سرپرست اداره کل گمرک سرخس گفت: صادرات محصولات کشاورزی ایران به پنج کشور آسیای مرکزی از طریق گمرک سرخس از سال ۱۳۷۴ آغاز شده و سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان  مشهد -  حبیب الله حیدری گفت: در حال حاضر این صادرات به صورت مداوم از طریق پایانه‌های ریلی و جاده‌ای سرخس تداوم دارد و در میان این اقلام، سیب زمینی بخش قابل توجهی از صادرات یاد شده را تشکیل می‌دهد.

به گفته او از ابتدای امسال تا امروز چهار هزار و ۷۵۰ تن سیب زمینی فقط از مبدا گمرک سرخس به ترکمنستان و دیگر کشور‌های آسیای مرکزی صادر شده است که البته باید خاطر نشان کرد مقادیر قابل توجهی صدور پروانه صادرات نیز از دیگر مبادی گمرکی کشور برای کالا‌های کشاورزی صورت گرفته است.

سرپرست اداره کل گمرک سرخس گفت: کشور‌های این منطقه شامل ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان مقصد اصلی صادرات اقلام مختلف کشاورزی کشورمان از جمله سیب زمینی طی ۲۵ سال گذشته بوده اند.

مدیرکل گمرک لطف‌آباد درگز در شمال خراسان رضوی نیز پیش‌تر گفته بود: طی ۹ ماهه امسال ۱۲۲ هزار تن سیب‌زمینی از این گمرک مرزی خراسان رضوی به کشور ترکمنستان صادر شده است و در مدت صدور این محموله‌های صادراتی به همسایه شمالی، هیچ محموله برگشتی سیب زمینی به کشورمان نداشته ایم.

به گفته او علاوه بر سیب زمینی، طی بازه زمانی یاد شده به ترتیب سیب‌درختی، نارنگی، پرتقال و فلفل دلمه‌ای در رده‌های بعدی صدور محصولات کشاورزی به ترکمنستان قرار داشته اند.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی صادرات کالا از طریق مرز‌های جاده‌ای سرخس و لطف آباد این استان به ترکمنستان و دیگر کشور‌های آسیای مرکزی به میزان پیش از شیوع کرونا در سال ۹۸ رسیده است.

همچنین طی هشت ماه امسال ۴۳۷ هزار و ۶۱۲ تن کالا از طریق پایانه‌های مرزی سرخس و لطف آباد خراسان رضوی به کشور‌های آسیای مرکزی صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا ۴۳۲ هزار و ۶۷۰ تن بوده است.

پایانه مرزی "سرخس" در شمال شرقی خراسان رضوی و نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

گذرگاه مرزی "لطف‌آباد" شهرستان درگز نیز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر است.


منبع؛ ایسنا

انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.