سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همکاری امنیتی کانادا با کره جنوبی در شرق آسیا

دولت کانادا در نظر دارد در راستای استراتژی خود در شرق آسیا با کشور‌های این منطقه همکاری‌های امنیتی خود را گسترش دهد.

ظهور چین به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ نظام بین الملل باعث به چالش کشیده شدن هژمونی آمریکا در جهان شده است. از این رو، واشنگتن و متحدانش به دنبال اعمال سیاست مهار علیه پکن هستند تا مانع از تبدیل شدن این کشور به هژمونی شرق آسیا شوند. کانادا از جمله کشور‌هایی است که در حال سرمایه گذاری امنیتی در این منطقه است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام آگاه در دولت کانادا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد کانادا و کره جنوبی در نظر دارند گفتگو‌هایی را برای تسهیل اشتراک گذاری اطلاعاتی و ارتقای همکاری‌های امنیتی آغاز کنند. 

این مقام می‌افزاید: ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا در سفری که در هفته جاری به سئول، پایتخت کره جنوبی خواهد داشت به طور رسمی این موضوع را اعلام خواهد کرد. تفاهم همکاری میان دو طرف منجر به اشتراک گذاری اطلاعات و سطوح بیشتر همکاری‌های دفاعی میان سئول و اوتاوا خواهد شد. 

وی بدون اشاره به آنچه کشور‌های غربی تهدید ظهور چین در منطقه شرق آسیا می‌خوانند، خاطر نشان ساخت: به دلیل تهدیداتی که هم اکنون امنیت جهانی را به چالش کشیده است و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین، همکاری‌های امنیتی میان دو طرف بسیار حائز اهمیت است. 

کانادا در ماه اکتبر گذشته نیز از توافق مشابهی با ژاپن برای گسترش همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان دو کشور خبر داد. قرار است وزیر خارجه کانادا پس از سفر به کره جنوبی عازم توکیو، پایتخت ژاپن شود. 

دولت کانادا ماه نوامبر گذشته از استراتژی منطقه اقیانوس آرام – هند خود رونمایی کرد. براساس این استراتژی که هم راستا با منافع آمریکا تعریف شده است این کشور یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای تقویت حوزه نظامی و سایبری خود در شرق آسیا سرمایه گذاری خواهد نمود. 

پیش‌تر اوتاوا اوایل ماه جاری (آوریل) از استقرار یک هواپیمای نظامی خود در ژاپن به منظور رصد اجرای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی خبر داد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.