سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش میزان رواناب‌های کرمانشاه/چرایی قطعی و افت فشار آب در برخی مناطق

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: میزان رواناب‌های کرمانشاه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۸ درصد کمتر شده است.

علی مرادی با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی استان کرمانشاه، گفت : متاسفانه از ابتدای سال آبی جاری وضعیت بارش‌ها در استان کرمانشاه مناسب نبوده و نسبت به سال آبی قبل نزدیک به یک درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشته ایم.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه سال آبی گذشته از نظر بارش سال خشکی بود و از همین رو نمی‌توان آن را ملاک دقیقی برای کاهش بارش‌ها در نظر گرفت، اما شرایط سال آبی قبل با امسال متفاوت بود، زیرا در سال آبی گذشته می‌توانستیم از ذخایر بارش‌های خوب سال‌های قبل استفاده کنیم، اما اکنون دیگر این ذخایر را نیز به دلیل کم بارشی‌های پیاپی از دست داده‌ایم.

از تبعات کاهش بارندگی بر وضعیت منابع آبی هم اکنون میزان رواناب‌های کرمانشاه نسبت به سال آبی گذشته نزدیک به ۶۸ درصد کاهش داشته است.

در چشمه‌های معین که مدام وضعیت دبی آن‌ها را بررسی می‌کنیم به طور میانگین ۵۴ درصد کاهش آبدهی داشته ایم.

در سال آبی گذشته بارش موثر برف برای تغذیه منابع آب زیرزمینی چندان زیاد نبود، همین حالا با کسری تجمعی قابل توجه منابع آب زیرزمینی مواجهیم.

اجرای طرح‌های سازگاری با کم آبی راه مدیریت وضعیت منابع آبی در شرایط کنونی است جلوگیری از کشت محصولات پرمصرف و نصب کنتور هوشمند بر روی همه چاه‌های کشاورزی، صنعت از مهمترین راهکار‌های جلوگیری از بدتر شدن وضعیت منابع آب است.

 اگر با این شرایط فکری به حال مدیریت منابع آبی خصوصا منابع زیرزمینی نکنیم، پیامد‌های جانبی از جمله آسیب به آبخوان‌ها و فرونشست دشت‌ها در سالیان آتی دور از انتظار نیست .

علت قطعی و افت فشار آب در برخی مناطق

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه توضیحاتی درباره چرایی این قطعی و افت و فشار آن ارائه داد.

علی مرادی گفت: چند محله از منطقه یک شهر کرمانشاه به علت تعمیراتی که در تصفیه‌خانه شهید نظری داریم با افت فشار آب مواجه هستند.

این تعمیرات بدین منظور انجام می‌شود تا شهروندان در زمان پیک مصرف که معمولا از اواسط خردادماه آغاز می‌شود، کمتر شاهد افت و یا قطعی آب باشند.

مشترکان منطقه ۲ امور آبفا شهر کرمانشاه در محله‌های شهرک نجفی، فرهنگیان فاز یک ضلع شمالی و جنوبی، خیابان گلستان، ظفر شمالی و جنوبی، قسمتی از میدان مرکزی خیابان هفتم، نهم و کوچه‌های اطراف آن، بلوار زن، گذرنامه و چغامیرزا با توجه به اینکه امروز، ۱۴ اردیبهشت‌ماه امور آبفا منطقه ۲ به منظور تقویت شبکه توزیع آب این مناطق عملیات رینگ خط لوله ۴۰۰ میلی‌متری آزبست به ۲۰۰ میلی‌متری را در دستور کار خود دارد، از ساعت ۱۴ لغایت ۱۸ با افت فشار و قطعی آب مواجه می‌شوند.

از مشترکان این مناطق درخواست می شود با مدیریت مصرف و اجتناب از مصارف ضروری همکاری لازم را با پرسنل داشته باشند و با توجه به اینکه مخازن از دیشب پُر شده، اگر مشترکان صرفه‌جویی داشته باشند احتمال دارد تنها با افت فشار مواجه شوند و یا ساعت قطعی آب کاهش یابد.

با توجه به اینکه این دومین سال خشکسالی شدید است از هم‌استانی‌ها درخواست داریم خشکسالی و کمبود آب را باور کنند تا با مدیریت مصرف تنش آب را کمتر احساس کنند .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.