سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه چین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال تایوان

چین از تصمیم خود برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال جزیره تایوان خبر داد.

سفر تسای اینگ ون، رئیس تایوان به آمریکا و دیدار با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور باعث خشم چین شده است. پکن جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و بر بازگشت این جزیره به سرزمین مادری تاکید دارد. همین موضوع باعث اتخاذ سیاست‌های تهاجمی چین علیه جزیره تایوان شده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد به اطلاع تایپه رسانده است که از ۱۶ تا ۱۸ آوریل (ماه جاری میلادی) قرار است در شمال این جزیره منطقه پرواز ممنوع اعلام کند. موضوعی که می‌تواند باعث انحراف صد‌ها پرواز از مسیر خود شود. 

با این حال، تنها ساعاتی پس از این اعلام، تایوان اعلام کرد موفق شده است چین را راضی کند طرح خود برای بستن حریم هوایی شمال این کشور را به شدت کاهش داده و از اختلال گسترده‌تر در سفر‌های هوایی همزمان با دوره تشدید تنش‌های منطقه‌ای به دلیل مانور‌های نظامی پکن جلوگیری کند. 

چین تاکنون به طور رسمی درباره علت ایجاد منطقه پرواز ممنوع صحبتی نکرده، اما کره جنوبی که در جریان این موضوع قرار گرفته است اعلام کرد علت این اقدام سقوط یک شی از یک پرتابگر ماهواره بوده است. 

پکن در ابتدا درخواست کرده بود منطقه پرواز ممنوع از ۱۶ تا ۱۸ آوریل انجام شود، اما با درخواست وزیر حمل و نقل تایوان، این زمان را به ۲۷ دقیقه و تنها به صبح یکشنبه کاهش داد.

منطقه پرواز ممنوع در شمال تایوان تنها چند روز پس از رزمایش گسترده چین در آب‌های اطراف این جزیره انجام می‌شود که با شبیه سازی حملات هوایی و دریایی به تایوان همراه بود. پکن این رزمایش را پاسخی به اقدامات تحریک آمیز جدایی طلبان در تایپه خواند. 

رزمایش نظامی ماه اوت چین در اطراف تایوان باعث اختلال گسترده در پرواز‌های هوایی بر فراز این جزیره شد و بر اساس اعلام سازمان هوایی بین المللی بسیاری از هواپیما‌ها مجبور به مصرف بیشتر سوخت شدند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
پرواز ممنوع یعنی یک قدم تا شروع جنگ