ابتدای تولید و حتی قبل از آن را در بر میگیرد اما میدان حرکت و تفکر در این عرصه ، میدان ایجاد زن کی متعادل شرعی و عرفی برای مردم است و نه سود برای قشری خاص چه تولید کننده و چه مصرف کننده که هر دو قشر یکی هستند و این چه بسا همان کلام نبی مکرم اسلام ص است که فرمودند
همگان مسول هستیم و همگان رعیت
یعنی هر فردی در زندگی در جایگاه شغلی مسول و در جایگاه بهره برداری از محصولات دیگران رعیت است
پس منافع عامه ایجاب میکند حرکت بسمت کم کردن قیمتها و نابودی حباب‌های قیمت و کنترل کامل تورم است خصوصا در اقتصاد ما که حباب‌های ناشی از دمیدن و حتی عمل کردن عده ای مدیر نالایق و یا مفسدان اقتصادی و رانت خواران سبب ایجاد قسمت‌هایی چندین برابر ارزش حقیقی کالاها است
سیاست بازی مشتی غربگدا نتیجه‌ای جز آسیب به زندگی روزمره مردم ندارد
آری
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
با سلام
ممنون میشیم صدای قشر زحمت کش کشاورز باشید، هزینه های شخم با تراکتور و کمباین امسال تقریبا ۲ برابر شده از طرفی هزینه های آبیاری با سیستم های قطره ای و کود و سم هم چند برابر شده
اما افزایش قیمت گندم به اون نسبت نیست
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
خداوکیلی ۱۵هزار یا۱۷هزار چ چیزی داره واسه کشاورز،لیترسمی ک تاپارسال بود۱۰۰تومن الان شده ۵۰۰هزار تومن،قیمت وارد کننده گندم بالای ۶۰هزار تومن هزینه داره بعد میگین۱۵هزار با تشویقی،
تراکتوری ک سال پیش نهایتش بود ۲۰۰،۲۵۰میلیون الان شده ۹۰۰تومن.
کود اوره ک ۱۰۰،۱۲چبودازادش الان شده ۳۰۰،۴۰۰
چطوره ک همه چیز داره بادلار بالا میره همین ک ب کشاورز میرسه نرخ متعادل بزارین نرخ متعادلش بین ۲۰تا ۲۵هست اونم با انصاف والا همین الان دلال میخره ۲۵
نزارین با این کار کشاورزی نابود بشه
نزارین سال دیگ صددرصد وارکننده گندم بشیم با دلار بالای ۱۰۰تومن
خدا شاهده ما کشاورزا حاضریم گندم رو کیلوی۱۰۰۰تومنوب دولت بدیم ولی کود بیاد دانه ۱۰۰۰تومن سم بشه لیتری ۱۰۰۰تومن تراکتور بشه دانه ای ۶میلیون پراید ۳۰۰تومنی ارابه مرگ بشه ۵تومن.اینارو متعادل کنید ما کشاورزا نوکرتونم هستیم.
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام جهاد برای کشت گندم کود میده اوره حدود۱۵۰هزارتومان و فسفات تریپل حدود۵۰۰هزار تومان این قیمتها رو از کجا آوردید ،ما هم عضوی از این کشور هستیم قیمت حدود۱۷ برای گندم عالی است قیمت جهانی گندم حدود ۱۵هزار تومان است
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
تو رو خدا خودرو را دریابید و بازار آن هم سری بزنید از پارسال 4 برابر شده قیمت ها
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
جایی تاسف داره با این وسعت مزارع واردکننده گندم هستیم. چرا نمیتونیم از آب بهینه استفاده کنیم. آیا این کار کم ارزشتر از کارهای دیگر هست؟؟؟
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
راهکار اساسی خرید قراردادی است که کشاورز با بستن قرارداد در قبال دریافت بذر و کود و سموم هزینه های کاشت و برداشت موظف به فروش گندم به دولت می شود. به نوعی که اگر خارج از عقد قرارداد اگر محصولی بکارد هزینه آن بالا بوده و فروش آزاد آن مقرون به صرفه نباشد و توان مالی کشاورز ایجاب کند که با عقد قرارداد راحت تر قادر به کشت باشد و کشاورز با توجه به حمایتهای بعمل آمده در اصل راغب به عقد قرارداد باشد و هزینه حاصل از فروش بلا فاصله دریافت شود.
سیلانی
۱۹:۳۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
یعنی کارگر دولت بشیم
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
ما گندمکاران گندممان به دامداران که بدیم از این نرخ دولت بیشتر میخرن چرا که نرخ جو بالای 17000 تومان هست.
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
موضوع اصلی اشتباه در قیمت گذاری سایر اقلام خوراک دام است و این روش بالا بردن فرمتها از همان دولت قبل که بعلت کم کاری و .... ارزش پول ملی را به حداقل رساند شروع شد
تورم به نفع هیچکس نیست حتی ایجاد کننده تورم مصنوعی