سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار بارش باران و رعد و برق به کشاورزان و باغداران

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان، باغداران و تولیدکنندگان مرغ و دام توصیه می شود که هشدارها را جدی بگیرند.

خانم پروین رفیعی گفت: با توجه به شرایط جوی، تولیدکنندگان تنظیم دمای گلخانه، دامداری، مرغداری، مراکز پرورش قارچ و حفاظت از کندوهای عسل را در برابر سرما را انجام دهند.

به گفته او، کشاورزان انتقال ادوات، ماشین های کشاورزی و تخلیه آب سیستم های آبیاری و پمپ آب ها جهت جلوگیری از یخ زدگی انجام دهند. همچنین نسبت به اضافه کردن ضدیخ به ماشین آلات اقدام کنند.

رفیعی می گوید: با توجه به بارش برف و باران و کاهش دما، دامداران نسبت به انتقال دام به اماکن سرپوشیده و همچنین حفاظت از بره ها و دام های تازه متولد شده را در برابر سرما و وزش باد در دستور کار قرار دهند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: باغداران تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از سرمازدگی باغات در دستور کار قرار دهند و کشاورزان جهت کنترل آفات و بیماری ها، یخ آب زمستانه را اجرا کنند. همچنین صاحبان میادین محافظت از میوه های محصولات کشاورزی در برابر یخ زدگی را مدنظر قرار دهند.

براساس اعلام مرکز هواشناسی کشاورزی، مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا دوم دی ماه ۴۰.۷ میلی متر، مدت مشابه سال قبل ۳۹.۲ میلی متر و دوره بلندمدت ۶۰.۸ میلی متر است که این امر افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به سال قبل و کاهش ۳۳ درصدی دوره نرمال را نشان می دهد.

بنابر نقشه های هواشناسی کشاورزی، امروز در نیمه غربی کشور با فعالیت سامانه بارشی در جنوب و جنوب غرب رگبار باران، وزش باد موقت و رعد و برق و در شمال غرب، دامنه های البرز و ارتفاعات بارش برف رخ خواهد داد.

روز یکشنبه بارش در استان های واقع در غرب، مرکزی، سواحل دریای خزر واقع در شرق و ارتفاعات البرز مرکزی و روزهای دوشنبه و سه شنبه در استان های ساحلی دریای خزر، شمال شرق، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان بارش پراکنده گاهی وزش باد خواهیم داشت. همچنین روز چهارشنبه بارش در جنوب غرب، جنوب، جنوب شرق، مرکز و برخی مناطق شرق خواهیم داشت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.