سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بخاری باید تعویض شود

فلاحتیان گفت: به ازای تولید هر بخاری هرمتیک ۲۸۰ دلار بلاعوض به سازندگان پرداخت می‌شود.

در میز اقتصاد امروز آقایان محمد رضا جولایی مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز، نجفی رئیس هیئت مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی و هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزیر نفت به بررسی روند تولید و مصرف گاز پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

آخرین وضعیت تولید گاز چقدر است؟

آقای جولایی: سال گذشته ۷۲۰ میلیون متر مکعب در اوج مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری استفاده کردیم. هم اکنون تا ۸۵۰ میلیون متر مکعب تولید گاز خواهیم داشت که در پیک مصرف ۲۰۰ تا ۲۴۰ میلیون متر مکعب ناترازی داریم.

بنابر آمار در بخش خانگی ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری داریم.بنابر اقداماتی که وزارت نفت پیگیر است، آخرین فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار بگیرد، ۱۲ تا ۱۳ میلیون متر مکعب به تولید اضافه می شود.

برای زمستان امسال چه برنامه ای دنبال کردید؟

آقای جولایی: سبد انرژی ۷۰ تا ۷۵ درصد گاز و در کشورهای پیشرفته ۲۰ تا ۳۰ درصد است که متاسفانه تنوع سبد نداریم. از این میزان ۷۰ تا ۷۵ درصد از طریق پارس جنوبی تامین می شود که با این وجود سرمایه گذاری در کنار بهینه سازی باید انجام شود.

هم اکنون در حوزه شرکت ملی گاز برای فصل سرما چه تمهیداتی دارید؟

آقای جولایی: تغییرات خط لوله تا پایان مهر تمام می شود، در قسمت دوم ذخیره سازی گاز باید انجام شود. براساس آمار ۳.۵ میلیارد متر مکعب گاز ذخیره کردیم که در مواقع اضطراری مصرف می کنیم، درحالیکه سال قبل این رقم ۳.۲ میلیارد متر مکعب بود.

هم اکنون ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ لیتر گازوئیل ذخیره کردیم، تامین بنزین با وزارت نفت است. برآوردها حاکی از آن است که در ۶ ماهه دوم مصرف همانند ۶ ماهه اول ۶ درصد رشد یابد.

سهم بهینه سازی باید چقدر باشد؟

آقای نجفی: واقعیت امر این است که بیش از ۱۵ سال تذکر می دهیم که بدلیل عدم رعایت الگوی مصرف هشدار دادیم و عملا با واردات گاز مواجه خواهیم بود. یکی از استراتژی های دنیا کاهش مصرف انرژی است، درحالیکه همه ساله از ابتدای پاییز نگرانی ها آغاز می شود و در نهایت برای تامین گاز منازل، فشار بر پتروشیمی ها وارد می شود تا گاز منازل برقرار بماند.

با سرمایه گذاری ۴ تا ۵ میلیارد دلار در بخاری های مصرف انرژی a حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی می شود.

پتروشیمی ها و فولاد حاضرند در تعویض بخاری ها و بحث موتورخانه سرمایه گذاری کنندو براساس آمار وزارتخانه حاضریم ۲۰ میلیون بخاری تعویض کنیم. ۵ تا ۶ میلیون واحد اعلام آمادگی کردند که در این برهه زمانی بیش از  ۲ تا ۳ میلیون بخاری تحویل دهند.

پتروشیمی ها حاضرند بخاری گازی ما را تامین کنند و گاز صرفه جویی در طول زمستان به ما بدهند چرا که پتروشیمی ها علاقه دارند که گاز صرفه جویی شده را در شرایطی که بازار اوره جهان داغ است، بگیرند. همچنین فولادی ها حاضرند که بخاری انرژی a تامین کنند، حتی پول بخاری مستهلک به شرط تامین گاز نگیرند.

وزارت نفت برای بهینه سازی مصرف سوخت و بخاری های فرسوده چه برنامه ای دارد؟

آقای فلاحتیان: شورای اقتصاد ۱۴.۳ میلیارد دلار طرح مصوب کرده است. براین اساس نوسازی ناوگان های درون شهری و برون شهری، توسعه حمل و نقل مسافر با قطارهای شهری و مترو، برقی کردن چاه های کشاورزی، نوسازی تاکسی های فرسوده، تردد هوشمند ناوگان و جایگزینی بخاری های فرسوده از جمله این سیاست هاست.

براساس مصوبه شورای اقتصاد در نظر داریم که ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بخاری تعویض شود، بخاری هرمتیک دارای رده aبه ازای هر بخاری ۲۰۴ دلار بلاعوض به سازنده پرداخت می شود. ظرفیت تولید بخاری هرمتیک جوابگوی تمام نیاز نیست و در شورای اقتصاد باید تجدید نظر داشته باشیم به طوریکه بخاری های b و c باید جایگزین شود. پیش بینی می شود تا ۲ ماه آینده این مصوبه اعلام شود.

از سازندگان بخاری تقاضا داریم که ظرفیتی ایجاد کنند که تولید بخاری b و c داشته باشیم. 

آقای نجفی: طبق ماده ۲ و ۳ قانون بهبود محیط کسب و کار این مصوبه باید نظر بخش خصوصی اخذ شود و با این پیشنهاد مخالف هستیم. تولیدکنندگان حاضرند با نرخ کمتر از۲۸۰ دلار بخاری گرید a تحویل بدهند.

مسئولان امر باید توجه جدی به مصرف گاز داشته باشند چرا که هر روز سرمایه های کشور در حوزه گاز از بین می رود، درحالیکه تصمیم گیری ها  باید سرعت داده شود.

امسال امادگی تولید یک میلیون دستگاه وجود دارد و بسته به شرایط تحویل قرارداد حاضریم تا ۲.۳ میلیون دستگاه تحویل دهیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۴:۵۷ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
بهترین راه جم کردن مسخره بازی گاز سوز کردن خودروهاست