سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان:

راهبرد دولت سیزدهم تمرکززدایی فعالیت‌های فرهنگی از مراکز استان‌ها است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: یکی از مهمترین راهبرد‌های دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر تمرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مراکز استان‌ها است.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در مراسم رونمایی از پوستر همایش گرامیداشت امیر نظام گروسی در بیجار اظهار داشت: یکی از مهمترین راهبرد‌های دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر تمرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مراکز استان‌ها و ترویج و اهمیت دادن به این فعالیت‌ها در شهرستان‌ها و شهر‌های کوچک و روستا‌ها است.

علی اصغر دریایی افزود: برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها در شهر بیجار نیز بر اساس همین راهبرد مورد حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد.

او ضمن اشاره به جنبه‌های هنری شخصیت امیرنظام گروسی گفت: زنده نگهداشتن یاد و خاطره مشاهیر و نامداران منطقه موجب تقویت روح احترام در میان جوانان و نوجوان می‌شود، برگزاری همایش گرامیداشت امیرنظام گروسی نیز در همین راستا است.

فرماندار شهرستان بیجار نیز در این مراسم اظهار داشت: حسنعلی خان امیر نظام گروسی یکی از شخصیت‌های بارز این منطقه است وی علاوه بر شخصیت هنری، سیاستمدار و ادیب نیکنام دوره قاجار است.

احمدرضا قاسمی  افزود: حسنعلی خان بر اثر استعداد و لیاقت ذاتی تقریباً از هفت سالگی بسیاری از علوم زمانۀ خود را فرا گرفت و توانست توجه اطرافیان را به خود جلب کند.

او در خصوص شخصیت این نامدار خطه گروس بیجار عنوان کرد: امیرنظام در کنار تدابیر سیاسی ـ نظامیش، شخصی صاحب ذوق، شعردوست، سخن‌شناس، ادیب، فاضل و از جمله نویسندگان و خوشنویسان چیره‌دست بود که در شیوه نگارش و انشاء خط روشی ابتکاری و منحصر به فرد به نام «شیوۀ امیرنظام» را برای خود برگزید. همچنین از وی دو اثر ارزنده ادبی به صورت مکتوب به نام‌های منشآت و پندنامه یحیویه به جای مانده است که هر کدام نمونه‌ای از کمال و پختگی و شیوه نگارش او می‌باشد.

بازدید از کانون فرهنگی و هنری زینبیه حسن آباد یاسوکند

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و هیات همراه در بازدید و دیدار با مدیر مسئول و کتابدار کانون فرهنگی و هنری زینبیه شهر حسن آباد یاسوکند اظهار داشت: ما اگر در این شهر کوچک شهرستان بیجار حضور پیدا کردیم با هدف دربرگیری کلیه فعالیت های فرهنگی و هنری در تمام نقاط مختلف و شهرهای کوچک و روستاهای سراسر استان را مدنظر داریم.

دریایی افزود: تشکیل گروه سرود و اجرای سرودهای انقلابی و همچنین اجرای نمایش ها و تئاتر های مذهبی در این شهر فعال و امکان حضور این گروه های هنری در سراسر استان را فراهم و حمایت خواهیم کرد.

او ضمن بازدید از خانه دیجیتال و کتابخانه عمومی وابسته به این کانون فرهنگی و هنری گفت: شهر حسن آبادیاسوکند یک شهر مذهبی است برنامه های فرهنگی و هنری نیز بایستی متناسب با این ویژگی ها و خصوصیت تدارک دیده شود.

مدیر کانون فرهنگی و هنری زینبیه شهر حسن آباد یاسوکند ضمن ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت ها و برنامه های فرهنگی، هنری و مذهبی کانون گفت: به مناسبت های مختلف دینی و ملی برنامه ها وفعالیت های خوبی در این کانون اجرا و برگزار می شود در صورت حمایت مالی از کانون این فعالیت های رونق بیشتری خواهد گرفت.

دیدار با امام جمعه بیجار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در جریان سفر به بیجار در دیدار با امام جمعه شهرستان بیجار گفت: در اعتبارات مالی حوزه فرهنگ و هنر که به مقوله کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافته شهرستان بیجار در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری دارای برنامه‌ها و جشنواره‌های متناسب با شرایط این شهرستان است.

دریایی افزود: علاوه بر گردهمایی طلاب حوزه علمیه استان که در تیر ماه سال جاری در شهر بیجار برگزار شد، برنامه‌های دیگر نیز از جمله همایش امیر فاضل گروسی، حضور قاریان برجسته و بین المللی در شهرستان بیجار، هفته فیلم سعید آقاخانی فیلمساز برجسته بیجاری و چندین برنامه فرهنگی و هنری دیگر در نظر گرفته شده است.

او ضمن قدردانی از امام جمعه به جهت همکاری و تعامل مناسب با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بیجار اضافه کرد: به جهت ظرفیت شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها، برگزاری جلسات منظم شورای فرهنگ عمومی به ریاست جنابعالی می‌تواند منشاء خیر و برکت برای شهرستان بیجار باشد.

دریایی در خصوص اتفاقات و حوادث ناگوار این مدت گفت: از ۲۲۰۰ نفر اعضای صندوق اعتباری هنر از استان کردستان که متشکل از هنرمندان نویسندگان و اصحاب رسانه استان است تنها سی نفر از این تعداد در اغتشاشات حضور داشتند این نشان می‌دهد که اصحاب فرهنگ و هنر استان در این حوادث شرکت نداشته اند.

امام جمعه بیجار شهرستان بیجار نیز گفت: انتظار هست در صدور مجوز‌های فرهنگی و هنری از جمله کنسرت‌های موسیقی رعایت شئونات اسلامی مدنظر قرار گیرد.

حجت الاسلام علی خورشیدی تصریح کرد: شهرستان بیجار دارای هنرمندان و سابقه فرهنگ هفت هزار ساله است، می‌طلبد به صورت جدی در این عرصه فعالیت و برنامه‌های متناسب با دیدگاه‌های دینی و مذهبی شهرستان تدارک دیده شود.

او در پایان اظهار داشت: در ایام شیوع کرونا که همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل بود دشمن بطور مداوم به فعالیت‌های تخریبی خویش ادامه داد لذا بایستی بصورت جدی در حوزه فرهنگ و هنر فعال و جشنواره‌های فرهنگی وهنری و کنسرت‌های موسیقی مجدداً احیا شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.