چین: روابط ما با روسیه تهدیدی برای هیچ کشوری نیست

وزارت خارجه چین به گزارش ژاپن درباره نگرانی پیرامون گسترش روابط پکن و مسکو واکنش نشان داد.

برخلاف درخواست‌های آمریکا و متحدانش برای محکوم کردن روسیه به دلیل جنگ اوکراین از سوی چین، پکن موضعی بی‌طرفانه در این باره اتخاذ کرده و تنها چند روز پیش از آغاز این جنگ از روابط استراتژیک و بدون محدودیت خود با مسکو خبر داد. با این حال آنچه غرب را از گسترش روابط میان این دو کشور به وحشت می‌اندازد گسترش همکاری‌های نظامی میان چین و روسیه است. 

به گزارش تل تریدر، «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در کنفرانس خبری روزانه خود در جمع خبرنگاران گفت: «همکاری میان پکن و مسکو تهدیدی علیه هیچ کشور ثالثی نیست.»

وانگ ون بین این مسئله را در واکنش به گزارش سالانه سیاست خارجی ژاپن موسوم به کتاب آبی دیپلماتیک اعلام کرد که در آن روابط میان روسیه و چین تهدیدی برای این کشور توصیف شده بود. 

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد: «برخلاف آنچه در گزارش سالانه ژاپن آمده است که روابط نظامی دو کشور را نگران کننده خوانده و خواستار توجه با دقت به آن شده بود، مشارکت ما با طرف روسی علیه هیچ شخص ثالثی نیست. این روابط کاملاً مبتنی بر قوانین و رویه بین‌المللی است.»

این مقام بلند پایه چینی از ژاپن خواست به جای ایجاد تنش‌های منطقه‌ای و تحریک و ایجاد تقابل بلوکی (شرق و غرب)، به دنبال ایجاد روابط سازنده و با ثبات با پکن باشد. 

ژاپن یکی از کشور‌های شرق آسیاست که ظهور چین را یکی از بزرگترین تهدیدات برای امنیت ملی خود می‌داند. توکیو و پکن درباره برخی جزایر در دریای چین شرقی با یکدیگر اختلاف ارضی دارند. آمریکا نیز به عنوان بزرگترین حامی ژاپن، با حمایت از توکیو به دنبال ایجاد بازدارندگی در منطقه شرق آسیاست.

ژاپن در جنگ جهانی دوم جزیره تایوان را مستعمره خویش ساخته بود و اکنون یکی از بزرگترین حامیان استقلال این جزیره از چین محسوب می‌شود. پیش‌تر مقامات توکیو تأکید کرده بودند در صورتی که پکن برای تسلط بر تایوان از قدرت نظامی استفاده کند، ژاپن و آمریکا آمادگی دارند وارد نبرد نظامی به منظور دفاع از این جزیره شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار