سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور عالی وزیر کشور در امور جمعیت، زنان و خانواده:

فرهنگ نخستین مسئله در بحث جوانی جمعیت است/اقتصاد فقط محرک افزایش جمعیت

اکبری گفت: نخستین مسئله‌ای که در بحث جوانی جمعیت مطرح می‌شود و باید به آن توجه شود، بحث فرهنگ جامعه است.

محمداسماعیل اکبری 'گفت: اقتصاد، عامل بسیار مهم و موثر در جامعه امروز است، اما هرگز عامل ایجادکننده تغییرات جمعیتی نیست.

او  خاطرنشان کرد: نرخ رشد جمعیت در بسیاری از کشور‌های فقیر بیشتر از کشور‌های ثروتمند است و این می‌تواند گواه بر این موضوع باشد.

او  افزود: در بحث جوانی جمعیت، فرهنگ مطرح است و اکنون مهمترین بحث ما در موضوع جوانی جمعیت نیز فرهنگ است. فرهنگ می‌تواند وضعیت جمعیت را بهبود بخشد و اقتصاد در کشور ما نیز مثل همه دنیا تنها یک سیاست تشویقی و محرک افزایش جمعیت است.

مشاور عالی وزیر کشور در در امور جمعیت، زنان و خانواده  تاکید کرد: فرهنگ یک بنیان است، اما اقتصاد متحول بوده و ممکن است که اقتصاد امروز با فردا تفاوت داشته باشد.

اکبری در ادامه در خصوص سیر کاهش رشد جمعیت در کشور‌های دنیا، گفت: تمامی کشور‌های ثروتمند دنیا با کاهش جمعیت مواچه شده‌اند، اما کشوری مثل انگلیس، ۹۵ سال طول کشید تا میانگین نرخ باروری‌اش به زیر سه فرزند در هر خانواده برسد و این مدت زمان برای آمریکا، ۸۴ سال بوده است در حالی که در کشور ایران تنها طی ۱۰ سال این اتفاق افتاد.

او  افزود: طی این دوران، کشور‌های فقیر از جمله در قاره آفریقا کاهش جمعیت نداشتند.

مشاور عالی وزیر کشور در حوزه سلامت و جمعیت در ادامه اظهار کرد: تنها هفت الی هشت درصد از کل موارد سقط چنین در کشور ما مربوط با بارداری‌های نامشروع بوده و ۹۲ درصد مابقی مربوط به بارداری مشروع است و آمار بالایی را شامل می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: در زمینه افزایش جمعیت مسایل اقتصادی چندان موثر نبوده و از دست نهاد‌ها و ادارات دولتی کاری ساخته نیست بلکه باید ذهنیت افراد تغییر یابد.

تراب محمدی افزود: اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه باید مردم را از مسایل مربوط به کاهش جمعیت آگاه کنند و در این زمینه با تولید برنامه‌های مختلف مثل فیلم و انیمیشن و ... به فرهنگسازی بپردازند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به بحران جمعیتی استان، گفت: تعداد موالید در آذربایجان شرقی طی ۹ ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰۰۰ مورد کاهش یافته است.
زهرا کوهی اظهار کرد: بر اساس برآورد‌ها جمعیت استان شامل چهار میلیون و ۴۰ نفر است، اما تا سال ۱۴۱۵ رشد این جمعیت چندان نخواهد بود.
او  افزود: آذربایجان شرقی رتبه سوم سالمندی در کشور را دارد و یکی از بحران‌های استان به عنوان یک استان صنعتی و امنیتی، بحث سالمندی است.
او  با اشاره به نقش جامعه هنری و رسانه‌ای در بحث جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: هنرمندان و اصحاب رسانه با پرداخت‌های به موقع، تحلیل‌های مناسب و هنری در جامعه می‌توانند در ترسیم الگوی مناسب رشد جمعیت در استان موثر باشند.

برچسب ها: نرخ رشد ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.