سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح کرد؛

جشنواره ملی گوهرشاد؛ تلاشی برای احیای ارزش‌های حوزه حجاب

امامی گفت: جشنواره ملی گوهرشاد، تذکر و تلاش مردم برای احیای ارزش‌های حوزه زنان و ویژگی‌های متانت و عفاف و حجاب و حیاء است.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، درمورد علت نامگذاری روز ۱۸دی ماه به نام تکریم مادران و همسران شهدا بیان کرد: تقویم و تذکر به ایام، یکی از بهترین مسیر‌ها و مجاری حفظ حافظه فرهنگی جامعه است؛ جامعه‌ای که در آن، مولفه‌های اصلی خانواده به هر دلیل قابل تقدیر است، باید بهانه‌هایی را پیدا کرده تا به این مولفه‌های اساسی دست پیدا کنیم و اگر شهید و شهادت، رمز موفقیت و پیروزی جامعه ایران به ویژه در این سال‌های پر از چالش بوده و اگر اساساً، مکتب تشیع، سرخی و شور خودش را از شهادت می‌گیرد و در رأس آن شهادت حسین بن علی (ع) است، طبعاً این جهش و عروج شاهدانه شهدای ما، ریشه در تربیت و عشق مادری دارد.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، این نامگذاری، بهانه‌ای بود که از یک مادر شهید، یعنی شهیدی، چون حضرت ابوالفضل العباس (ع) استفاده شود که در خاطره و حافظه فرهنگی جامعه ایران، نماد قهرمانی و پهلوانی است تا به طور مجدد، به مادران توجه شود. 

امامی ادامه داد: در روز مادر و گرامیداشت مقام زن یعنی روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، همه جامعه متوجه دستان پر برکت و معجزه گون خواهد بود. از اینرو، آن چه که صبر و استقامت و جهاد و مجاهدت را تضمین می‌کند خانواده و فرهنگ مادرانه‌ای است که می‌تواند بهترین شربت تربیت را در بهترین شرایط به کام و جان فرزند بچشاند و شاید بخش زیادی از نارسایی در تغییر و تحول فرهنگی، به خاطر این است که به این ماهیت و اهمیت تربیت خانوادگی، کمتر توجه کرده ایم و امیدوارم که همه ما بتوانیم به احیاء ارزش‌ها و فرصت‌های جدی در زیست بوم فرهنگی جامعه مان بپردازیم. 

او درمورد برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی برای این مناسبت تصریح کرد: ماه‌های جمادی الاول و جمادی الثانی، ایام تذکر به مقام حضرت زهرا (س) و زنان ماست و یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که در حال انجام است و از همه عزیزان دعوت می‌کنم که به وبگاه آن نگاه کنند، جشنواره ملی گوهرشاد است. زیرا این جشنواره، تذکر و تلاش مردم ماست برای احیای ارزش‌های حوزه زنان و ویژگی‌های متانت و عفاف و حجاب و حیاء است که در روایات هم این تعبیر را داریم آیا اساس دین حیاست؟ و جشنواره گوهرشاد سعی می‌کند ظرفیت‌های مردم را در فرهنگ سازی تجمیع کند و این فرهنگ را به نسل‌های آینده، انتقال دهد. بنابراین، امروز، آغاز نمادین جشنواره گوهرشاد و افتتاحیه آن، در روز میلاد حضرت زهرا (س) است.

امامی افزود: یکی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی، وجود مسئله حجاب است. چون چالشی درمورد حضور با حیاء و وقار و حفظ حرمت یک شهروند در عرصه اجتماعی نداریم. از اینرو، این ایام را با جشنواره گوهرشاد شروع کردیم که جشنواره و حرکتی مردمی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.