سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید شکلات رژیمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد موفق به تولید شکلات رژیمی فراسودمند شد.

سوسن کریمی گفت: رژیم غذایی پرکالری به همراه نداشتن فعالیت فیزیکی کافی سبب افزایش وزن می‌شود و بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون، دیابت غیر وابسته به انسولین و بیماری‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد.

وی افزود: افزایش آگاهی عمومی نسبت به تاثیر تغذیه در افزایش و ارتقای سطح سلامت سبب شده تا امروزه تولید کنندگان مواد غذایی، محصولات با چربی، شکر و نمک کمتر و فیبر بالا تولید کنند.

دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد اضافه کرد: از جمله مواردی که در این خصوص مورد توجه قرار می‌گیرد فرآورده‌های غذایی بدون شکر و کم کالری هستند.

کریمی اظهار داشت: در تولید فرآورده‌های غذایی کم کالری با میزان کمتر شکر، ترکیبات شیرین کننده متنوعی به عنوان جایگزین شکر مطرح شده اند تا محصولات غذایی و نوشیدنی‌های متنوعی تولید کنند.


بیشتر بخوانید


وی تصریح کرد: شکر به فرمول C ۱۲ H ۲۲ O ۱۱ سبب افزایش قند خون و افزایش وزن می‌شود. قند‌های ساده در افراد سالم، مفید و قابل جذب هستند. اما در افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیکی (دیابت و هیپوگلایسمی) سبب بروز مشکلات متعددی می‌شوند و به همین دلیل این بیماران از مصرف محصولات شیرین شده با شکر محروم هستند.

کریمی بیان کرد: برای حل مشکل این گروه و همچنین افرادی که به دلیل داشتن اضافه وزن باید میزان انرژی مصرفی خود را محدود کنند، باید محصولی جایگزین ارائه کردکه بتواند علاوه بر مقبولیت دهانی، طعمی و تامین نیاز‌های ضروری بدن، هیچگونه خطر و عوارضی را در افراد مبتلا به دیابت و چاقی ایجاد نکند.

وی یادآور شد: شیرین کننده‌های طبیعی می‌تواند به عنوان جایگزین مناسب شکر در رژیم غذایی این دسته از بیماران، افرادی که تمایل به کاهش کالری دریافتی و در نتیجه کاهش وزن دارند مورد استفاده قرار گیرد.

کریمی گفت: شکلات یکی از فرآورده‌های غذایی غیرلبنی و پرمصرف در بین تمامی گروه‌های سنی به خصوص کودکان و نوجوانان است، از آنجا که شکلات یک فرآورده غذایی با سوخت و ساز سریع و تولید کالری زیاد محسوب می‌شود؛ می‌توان از طریق جایگزینی ساکارز با کربوهیدرات‌های با‌قابلیت هضم اندک، سبب کاهش کالری، جلوگیری از چاقی، افزایش چربی خون و همچنین پیشگیری از بیماری دیابت و فساد دندان‌ها شد.

وی ادامه داد: شکلات رژیمی فراسودمند حاوی جایگزین‌های شکر به همراه پودر سنجد سرشار از فیبر برای جلوگیری از یبوست، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان سنگ کلیه، لاغری و کاهش وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.