سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجام بیش از ۳ میلیون تن مبادلات خارجی کشور از مرز سرخس

سرپرست فرمانداری سرخس گفت: پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت از مرز‌های جاده‌ای و ریلی این شهرستان انجام شد.

حسن نوری زاده گفت: از تبادلات تجاری یاد شده ۷۳۲ تن مربوط به صادرات، ۱۰۳ تن واردات، ۱.۷ میلیون تن ترانزیت ورودی و ۶۹۵ تن ترانزیت خروجی بوده است.

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، پارسال ۱۰۰ میلیون و ۱۳۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۱ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که ۷۵ میلیون و ۴۴۵ هزار تن به ارزش ۲۶ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار سهم صادرات ایران به این کشور‌ها و ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار نیز سهم واردات بوده است.

 سرپرست فرمانداری سرخس گفت: گمرک سرخس در سال ۱۳۷۳ افتتاح شد و ابتدا فعالیت خود را در بخش مسافری و با حجم پایین شروع کرد، اما امروز پس از ۲۸ سال این مجموعه مرزی در زمزه یکی از گمرکات مهم و فعال ایران مطرح است که در بخش‌های تجاری، مسافری و قضایی فعالیت می‌کند و البته با آغاز شیوع کرونا دولت ترکمنستان فعالیت مسافری مرز را به تردد‌های دیپلماتیک محدود کرده است.

او گفت: حوزه فعالیت گمرک را محوطه گمرک سرخس، ایستگاه راه آهن به عنوان بزرگترین پایانه ریلی کشور و منطقه ویژه اقتصادی سرخس تشکیل می‌دهد.

نوری زاده گفت: وجود منطقه ویژه اقتصادی سرخس و استفاده بهینه از آن تاثیر بسزایی در شکوفایی منطقه سرخس خواهد داشت.

 سرپرست فرمانداری سرخس گفت: این گمرک مجهز به سایت ایکس ری کامیونی و ایکس ری پالتی در سالن مسافری و سگ مواد یاب و استقرار و پیاده سازی دروازه‌های مربوط به مهر و موم‌های هوشمند است و عملکرد پارسال این حوزه منجر به کشف مقادیر قابل توجهی مواد مخدر و کالای قاچاق و ممنوع الورود شده است.

نوری گفت: سیمان، نئوپان و میلگرد سه کالای عمده صادراتی، پنبه، لوله، ورق پلی اتیلن و مازوت اقلام مهم ترانزیتی و الیاف پنبه، سولفات آمونیوم و نخ پنبه نیز سه کالای مهم وارداتی در مرز‌های جاده‌ای و ریلی سرخس بوده اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.